گزارش و تحلیل

روابط بین ایران و عربستان به کدام سو خواهد رفت؟

© Sputnik / Aleksey Nikolskyi /  مراجعه به بانک تصاویر محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد سعودی
محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2022
اشتراک
رئیس مرکز مطالعات راهبردی ایران گفت که سعودی‌ها پول زیاد و تجهیزات اطلاعاتی و جاسوسی برای اغتشاشگران به داخل ایران فرستادند اما همه اینها به دست نیروهای اطلاعاتی ایران افتاد.
امیر موسوی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی در مصاحبه با المیادین گفت:
سعودی‌ها پول زیاد و تجهیزات اطلاعاتی و جاسوسی برای اغتشاشگران به داخل ایران فرستادند اما همه اینها به دست نیروهای اطلاعاتی ایران افتاد.
وی افزود: ریاض از قطع مذاکرات با تهران پشیمان خواهد شد. هرآنچه در ایران در حال رخ دادن است، در واقع انتقامگیری داعش و حامیان داعش از ایران به دلیل مقابله ایران با طرح داعش در منطقه است. ناآرامی های اخیر در ایران بخشی از تلاش آمریکا برای تضعیف مذاکرات وین بود.
موسوی ادامه داد: از آنجا که ایران در مذاکرات محکم ظاهر شد و بر مواضع خود پافشاری کرد، آمریکا میخواهد موضع ایران را متزلزل کند. آمریکایی ها با ارسال پیام هایی به تهران سعی دارد بگویند که حرف جو بایدن درباره "آزاد کردن ایران" دقیق نبوده و حرف های بایدن موضع رسمی آمریکا در قبال ایران نیست. ارسال پیام به تهران نشانه شکست طرح های آمریکا علیه ایران است
 امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.11.2022
محموله جاسوسی ارسالی عربستان به دست اطلاعات ایران افتاد
مانی محرابی، تحلیلگر ارشد و نظریه پرداز مسائل بین الملل وعضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران به سوالات خبرگزاری اسپوتنیک پاسخ داد.
این اتفاق چگونه بر روابط بین عربستان سعودی و ایران تاثیر می گذارد؟
عربستان سعودی در ناآرامی های اخیر ایران سیاست سکوت را در پیش گرفته، مانند بحرین و امارات متحده عربی که هر سه کشور روابط خصمانه ای با جمهوری اسلامی ایران دارند. این مسئله نشان می‌دهد این کشورها در تحلیل خود احتمال اقدام تلافی جویانه سنگین از سوی ایران را می‌دهند و به همین دلیل حداقل در صحنه سیاسی سعی دارند در قبال این اغتشاشات سکوت کنند.
اما حمایت های رسانه ای عربستان سعودی از اغتشاشات در ایران کاملا واضح و علنی در جریان است.
از این جهت ریاض نباید انتظار نادیده گرفتن این موضوع از سوی تهران را داشته باشد. این واقعه قطعا تنش میان این دو کشور را به شکل قابل توجهی گسترش خواهد داد.

واکنش ایران به این اقدام چه می تواند باشد؟
تهران و ریاض در ده سال گذشته همواره شرایطی مانند جنگ سرد را سپری کرده بودند که این مسئله اخیرا کمی دچار فروکش شده بود و این فروکش نیز ناشی از خویشن داری مسئولان جمهوری اسلامی ایران بوده. اکنون ریاض باید صبر کند تا واکنش جمهوری اسلامی ایران بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تمام شدن دوران بزن در رو را تجربه کند.

روسیه آمادگی میانجی گری خود برای حل تنش بین تهران و ریاض را اعلام کرد. نقش میانجی گری روسیه را چگونه ارزیابی می کنید؟
روسیه روابط حسنه ای با هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دارد از این رو به طور بالقوه توانایی و حتی انگیزه این کار را دارا است زیرا ایفای نقش میانجیگر در خاورمیانه به پیشبرد سیاست های بین المللی مسکو به عنوان یک قدرت جهانی کمک زیادی خواهد کرد، اما باید دید تصمیم گیرندگان سیاسی در عربستان سعودی تمایلی به پایان دادن دسیسه‌های خود بر علیه ایران دارند یا خیر.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала