گزارش و تحلیل

کارشناس: ممکن است درگیری بین ایران و عربستان به صورت یک جنگ نیابتی باشد

© Photo / IRNAکارشناس: ممکن است درگیری بین ایران و عربستان به صورت یک جنگ نیابتی باشد
کارشناس: ممکن است درگیری بین  ایران و عربستان به صورت یک جنگ نیابتی باشد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2022
اشتراک
درگیری نظامی مستقیم ایران و عربستان سعودی را نمی توان رد کرد، اما سناریوی جنگ نیابتی بین دو کشور محتمل تر است. این نظر توسط آندری کورتونوف، مدیرکل شورای امور بین الملل روسیه (RIAC) بیان شد.
به گزارش اسپوتنیک، پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا اطلاع داده بود که ایالات متحده نگران تهدیدات ایران علیه عربستان است، در صورت لزوم آماده پاسخگویی بوده و از طریق کانال های نظامی و اطلاعاتی با ریاض در تماس دائمی است. این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا این بیانیه را پس از آن بیان کرد که وال استریت ژورنال گزارش داد عربستان سعودی اطلاعاتی را در مورد برنامه های ایران برای حمله به اهدافی در این کشور با ایالات متحده در میان گذاشته است.
آندری کورتونوف گفت:"البته وقع درگیری نظامی مستقیم بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران را نمی توان منتفی دانست، اما احتمال بیشتری وجود دارد که این جنگ ماهیت یک درگیری نیابتی داشته باشد. مثلاً در یمن، شاهدیم که ایران فعالانه از حوثی ها حمایت می کند و عربستان با آنها می جنگد. حوثی هاگاهی به سمت اهدافی در قلمرو عربستان شلیک می کنند و به این شکل تقابل ایران و عربستان صورت می گیرد".
دلار و تومان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2022
آیا تنش بین ایران و عربستان در افزایش نرخ دلار در بازار تهران تأثیر داشته است؟
به گفته این کارشناس، در حال حاضر احتمال درگیری نظامی مستقیم زیاد نیست، "زیرا هر دو طرف پیامدهای ویرانگر آنرا درک می کنند." در همین راستا، این تحلیلگر اذعان داشت که همچنان ممکن استتماس‌هایی بین ایران و عربستان سعودی برای تنش‌زدایی وجود داشته باشد.
منافع آمریکا
به گفته کورتونوف، عامل بازدارنده ایران، حضور آمریکا در منطقه است. این کارشناس تصریح کرد: واضح است که ایران از بسیاری جهات قوی‌تر از عربستان سعودی است، اما واضح است که ایرانیان واقعاً نمی‌خواهند وارد جنگ مستقیم با آمریکا شوند.
تحلیلگر روس در ارتباط با گزارش رویترز در مورد نگرانی های ایالات متحده، به این نکته توجه کرد که اکنون واشنگتن با توجه به اصطکاک هایی که با در نظر گرفتن تصمیم عربستان برای حمایت از کاهش صادرات نفت در اوپک پلاس هر از گاهی بین آنها رخ می دهد، می خواهد ارزش خود را برای ریاض افزایش دهد . این کارشناس تاکید کرد: ایالات متحده در نشان دادن ضروری بودن آمریکا به عنوان یک شریک استراتژیک و حامی عربستان سعودی علاقه مند است.
مدیرکل شورای امور بین الملل روسیه (RIAC) خاطرنشان کرد که "چنین تشدید تنش [میان ریاض و تهران] مطمئناً منافع آمریکا را تامین می کند" زیرا عربستان سعودی را محکم تر به ایالات متحده پیوند می دهد. وی افزود: نمی‌دانم این فقط یک حدس و گمان است یا مبتنی بر نوعی اطلاعات در مورد فعالیت‌های ایران است، اما این واقعیت که ایالات متحده تلاش می‌کند نشان دهد عربستان سعودی بدون آمریکا نمی‌تواند کار کند و بنابراین ریاض باید امتیازاتی از جمله در امور نفتی به آمریکا، واضح است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала