وزیر خارجه سوئد: پس از ورود به ناتو تسلیحات هسته ای در خاک خود مستقر نخواهیم کرد

© AP Photo / Johanna Geronوزیر خارجه سوئد: پس از ورود به ناتو تسلیحات هسته ای در خاک خود مستقر نخواهیم کرد
وزیر خارجه سوئد: پس از ورود به ناتو تسلیحات هسته ای در خاک خود مستقر نخواهیم کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.11.2022
اشتراک
توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد اعلام کرد این کشور پس از پیوستن به ناتو تسلیحات هسته‌ای در خاک خود مستقر نخواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه سوئد افزود استکهلم از همسایگان خود، دانمارک و نروژ که در قلمرو آنها این نوع سلاح وجود ندارد، الگوبرداری خواهد کرد.
توبیاس بیلستروم گفت: "این هنوز موضع بلندمدت حزب میانه رو ائتلافی است. <...> ما هرگز قصد تغییر شرایط اعلامیه ارائه شده توسط دولت قبلی را نداشته ایم."
پیشتر روزنامه سوئدی Proletären نوشته بود که پس از پیوستن به اتحادیه آتلانتیک شمالی، سلاح های هسته ای در خاک این کشور ظاهر می شود.
استکهلم، پایتخت سوئد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2022
سوئد در مسئله شبه نظامیان کرد با ترکیه سازش کرد
فنلاند و سوئد در شرایط اجرای عملیات ویژه روسیه در اوکراین، 18 مه درخواست‌های پیوستن به ناتو را به ینس استولتنبرگ دبیرکل این ائتلاف تقدیم کردند. ترکیه ابتدا به دلیل مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم مانع از آغاز روند بررسی گسترش بلوک شد، اما در 29 ژوئن تفاهم نامه ای با استکهلم و هلسینکی امضا کرد که در آن همه دلایل نگرانی آنکارا در نظر گرفته شده است.
پس از آن، ترکیه اعتراضات خود را نسبت به ورود کشورهای جدید به ناتو پس گرفت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در عین حال به این نکته توجه کرد که سرعت روند پیوستن به این ائتلاف به تحقق شرایط آنکارا بستگی دارد.
بر اساس آخرین داده ها، 28 کشور از 30 کشور، به استثنای ترکیه و مجارستان، در مورد پذیرش سوئد و فنلاند در ناتو تصمیم مثبت گرفته اند.
کامیل گراند، دستیار دبیرکل ناتو در اوایل ژوئن گفت، هیچکس در این ائتلاف هنوز درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در سوئد و فنلاند صحبت نکرده است. وی در عین حال افزود بعید است کسی در این زمینه به روسیه تضمین دهد.
روسیه بارها اشاره کرده است که هدف ناتو رویارویی است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری گفت که گسترش بیشتر این ائتلاف نظامی امنیت بیشتری را برای اروپا به ارمغان نخواهد آورد. سخنگوی کرملین گفت در عین حال، ورود سوئد و فنلاند به ناتو تهدیدی برای مسکو نخواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала