برنامه اتمی ایران: ساخت کشتی با پیشران هسته‌ ای تا سال ۱۴۲۰

© AP Photo / IRIB برنامه اتمی ایران: ساخت کشتی با پیشران هسته‌ ای تا سال ۱۴۲۰
برنامه اتمی ایران: ساخت کشتی با پیشران هسته‌ ای تا سال ۱۴۲۰ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.10.2022
اشتراک
ایران می تواند از طریق سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت ایجاد پیشرفت های هسته‌ای برای کشتی ها و زیردریایی ها اقدام و عملیات حداقل یک فروند کشتی با پیشران هسته‌ای را تا سال ۱۴۲۰ اجرائی نماید.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان توسعه بهره‌ برداری صلح آمیز از فناوری هسته ای را تهیه و تدوین کرده‌اند. این طرح در تاریخ ۹ شهریور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصل شده و قرار است در کمیسیون های انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.
بر این اساس: دولت می تواند از طریق سازمان انرژی اتمی جهت ایجاد ده هزار مگاوات ظرفیت برق هسته ای اقدام و ظرفیت مذکور را تا سال ۱۴۲۰ عملیاتی نماید.
به منظور تامین اعتبار طرحهای توسعه‌ای برق هسته ای در بند پ ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور احداث نیروگاههای هسته‌ای اضافه می‌گردد.
سازمان انرژی اتمی مجاز است تا سقف پنجاه درصد از برق تولیدی در نیروگاههای هسته‌ای را از طریق وزارت نیرو صادر و درآمد حاصل را را صرف توسعه برق هسته‌ای نماید.
در راستای خودکفایی در تولید رادیو ایزوتوپ‌های مورد نیاز کشور دولت می تواند جهت ساخت حداقل دو راکتور تحقیقاتی با قابلیت تولید رادیو ایزوتوپ‌های مورد استفاده در پزشکی، صنعت و کشاورزی اقدام کند و راکتورهای تحقیقاتی مذکور را تا پایان سال ۱۴۱۰ به بهره‌برداری برساند.
سازمان انرژی اتمی مکلف است مطابق با ملاحظات آمایش سرزمین تا سال ۱۴۱۰مجوز تاسیس حداقل ۱۵ مرکز تابش گاما جهت پرتودهی به محصولات کشاورزی تجهیزات پزشکی و سایر کاربردهای مورد نیاز کشور توسط بخش خصوصی را صادر و مواد پرتوهای مورد نیاز را تامین نماید.
سازمان انرژی اتمی مجاز است در راستای استفاده حداکثری از حرارت تولیدی نیروگاههای هسته‌ای موجود و آینده به منظور شیرین سازی آب دریا و تولید آب مصرفی مناطق با کمبود آب شرب اقدام نماید به طوری که تا سال ۱۴۲۰ حداقل ۴۰ درصد از نیروگاه‌های هسته‌ای مجهز به تاسیسات شیرین سازی آب دریا باشند.
دولت می تواند از طریق سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت ایجاد پیشرفتهای هسته‌ای برای کشتی ها و زیردریایی ها اقدام و عملیات حداقل یک فروند کشتی با پیشران هسته‌ای را تا سال ۱۴۲۰ اجرائی نماید.
سازمان انرژی اتمی مکلف است جهت تامین پایدار سوخت راکتورهای هسته‌ای کشور از طریق منابع داخلی و خارجی با رویکرد تضمین امنیت سوخت هسته‌ای برنامه‌ ریزی و اقدام کند.
در راستای رفع نیازهای آینده کشور به انرژی هسته ای سازمان انرژی اتمی مجاز است در چهارچوب معاهدات بین‌المللی مصوب، تحقیق و توسعه در زمینه ساخت راکتورهای کوچک ماژولار، راکتورهای با طیف نوترون سریع، بازفرآوری سوخت مصرف شده و گداخت هسته‌ای را آغاز کند، به طوری که امکان بهره‌برداری از این فناوری‌ها در سطح آزمایشگاهی تا پایان سال ۱۴۱۰ فراهم شود.
دولت مجاز است ظرف یکسال لایحه اساسنامه نظام ایمنی هسته‌ای کشور را جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.
اجرای هرگونه توافق و قرارداد بین المللی که مانع اجرای این قانون شود بدون تصویب مجلس شورای اسلامی ممنوع است.
آیین نامه اجرائی این قانون ظرف شش ماه به پیشنهاد سازمان انرژی اتمی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала