رییس جمهور سابق مولداوی: امکان ورود نیروهای ناتو به این کشور وجود دارد

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر Экс-президент Игорь Додон общается с журналистами после судебного заседания по делу о взятке в Высшей судебной палате
Экс-президент Игорь Додон общается с журналистами после судебного заседания по делу о взятке в Высшей судебной палате  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2022
اشتراک
"دودون" رئیس جمهور سابق مولداوی در مورد شرایط و امکان ورود نیروهای ناتو به این کشور صحبت کرد
به گزارش اسپوتنیک، ایگور دودون، رئیس جمهور سابق مولداوی در مصاحبه با "ریانووستی" گفت که مقامات مولداوی علیرغم بیطرفی دولت می توانند از کمک دادگاه قانون اساسی برای وارد کردن نیروهای ناتو به این کشور در هر زمان استفاده کنند.
دودون گفت: "دادگاه قانون اساسی مولداوی در سال‌های 2016 تا 2017 تصمیمی اتخاذ کرد که بر اساس آن وضعیت بی‌طرفی نقشی اساسی ندارد و اگر دولت برای حل مشکلات امنیتی خود دخالت برخی نیروها را ضروری بداند، می تواند علیرغم وضعیت بی طرفی آن را انجام داد. چنین تصمیمی از دادگاه قانون اساسی وجود دارد، این تصمیم نافذ است، هیچ کس آن را لغو نکرده است."
به گفته وی، اگر مقامات بخواهند از این سناریو استفاده کنند، به جای شروع روند بازنگری قانون اساسی که حداقل شش ماه طول می کشد، به دادگاه قانون اساسی مراجعه کنند.
ایشان افزود: علاوه بر این، حزب حاکم، آرای کافی در پارلمان برای تغییر قانون اساسی جمهوری نخواهد داشت.
رییس جمهور سابق مولداوی در پایان اضافه کرد: "آنها به سادگی درک می کنند که مردم قاطعانه با آن مخالفت خواهند کرد. در این صورت نارضایتی اجتماعی و اقتصادی در داخل کشور با تهاجم نیروهای یک کشور خارجی تکمیل می شود و پس از چند ساعت مقامات باقی خواهند ماند.
لازم به ذکر است، طبق قانون اساسی مولداوی، این جمهوری دارای وضعیت بی طرف است، اما از سال 1994 این کشور به عنوان بخشی از یک طرح مشارکتی با ناتو همکاری می کند. مرکز اطلاعات این طرح در پایتخت مولداوی فعالیت می کند. در دسامبر 2017، یک دفتر ارتباطی با بلوک نظامی غرب در "کیشینوف" افتتاح شد. نظرسنجی های عمومی نشان می دهد که بیش از 60 درصد از جمعیت این جمهوری مخالف پیوستن به ناتو هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала