گزارش و تحلیل

کنعانی: درگیری آذربایجان و ارمنستان به ضرر منطقه است

© Photo / IRNAناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2022
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: نیویورک محل مناسبی برای نشست های سیاسی دیگر نیز هست.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان شنبه شب، اعلام کرد که یک سرباز آذربایجانی که بر اثر درگیری‌ های نظامی در حین جلوگیری از تحریکات گسترده نیرو های مسلح ارمنستان به شدت مجروح شده بود، در بیمارستان ارتش جان باخت، بدین ترتیب تلفات نیرو های مسلح آذربایجان به 80 نفر افزایش یافت.
پیش از این نیز، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفته بود که 135 نیروی نظامی این کشور در درگیری با نیروهای مسلح آذربایجان در مناطق مرزی کشته شدند.
این دو جمهوری شوروی سابق از زمان استقلال بر سر منطقه قره باغ کوهستانی چندین بار جنگیده‌اند؛ این منطقه در سطح بین المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما اکثر ساکنان آن ارمنی هستند.
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "موضع صریح و واضح جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بارها در سطوح مختلف به صورت رسمی بیان شده و در این ارتباط هیچ گونه ابهامی وجود ندارد متاسفانه اخیراً شاهد آغاز درگیری های جدید مرزی میان دو کشور همسایه ما جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان بودیم.
باعث تاسف است که این موضوع به کشته و زخمی شدن جمع زیادی از طرفین هم منجر شده، جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و سیاست اصولی خود برای تلاش در جهت حل و فصل بحران‌ های منطقه‌ ای در سریع‌ ترین زمان ممکن وارد عمل و تلاش های سیاسی شد در همین ارتباط گفتگوی نخست وزیر جمهوری ارمنستان با رئیس جمهوری اسلامی ایران انجام شد و تبادل نظر صورت گرفت؛ رئیس محترم جمهور دیدگاه‌ ها و مواضع ایران را بیان کردند، همچنین رئیس جمهور ما توصیه های خود را منتقل کرد پس از آن گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همسایه آذربایجانی انجام شد.
سخنگوی کرملین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2022
پسکوف: پوتین تمام تلاش خود را برای کاهش تنش در مرزهای ارمنستان و آذربایجان انجام می دهد
در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران همانند سابق که از ابتدای بحران از هیچ گونه کمکی برای پایان بخشیدن به درگیری ها دریغ نمی کرد در این مرحله نیز ایران با سرعت عمل وارد شد و با تلاش های دیپلماتیک سعی کرد آتش بس مجدداً برقرار شود تا آرامش به مرز های دو کشور بازگردد، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران روشن و واضح هست و معتقد به ضرورت استفاده از راهکار های سیاسی برای پایان دادن به درگیری ها، کاهش تنش و ورود به گفتگو های سیاسی برای حل و فصل اختلافات مرزی میان دو کشور هستیم.
سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص عدم تغییر مرز ها کاملا واضح و روشن است و بر ضرورت این موضوع کاملا تاکید میکنیم.
ما معتقدیم آن چیزی که می‌تواند به حل و فصل اختلافات کمک کنند هم وجود اراده سیاسی در دو کشور برای شروع گفتگو ها و هم استفاده از چارچوب‌ های منطقه‌ ای و تلاش‌ های توأم با حسن نیت همسایگان است.
جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده است که برای حل و فصل اختلافات دو کشور کمک کند".
آقای دکتر ناصر کنعانی ضمن تاکید بر اهمیت حل بحران ارمنستان و آذربایجان با راهکار های سیاسی اظهار داشت: "ما در چارچوب نگاه سیاسی و اصولی اعلام شده جمهوری اسلامی ایران به قفقاز جنوبی به طور مشخص در راستای حل و فصل درگیری‌ ها میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان نگاه میکنیم ما معتقدیم تجدید تنش ها و بی ثباتی در منطقه قفقاز جنوبی در راستای منافع هیچکدام از کشور های منطقه نیست.
نگاه ما بر این است چیزی که می تواند حل کننده بحران باشد گفتگو های مشترک دو کشور و همچنین استفاده از ظرفیت‌ های منطقه‌ ای برای کاهش تنش و شکل‌ گیری چهارچوب‌ های سیاسی برای تثبیت ثبات و امنیت در این منطقه است.
معتقد هستیم تغییر ژئوپلیتیک در منطقه ایجاد بی ثباتی می کند برای ما چارچوب‌ های منطقه‌ ای اصل است و هر طرفی میخواهد نظر بدهد باید بر صلح، ثبات و امنیت تلاش کند.
دامن زدن به تنش ها را نه در چارچوب منافع ارمنستان و آذربایجان میدانیم و نه در چارچوب منفعت ملت‌ های منطقه.
هرگونه اظهار نظر دیگری را تحریک کننده می دانیم".
وی افزود:"درباره اختلافات دو جانبه آذربایجان و ارمنستان از تمام ظرفیت‌ های سیاسی خود در راستای سیاست همسایگی و با توجه به مناسبات خوبمان با دو کشور استفاده کردیم.
به طور طبیعی به چارچوب‌ های منطقه‌ ای و چند جانبه نیز برای ورود به کلیه موضوعات مورد علاقه کشور های منطقه من جمله چهارچوب سه به اضافه سه فکر می‌کنیم و در این ارتباط گفتگو های خوبی نیز در گذشته میان جمهوری اسلامی ایران و طرف‌ های منطقه‌ ای از جمله فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه انجام داده بودیم.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.09.2022
چرا نانسی پلوسی به ارمنستان سفر کرده است؟
بنابراین در این ارتباط گفتگو هایی صورت گرفته و تبادل نظر های دیپلماتیک وجود دارد، در این زمینه قبلا در سطوحی نشست برگزار شده و جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر اعضای موثر در این چهارچوب برای برگزاری نشست سه به اضافه سه در سطوح مناسب آمادگی دارد و به طور طبیعی این تلاش را ادامه خواهد داد".
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین پیرامون سفر رئیس جگهور ایران به نیویورک بیان کرد:"سفر جناب رئیس جمهور و هیئت همراه به نیویورک برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام می شود و امروز هیئت عازم نیویورک هستند.
در ارتباط با حضور آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و گفتگو کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم ها، دلیل آن همراهی با هیئت عالی‌رتبه است.
برنامه تعریف شده برای گفتگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها در چارچوب این سفر و اجلاس وجود ندارد اما به طور طبیعی همواره نشست های بین المللی فرصت بسیار خوبی برای نشست های سیاسی و مذاکرات حاشیه ای میان مقامات کشور ها و فرصتی برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه منطقه ای و موضوعات چند جانبه و بین المللی است.
این که در حاشیه این نشست در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها گفتگو هایی صورت بگیرد احتمال رد شده ای نیست، جمهوری اسلامی ایران هیچ موقع میز مذاکرات را ترک نکرده و مذاکرات سازنده را به عنوان یک روش مناسب، منطقی و معقول برای حل و فصل اختلافات می داند.
اینکه در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل گفتگو هایی میان ایران و کشور های طرف مذاکره پیرامون مذاکرات برجام صورت بگیرد احتمال دارد".
وی تاکید کرد:"هیچ گفتگوی دوجانبه ای با مقامات آمریکایی در سفر نیویورک نخواهیم داشت".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала