گزارش و تحلیل

کشف روش جدیدی برای تصفیه آب از مواد شیمیایی توسط دانشمندان روسیه و ایران

© Photo / Center for Public Communications SFedUکشف روش جدیدی برای تصفیه آب از مواد شیمیایی توسط دانشمندان روسیه و ایران
کشف روش جدیدی برای تصفیه آب از مواد شیمیایی توسط دانشمندان روسیه و ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.09.2022
اشتراک
روشی برای تمیز کردن پساب از رنگ‌ها با استفاده از نور خورشید و گرافن توسط دانشمندان دانشگاه فدرال جنوبی و همکارانشان از دانشگاه تهران (ایران) ابداع شد.
به گفته آنها، این تکنیک کم هزینه است و به تجهیزات خاصی نیاز ندارد. نتایج تحقیقات در مجله Nanomaterials منتشر شده است. (https://doi.org/10.3390/nano12030374 )
به گفته دانشمندان، یکی از اصلی‌ترین آلاینده‌های شیمیایی بدنه‌های آبی، هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAH) هستند که به عنوان رنگ‌های صنعتی استفاده می‌شوند. سالانه حدود 450 هزار تن از این گونه رنگ ها در جهان تولید می شود. موادی از این نوع اغلب سمی هستند و قادر به تحریک سرطان و جهش هستند.
برای تصفیه پساب در مقیاس صنعتی، همانطور که کارشناسان توضیح دادند، در سال های اخیر گروه های علمی زیادی سعی در استفاده از انرژی نور خورشید داشته اند. از مزایای این روش می توان به ارزان بودن و در دسترس بودن آسان اشاره کرد.
تیمی از دانشمندان دانشگاه فدرال جنوبی (SFU) به همراه همکارانی از ایران، یک روش جدید مقرون‌به‌صرفه و بسیار کارآمد برای تصفیه آب از رنگ‌ها ایجاد کرده‌اند. این بر اساس نانوکاتالیست گرافن فعال شده توسط نور خورشید است.
محمود مزارجی محقق برجسته آکادمی بیولوژی و بیوتکنولوژی با نام ایوانوف دانشگاه فدرال جنوبی شرح داد: روش تمیز کردن ما به اندازه دی اکسید تیتانیوم که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد در از بین بردن آلاینده های پایدار کارآمد است و قادر است بیش از 90 درصد حجمی برخی از رنگ های نساجی را خنثی کند. در عین حال، فناوری ای که ما برای تولید نانوصفحات گرافن ایجاد کردیم، ساده، ارزان و کاملاً سازگار با محیط زیست است.
او گفت که تحت تأثیر نور مرئی خورشید، نانوذرات گرافن رادیکال‌های اکسیداتیو تشکیل می‌دهند که مولکول‌های مواد شیمیایی مضر را به هم متصل می‌کنند. در نتیجه این واکنش، آلاینده های غلیظ به دی اکسید کربن و آب نسبتاً بی ضرر تبدیل می شوند.دانشمندان خاطر نشان می کنند که فرآیند تمیز کردن پیشنهادی برای پیاده سازی در زیرساخت های موجود طراحی شده است. آنها می گویند که نانوکاتالیست جدید قابل استفاده مجدد و بازیافت است، بنابراین می توان از آن برای مثال در تصفیه سوم در تصفیه خانه های فاضلاب شهری استفاده کرد.
مزارجی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تأسیسات تولیدی وجود دارد که بر روی ایجاد مواد گرافن در حجم عظیم متمرکز شده اند. بنابراین امیدواریم توسعه ما در آینده نزدیک عملی شود.
به گفته دانشمندان، فناوری ایجاد نانوکاتالیست‌ها که در دانشگاه فدرال جنوبی پیشنهاد شده است، شامل اکسیداسیون گرافیت به دنبال آن کاهش هیدروترمال و تکلیس در یک جو نیتروژن است.
در آینده، تیم تحقیقاتی قصد دارد روشی برای تمیز کردن خاک‌های آلوده به PAH با استفاده از گرافن ایجاد کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала