گزارش و تحلیل

کنعانی: توافق در کوتاهترین زمان ممکن امکانپذیر است

© Photo / IRNAوزارت امور خارجه ایران
وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2022
اشتراک
اولیانوف: در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهایی بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران ممکن است تا هفته آینده حاصل شود.
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در مصاحبه با خبرگزاری روسی "ایتارتاس" گفته است: "در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهایی بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران ممکن است تا هفته آینده حاصل شود."
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
جمهوری اسلامی ایران بارها متذکر شده که مسیر مذاکره همچنان باز هست و در سفری که رئیس محترم جمهور، وزیر محترم امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به نیویورک برای اجلاس ۷۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد داشتند، گفتگو های متعددی صورت گرفته پس از گفتگوهای نیویورک نیز تبادل پیام ها از طریق واسطه ها ادامه پیدا کرد و نظرات و دیدگاه ها تبادل شد بنابراین مسیر مذاکره باز است و اساساً امکان دستیابی به توافق بر مبنای مذاکرات انجام شده تاکنون و متن پیشنهادی مذاکره کننده ارشد اروپایی در کوتاه‌ ترین زمان ممکن متصور است؛ اما اینکه در بازه زمانی دیگری گفتگوها و مذاکراتی انجام شود ممکن است اتفاقاتی رخ دهد.
در هر شکل جمهوری اسلامی ایران به میز مذاکره و مسیر مذاکره پایبندی و اعتقاد دارد، در عین حال بر این باوریم که دستیابی به توافق در کوتاهترین زمان ممکن امکان پذیر است.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد:
بیش از یک سال است که فرزندان دارای مادران ایرانی امکان دریافت شناسنامه دارند و برخی از مادران ایرانی بر اساس همین قانون و ارائه درخواست به نمایندگی ‌های جمهوری اسلامی ایران موفق شدند برای فرزندان خود اسناد هویت ایرانی و گذرنامه ایرانی دریافت کنند و بنابراین، این قانون عملا در مرحله اجرایی قرار گرفته و در نمایندگی های ما اعمال می شود احتمال طولانی بودن روند آن رد نمی شود اما بخش معاونت کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اهتمام لازم را دارد و این جدیت وجود دارد که قانون مصوب دولت با سرعت انجام شود.
مسکو اقدامات اخیر کره شمالی را تنش زا و ناقض قطعنامه های شورای امنیت دانست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.09.2022
اولیانوف: پیشنهادات ایران ممکن است در چارچوب مذاکرات تمدید برجام پذیرفته شود
در عین حال روند کنسولی برای احراز هویت به طور طبیعی روندی نسبتاً زمانبر هست و دلیل آن این است که ارائه هویت ایرانی مستلزم داشتن اسناد و مدارکی هست و باید متناسب با جزئیاتی که در قانون درج شده این اسناد و اوراق هویتی ارائه شود و در مراجع بررسی شود تا در گام آخر صدور اوراق هویتی انجام شود.
آقای دکتر ناصر کنعانی اظهار داشت:
در خصوص موضوع قفقاز جنوبی جمهوری اسلامی ایران‌ معتقد است ژئوپولتیک منطقه باید مورد احترام قرار بگیرد و نباید تحولی علیه منافع جمهوری اسلامی ایران رخ دهد، این موضع رسمی و شفاف ما است که به صورت موضع رسمی اعلام شد.
در تعاملات و مذاکرات با مقامات عالی کشور های منطقه من جمله جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در این زمینه تاکید شد، ما حتماً از حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات میان دو کشور حمایت می‌ کنیم و معتقدیم بهترین مسیر برای حل و فصل اختلاف مسیر دیپلماسی و مذاکره هست و ما از آن حمایت می کنیم.
وی افزود:
بر اساس توافقاتی که میان ایران و ارمنستان صورت گرفت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان گشایش یافت و سرکنسول ما کمتر از دو هفته پیش مستقر شدند و شروع به فعالیت کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала