گزارش و تحلیل

قاسمی پور: کشاورزی ایران نیاز به اصلاح دارد

© Photo / IRNAخانم دکتر شیوا قاسمی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران
خانم دکتر شیوا قاسمی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.11.2022
اشتراک
اختصاصی
کشت فراسرزمینی به معنای کاشت انواع محصول در سایر کشورها و واردات آن به ایران است، اما کماکان سود ده بودن این نوع از کشت جای سوال دارد این در حالی است که روسیه بارها پیشنهاد کشت فراسرزمینی را به ایران داده است.
سرگئی گریکوف، نماینده ایالت باشقیرستان روسیه اردیبهشت امسال طی سخنانی به قدمت این ایالت در حوزه نفت، گاز و ماشین‌سازی اشاره کرد و گفت: جمهوری باشقیرستان بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی را در روسیه دارد و در این مجتمع علاوه بر پالایش نفت، تولید کاتالیزها، کائوچو و سوداهای مختلف انجام می‌گیرد.
وی همچنین تجهیرات لازم برای تولید موتور و توربین‌های هواپیما را جزو محصولات این ایالت برشمرد و گفت: جمهوری باشقیرستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی است و آماده‌ایم که در این زمینه به شرکت‌های ایرانی خدماتی را ارائه کنیم. این آمادگی وجود دارد که ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای کشت فراسرزمین در اختیار ایران قرار گیرد تا درآن انواع غلات و ذرت کشت شود. این همکاری نه تنها در حوزه کشت محصولات کشاورزی که به تولید محصولات ثانویه از این تولیدات قابل تعمیم است.
روسیه و ایران چندین قرارداد در زمینه کشاورزی امضا کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2022
روسیه و ایران چندین قرارداد در زمینه کشاورزی امضا کردند
خانم دکتر شیوا قاسمی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
کشت فراسرزمینی اگر بدون برنامه انجام شود قطعاً بازدهی خوبی نخواهد داشت؛ من از نزدیک این نوع کشت را مشاهده کردم گاها صرفاً برای دریافت یک اعتبار محصولی را که امکان کشت آن در سرزمین وجود ندارد معرفی کرده و اقدام به کشت آن می کنند، اما اگر واقعاً با برنامه و اصلاح الگوی کشت بتوان محصولی را تولید کرد به شدت مورد استقبال ما قرار میگیرد.
وی افزود:
من از بلاروس و روسیه دیدن کردم و مشاهده کردم محصول ذرتی که در بلاروس و روسیه کشت میشود کیفیت بسیار بالاتری نسبت به ذرت فعلی ما دارد، که قطعا دلیل نوع کشت سیستم رسیدگی است.
بنابراین به نظر من محصولی باید برای کشت فراسرزمینی انتخاب شود که در کشور خودمان تولید نمی شود و کمبود آن قابل مشاهده است.
در شرایط مقابل نیز اگر روسیه بخواهد در ایران کشت فراسرزمینی انجام دهد یا محصولی باشد که در کشور ما تولید نمیشود آیا برای جلوگیری از مقایسه کیفیتی نباید داخل ایران عرضه شود چرا که به هر شکل کشاورز ایرانی مورد آسیب قرار می گیرد.
خانم دکتر شیوا قاسمی پور در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت اصلاح الگوی کشت در سیستم کشاورزی ایران بیان کرد:
شهرستان حوزه انتخابی من هم آب، هم خاک و هم نیروی انسانی بسیار خوبی دارد، کشاورزان کامیارانی یا همدانی وارد شهرستان مریوان می شوند و هندوانه می کارند اما این موضوع برای مدتی مقطعی انجام می‌شود یعنی یک الی دو سال کشت هندوانه توسط کشاورزان شهر دیگری در شهرستان من انجام می‌شود و سپس آن کشاورزان از آن منطقه خارج می شوند و دیگر نمیتوان در آن زمین محصولی کشت کرد زیرا تمامی ذخیره خاک را در آن مدت مقطعی از بین می‌برند و پس از آن هیچ چیزی در آن زمین قابل کشت نیست، همچنین نیروی کار را نیز از شهرستان خود می آورند اگر قرار باشد کشور روسیه نیز مشابه این اقدام را در ایران انجام دهد قطعاً با آن مخالفت خواهد شد اما اگر قرارداد ها و تفاهم ‌نامه ‌های آموزش اصلاح الگوی کشت فراسرزمینی به صورت اصولی بدون آسیب دیدن کشاورزان داخلی ما انجام شود استقبال می کنیم.
نماینده کردستان در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت:
در حوزه کشاورزی ما در بسیاری از موارد مشکلات عدیده‌ ای داریم و هنوز سنتی فعالیت می‌کنیم اگر کشور روسیه بتواند شیوه کشت اصولی و صنعتی را به ما آموزش دهد، کیفیت حفظ شود و در عین حال ذخیره خاک ما از بین نرود به شدت از این موضوع استقبال می‌کنیم؛ ما در مریوان بهترین کیفیت تنباکو را داریم اما متاسفانه نمی توان تنباکو را سال های متمادی در یک زمین کشت کرد بنابراین برای کشت محصولاتی مانند تنباکو نیازمند برنامه ریزی ها و تغییرات جدی هستیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала