قمار سنگین و پرهزینه بایدن در اوکراین

© AP Photo / Evan Vucciقمار سنگین و پرهزینه بایدن در اوکراین
قمار سنگین و پرهزینه بایدن در اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2022
اشتراک
دولت جو بایدن قول ادامه کمک به اوکراین را داده و حمایت نظامی و اقتصادی از کی‌یف را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، این کمک‌ها از نظر سیاسی برای دولت جو بایدن و حزبش هزینه‌های فراوانی داشته است.
بایدن و حزب دموکرات از ماه‌ها پیش به موضوع اوکراین ورود کرده‌اند و ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات، کمک اقتصادی به علاوه انواع پشتیبانی‌های اطلاعاتی و کمک‌های برنامه‌ریزی عملیاتی را در اختیار اوکراین گذاشته‌اند اما کمک‌های آمریکا از نظر سیاسی برای بایدن و حزبش چه هزینه‌ای داشته و آیا این کمک‌ها پایدار است؟
آمریکا بیش از 60 میلیارد دلار کمک نظامی و مالی به اوکراین کرده است اما 60 میلیارد دلار در آمریکا چقدر است؟ به عنوان مثال صنعت ضبط صوت آمریکا در سال 2021 پانزده میلیارد دلار و کل صنعت تولید فیلم و ویدئو در همان سال 25.1 میلیارد دلار درآمد داشته است.
بایدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.11.2022
بایدن در حین سخنرانی فراموش کرد که در کجا حضور دارد
به گفته سازمان مردمی غیرانتفاعی (Global Giving) پایان دادن به بی خانمانی در آمریکا حدود 20 میلیارد دلار هزینه دارد و به عبارت دیگر، 60 میلیارد دلار برای خرید تقریباً تمام سرگرمی‌های تولید شده در آمریکا در یک دوره یک ساله کافی است به علاوه یکی از مهم ترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی این کشور را حل می کند در عوض کاخ سفید این پول را به اوکراین فرستاد.
مقامات روسیه بارها نسبت به خطرات تشدید تنش در ارتباط با بحران اوکراین هشدار داده‌اند. ماه گذشته پوتین، آمریکا و متحدانش را متهم کرد که "گام‌هایی در سال‌های اخیر و به‌ویژه در ماه‌های اخیر به سمت تشدید تنش برداشته‌اند" و "به جنگ در اوکراین، سازماندهی تحریکات در اطراف تایوان و بی‌ثبات کردن بازارهای غذا و انرژی جهان" پرداخته‌اند.
تا جایی که به آمریکا و متحدانش مربوط می‌شود، بخشی از دلایل خطرناک شدن بحران اوکراین، فقدان یک پایان بازی واضح است. در حالی که روسیه اهداف خود را نسبتاً واضح اعلام کرده است (عدم عضویت اوکراین در ناتو)، پایان بازی غرب از تغییر رژیم در مسکو و یا تجزیه روسیه به مجموعه‌ای از دولت‌های کوچک یا حتی طولانی کردن جنگ برای مدت نامحدود، در صورت امکان، شامل گزینه‌های نامحدود می‌شود.
به گمان برخی ناظران غربی اوکراین ممکن است فقط یک مهره شطرنج ژئوپلیتیکی قابل مصرف برای آمریکا و ناتو در یک رشته طولانی درگیری ها (یوگسلاوی، افغانستان، عراق، لیبی، سوریه) باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала