گزارش و تحلیل

کنعانی: روابط ایران و روسیه همواره مورد توجه بوده است

© Sputnik / Milena ShevchukЭксклюзивная выставка иранских товаров в Москве
Эксклюзивная выставка иранских товаров в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2022
اشتراک
مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مدتی است که گرمتر از سابق شده و سفر های هیئت های تجاری، سیاسی، وزرا و روسای جمهور بیش از پیش انجام می شود.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه هفته ی گذشته در توییتر خود خبر داد:"در دیدار روسای جمهور ایران و روسیه، ولادیمیر پوتین از سفر 80 شرکت روسی به ایران خبر داد. این هیات که 125 نفر از مدیران شرکت های تولیدی و تجاری روسی را در بر می گیرد هفته آینده عازم تهران میشود. همزمان، دو هیات دیگر نیز شامل ۷۰ شرکت عازم استان های جمهوری اسلامی ایران هستند.
امروز این هیئت بزرگ در ایران به سر می‌برد و از کارخانجات متعددی در تبریز، گرگان و تهران بازدید می‌کند.
مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مدتی است که گرمتر از سابق شده و سفر های هیئت های تجاری، سیاسی، وزرا و روسای جمهور بیش از پیش انجام می شود".
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "موضوع مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همواره محل توجه بوده.
طی چند روز آینده جمهوری اسلامی ایران میزبان هیئت اقتصادی و تجاری بزرگی از فدراسیون روسیه خواهد بود هیئتی که وارد خواهند شد شامل بیش از ۶۰ شرکت از شرکت های مختلف خصوصی و دولتی فدراسیون روسیه خواهند بود.
این هیئت جلسات و دیدار هایی با همتایان ایرانی و شرکت‌ های ایرانی خواهند داشت، ترکیب این هیئت نیز ترکیب بسیار متنوعی است و زمینه های متنوع مورد علاقه دو کشور را برای همکاری در بر میگیرد؛ از جمله در زمینه های غذایی، کشاورزی، شیلات، آبزیان، ماشین آلات کشاورزی، مصالح ساختمانی، حمل و نقل، ترانزیت، قطعات خودرو و حتی در زمینه تجهیزات پزشکی، سیستم های مخابراتی و فناوری اطلاعات ظرفیت های گفتگوی را شامل خواهد شد".
Президент Ирана Раиси на 6-м Каспийском саммите - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.09.2022
رئیسی: کشورهای غربی با تحریم ایران و روسیه اشتباه می کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین بیان کرد: "واقعیت امر این است که نتیجه آمدن چنین هیئتی با این گستردگی و تنوع و برگزاری نشست های متنوع و مختلف میان بخش های اقتصادی و تجاری دو کشور عملاً نتیجه یک سال تلاش های مشترک دو کشور در حوزه های مورد علاقه است.
سفرهای متعدد که شاید بیش از هفت یا هشت وزیر دولت سیزدهم به روسیه و مسکو داشتند و سفر هایی که وزرای روسیه به تهران داشتند، مذاکراتی که در سطوح مختلف میان معاونین وزرا، روسای جمهور دو کشور و وزرای آنها انجام شد و همکاری های بخش های خصوصی دو کشور پیش درآمدی بوده تا اتفاق امروز به عنوان بخشی از نتایج تلاش های مشترک دو کشور در طول یک سال گذشته مبنی بر تقویت همکاری‌ ها و مناسبات اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به وقوع بپیوندد".
آقای دکتر ناصر کنعانی ضمن تاکید بر رویکرد گسترش روابط با همسایگان در دولت سیزدهم اظهار داشت:"ما معتقد هستیم گسترش مناسبات تامین کننده منافع و مصالح مشترک میان دو کشور است به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران از هر تحول مثبتی که در مناسبات ایران با همسایگان مبتنی بر منافع مشترک شکل بگیرد استقبال می کند.
ما (جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه) اساساً حتی در حوزه همکاری های استانی هم به دلیل تلاش های گذشته و خاصه تلاش های یک سال اخیر زمینه های بسیار خوبی داریم.
گفتگو های مختلفی میان دستگاه دیپلماسی به ویژه معاونت اقتصادی با استانداران کشور انجام شده و در مجموع فضای خوبی را در روند گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری میان استانهای جمهوری اسلامی ایران و روسیه شاهد هستیم که بخشی از نتایج تلاش های جمهوری اسلامی ایران و دولت بر تمرکز بر سیاست همسایه محور تلقی خواهد شد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала