هشدار وزیر خارجه ایران درباره برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل

CC BY 4.0 / IRNA / حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران
 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.11.2022
اشتراک
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن مردود خواندن تلاش‌ها برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران، نسبت به تاثیرات منفی اقدام سیاسی این شورا بر همکاری‌های ایران با غرب هشدار داد.
به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آنتونیو گوترش پنجشنبه شب ۱۹ آبان ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.
تحولات منطقه‌ای و بین المللی از جمله اوضاع اوکراین و یمن و همچنین مذاکره رفع تحریم‌ها از جمله مباحث مورد گفت‌وگوی دو طرف بود.
وزیر خارجه ایران در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به مسیر گفت‌وگوی فنی سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس، همکاری طرفین را مناسب خواند.
امیرعبداللهیان همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد را در جریان تبادل پیام‌های اخیر بین ایران و آمریکا در چارچوب ایفای نقش اتحادیه اروپا در مذاکرات وین قرار داد.
گفتنی است اخیرا ایران پیامی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها را از طریق انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای طرف آمریکایی ارسال کرد و امیرعبداللهیان روز شنبه ۱۴ آبان ماه اعلام کرد که منتظر پاسخ طرف آمریکایی هستیم. روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران گفته بود: در روزهای گذشته ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع‌بندی مذاکرات وین به هماهنگ کننده مذاکرات ارسال کرده و امیدواریم این ابتکارات زمینه ساز تحرکی جدید در عرصه مذاکرات باشد.
 نشست سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2022
گزارش و تحلیل
معاون سیاسی وزارت خارجه ایران: تحریمهای یکجانبه، بزرگترین پروژه نقض نظام مند حقوق بشر در جهان است
امیرعبداللهیان در خصوص اوکراین بار دیگر اتهامات بی اساس درباره ارسال پهپاد به روسیه با هدف استفاده در جنگ اوکراین را قویا تکذیب کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل از مواضع و اقدامات غیرسازنده برخی کشورها به شدت انتقاد کرد و افزود: برخلاف منشور ملل متحد، تعداد معدودی از دولت‌های غربی با سوء استفاده از مطالبات مسالمت آمیز در ایران، اقدام به تشویق خشونت و آموزش ساخت سلاح و کوکتل مولوتف در فضای مجازی و رسانه‌ای کردند، که در نتیجه باعث کشتار پلیس و ناامنی در ایران شدند، تا جایی که زمینه را برای اقدام تروریستی داعش مهیا ساختند.
امیرعبداللهیان با انتقاد از رفتار دوگانه برخی دول غربی، تلاش آنها برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران را اقدامی مردود خواند و تاکید کرد: نشست شورای حقوق بشر برای دولت‌هایی که مروج خشونت و ترور هستند، باید تشکیل شود و ‌نه در مورد جمهوری اسلامی ایران که مدافع واقعی حقوق بشر است و در اغتشاشات اخیر نیز عمیقا خویشتنداری به خرج داده است. امیرعبداللهیان نسبت به تاثیرات منفی اقدام سیاسی شورای حقوق بشر بر همکاری‌های ایران با غرب هشدار داد.
گفتنی است برخی از دولت‌های غربی در تدارک برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره ایران هستند.
گوترش هم در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به وظایف شورای حقوق بشر، هرگونه مداخله سیاسی شورای حقوق بشر در امور کشورها را مردود خواند.
دبیرکل سازمان ملل با اشاره به نشست اخیر سفرای کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران با دبیرکل سازمان ملل، درباره ساختار نوین همکاری‌های منطقه‌ای که بتواند موجب تقویت صلح و ثبات در منطقه شود، ابراز امیدواری کرد.
آنتونیو گوترش تاکید ایران بر دیپلماسی را ستود و درباره گفت‌وگوی رفع تحریم‌ها، احیای توافق را متضمن منافع تمامی طرف‌ها برشمرد.
دبیرکل سازمان ملل ادامه همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گام مثبت ایران ارزیابی کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала