گزارش و تحلیل

همکاری روسیه و ایران، جهان را به فروپاشی هژمونی تحریمی غرب می رساند

© Photo / IRNAایران و روسیه
ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.11.2022
اشتراک
هدف ایران و روسیه ایجاد یک نهاد بین المللی است که بتواند به دیکته های مالی غرب پایان دهد.
اسپوتنیک- نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه در سفری رسمی به تهران با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دیدار کرد.
رئیس جمهور ایران در این دیدار همکاری کشورهای مستقل را به عنوان راهکاری برای مقابله با استراتژی آمریکا برای بی ثبات کردن کشورها، ابراز امیدواری برای توسعه بیشتر روابط روسیه و ایران در چارچوب مجامع و سازمان‌های منطقه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: جهان چند قطبی به نفع همه کشورهای جهان است.
دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز به نوبه خود از نیکولای پاتروشف دعوت کرد تا نهادهای مشترک و هم افزایی برای مقابله با تحریم ها و تقویت پتانسیل سازمان های بین المللی در برابر تحریم ها و کشورهایی که آن را اعمال می کنند، ایجاد کند.
نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2022
دیدار دبیر شورای امنیت روسیه با رئیس جمهور ایران
فرهاد ابراهیموف، کارشناس مسائل ایران و باشگاه گفتگوی والدای، در مصاحبه با اسپوتنیک در مورد اینکه چرا ایجاد این موسسات در حال حاضر برای ایران بسیار مهم است، به چه شکلی می توانند وجود داشته باشند و چگونه می توانند در واقع با اقدامات غیردوستانه غرب مقابله کنند، صحبت کرد. وی توضیح داد:
امروز ایران یکی از شرکای اصلی ما در خاورمیانه است. ایران 40 سال تجربه در بقا و مبارزه با تحریم های غرب دارد که اکنون روسیه با آن مواجه است. زمانی که تحریم ها علیه ایران اعمال شد، عملا تنها بود و ضربه را از غرب خورد. در آن زمان او هنوز نمی دانست که چگونه با این همه روش های محدودیت برخورد کند. در طول سال‌های تحریم، ایران تجربه‌ای انباشته کرده و آماده به اشتراک گذاشتن آن با روسیه است. با این حال، ایران توانایی ها و منابعی را که روسیه در اختیار دارد، ندارد: در شرایط تحریم، چین، هند و حتی کشورهای آفریقایی به دنبال همکاری آشکار با ایران نبودند. روسیه، حتی با وجود فشارهای بی سابقه، هنوز در انزوایی نیست که غرب از آن صحبت می کند. یعنی چه: بله، ما در جهت غربی منزوی هستیم، اما غرب تمام دنیا نیست.
بنابراین، فدراسیون روسیه و ایران وظیفه دور زدن تحریم ها را دارند به گونه ای که مکانیسم های محدودکننده غرب کمترین تأثیر را بر اقتصاد ملی ما داشته باشد. نهادهایی که علی شمخانی در دیدار با سرگئی پاتروشف در مورد آنها صحبت کرد، دلالت بر ایجاد سازمان‌ها یا ساختارهای بین‌دولتی دارد که به طور خاص نقشه‌های راه و سیستم‌های یکپارچه را با هدف حفاظت از اقتصاد ما - مناطقی که غرب در آنها بیشترین تلاش را برای تجاوز به ما دارد - ایجاد می‌کند.
این ممکن است ایجاد یک مکانیسم بانکی مستقل مشابه با سوئیفت، ایجاد یک بانک واحد پولی باشد که تا آنجا که ممکن است کشورها بتوانند به آن متصل شوند. به همین دلیل این موضوع برای ایران مهم است، زیرا کشورهای زیادی هستند که آماده همکاری با آن هستند، اما به دلیل محدودیت های بانکی نمی توانند. ایران به خوبی می‌داند که اکنون درست‌تر است که به سمت روسیه حرکت کند، نه به سمت غرب بی‌ثبات و ناسازگار، که بر نابودی دستگاه دولتی ایران تأثیر می‌گذارد.
آغاز کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.11.2022
گزارش و تحلیل
مجلس ایران از پیمان های پولی ایران و روسیه استقبال می کند
امروز ایران بسیار فعالانه توجه خود را به برجام نشان می دهد، اما برای اینکه همکاری با کشورهای بریکس ایجاد شود، نیاز به یک سازوکار مستقل از قبل ایجاد شده است. اینجاست که ایران اهمیت راه اندازی چنین سازوکاری را حداقل در قالب دوجانبه با روسیه می بیند. به عنوان مثال، در قالب ایجاد یک بخش بانکی جداگانه. و زمانی که در عمل این سازوکار ایجاد و اجرا شود، همان کشورهای بریکس می توانند نگاهی متفاوت به ایران و همکاری با آن داشته باشند. به هر حال، اکنون غرب هر گونه طرح مشارکتی با ایران را در چارچوب نهادهای بین المللی تحت کنترل غرب مسدود می کند.
بنابراین می توان در اینجا یک رگولاتور بانکی جداگانه یا یک کمیسیون دولتی بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد که وظایف مشابهی را از موسسات بین المللی تحت کنترل غرب انجام می دهد که به مرور زمان برای کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین فرصت ایجاد می کند و به طور مستقل و بدون ترس از قرار گرفتن تحت تحریم ها و محدودیت های ثانویه غرب با ایران و روسیه روابط مستقیم برقرار کند.
محرک چنین ابتکاری که توسط علی شمخانی مطرح شد، دقیقاً جنگ تحریمی علیه روسیه بود که در صحنه جهانی یک بازیگر جهانی در نظام روابط بین الملل است. از طریق روسیه تحریم شده است که ایران می تواند پل همکاری خود را با کشورهایی بسازد که می خواهند با ایران تجارت کنند، اما به دلیل ترس از تحریم های غرب نمی توانند. بنابراین، اینها ممکن است مؤسساتی باشند که قبلاً در اقتصاد جهانی نبوده اند. بنابراین، این چالشی خواهد بود برای آمریکایی‌ها که فشار تحریم‌های آنها دیگر کارساز نیست. بر این اساس، وقتی تحریم ها کارساز نباشد، تنها راه نجات غرب اعلام جنگ واقعی علیه ایران و فدراسیون روسیه است که هرگز انجام نخواهد داد، زیرا از نظر فیزیکی این جنگ جهانی سوم خواهد بود که غرب در آن خواهد بود. به سادگی محکوم به از دست دادن و مردن باشید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала