گزارش و تحلیل

پنج دلیل تهدید حیاتی به آمریکا ناشی از مشارکت راهبردی روسیه و چین

© Sputnik / Mikhael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر پنج دلیل تهدید حیاتی به آمریکا ناشی از مشارکت راهبردی روسیه و چین
پنج دلیل تهدید حیاتی به آمریکا ناشی از  مشارکت راهبردی روسیه و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2022
اشتراک
فاکس نیوز آمریکا: مسکو و پکن نقشه راهبردی بی ثبات کردن جامعه آمریکا را تهیه کرده اند.
اسپوتنیک به نقل از فاکس نیوز می نویسد: ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان دیدار کردند.
این دیدار پس از رزمایش مشترک هفت روزه وستوک -2022 برگزار شد که طی آن روسیه و چین عملیات نیروی هوایی و دریایی در دریای ژاپن و دریای اختسک را تمرین کردند. پنتاگون هر دوی این کشورها را رقبای تقریباً برابر آمریکا می‌داند که به منافع آن تهدید می‌کنند. و هنگامی که آنها با هم هستند، این تهدید به طور تصاعدی افزایش می یابد.
در اینجا پنج دلیل وجود دارد که علت این گفته را که چرا اتحاد استراتژیک روسیه و چین تهدیدی واقعی برای ایالات متحده است، توضیح می دهد.
یک. هر دو کشور یک استراتژی بلندمدت برای بی ثبات کردن جامعه آمریکا ایجاد کرده اند. چه موسسات کنفوسیوس که دانشجویان آمریکایی را فریب می دهند، چه ماموران اطلاعاتی روسیه در پوشش عمیق که اسرار آمریکا را سرقت می کنند، به افراد با نفوذ دسترسی پیدا می کنند، آنها در محافل تجاری و سیاسی نفوذ می کنند تا در جامعه آمریکا تفرقه ایجاد کنند.
دو. روسیه و چین دکترین های نظامی را با هدف شکست آمریکا در میدان نبرد در صورت مداخله در یک درگیری منطقه ای مانند اوکراین یا حمله احتمالی چین به تایوان، طرح ریزی کردند. اگر مسکو و پکن نبردهای خود را هماهنگ و همزمان کنند، ایالات متحده خطر جنگ در دو جبهه را دارد. هدف "دکترین دو جنگ" پنتاگون - مبارزه با چنین تهدیدی است. با این حال، افزایش تحویل تسلیحات ایالات متحده به اوکراین، همراه با خروج آشفته واشنگتن از افغانستان، اجرای این دکترین را با تردید مواجه می کند.
روسیه و چین از سال 2005 تمرینات رزمی مشترکی را برگزار می کنند. اگر یکی از آنها از ناتو شکست بخورد، می توانند به یکدیگر کمک کنند. رزمایش چندی پیش وستوک 2022 یک "عملیات ویژه مشترک" روسیه و چین شبیه سازی کرد که در پاسخ به تهدیدی احتمالی از سوی ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده در نظر گرفته شده بود.
روسیه در زمینه تسلیحات هسته ای تاکتیکی نسبت به آمریکا برتری دارد. چین به دنبال بزرگترین توسعه هسته ای در تاریخ خود است. و موشک های بالستیک قاره پیما ایالات متحده قادر به مقاومت در برابر فناوری های جدید دفاع موشکی نیستند و نیاز به مدرنیزه شدن دارند.
سه. هر دو دشمن واشنگتن اتکای آن به فناوری مدرن را آسیب ‌پذیری حیاتی برای ایالات متحده می ‌دانند. روسیه و چین دکترین های حمله سایبری و جنگ فضایی و سلاح های مرتبط را برای تضعیف یا تخریب زیرساخت های ایالات متحده توسعه داده اند، از بانک ها و حمل و نقل گرفته تا بیمارستان ها و نیروگاه های هسته ای.
چهار. تسریع همکاری اقتصادی بین روسیه و چین با این واقعیت تسهیل می شود که به نظر آنها مرکز ثقل تجارت و سرمایه گذاری بین المللی به سمت آسیا حرکت می کند. هر دو کشور در حال حاضر راه هایی برای انجام معاملات مالی دوجانبه به روبل و یوان به جای یورو یا دلار با دور زدن سوئیفت ایجاد کرده اند.
طرح هایی برای ادغام پروژه بزرگ چین "یک کمربند، یک جاده" با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه در حال توسعه است. و این امر چین را به هدف دیرینه خود یعنی جایگزینی دلار با یوان به عنوان ارز ذخیره جهانی نزدیکتر می کند. در همین حال، چین به روسیه که تحت تأثیر تحریم های غرب قرار گرفته است، کمک های اقتصادی اساسی می کند.
تجارت چین با روسیه و صادرات حامل های انرژی روسیه به چین در حال رشد است. خط لوله گاز مشترک 55 میلیارد دلاری Power of Siberia (زور سیبری) گاز روسیه را به بخش هایی از چین می رساند و تا سال 2025 به طور کامل عملیاتی خواهد شد. در چنین شرایطی، روسیه می تواند با خیال راحت نورد استریم را از سر نگیرد.
پنج. البته در تاریخ روابط روسیه و چین اختلافات مرزی و تضادهای تمدنی وجود دارد. با این حال، اکنون آنها با یک هدف مشترک متحد شده اند - کاهش نقش آمریکا در جهان. علاوه بر این، پوتین و شی روابط شخصی خوبی ایجاد کرده اند. اهداف استراتژیک ضد آمریکایی این اتحاد بویژه خطرناک است. پوتین به دنبال احیای نوعی اتحاد در اوراسیا مانند اتحاد شوروی است. شی جین پینگ نظریه "رویای چینی" شکوفایی و قدرت امپراتوری چین را اجرا می کند.
شی کشورش را از طریق "جاده جوان سازی" هدایت می کند تا چین را تا سال 2049، صدمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، به قدرت برتر جهانی تبدیل کند. شی اکنون 69 ساله است، پوتین در اکتبر 70 ساله می شود، اولی تقریبا یک دهه و دومی دو دهه است که در قدرت بوده است.
از قرار معلوم امروز هرکدام فرصتی می بینند تا قدرت خود را نشان دهند و قدرت کشورشان را بالا ببرند. پوتین آماده است ریسک‌های بیشتری را برای به دست آوردن چیزهای بیشتر در آینده بپذیرد. شی هنوز تمایلی به استفاده از ابزار نظامی برای رسیدن به اهداف خود ندارد. اما اگر متوجه شود که واشنگتن آمادگی جنگیدن در دو جبهه را ندارد، ممکن است رویکرد خود را تغییر دهد. اتحاد فزاینده این دو قدرت هسته ای خطر بزرگی برای ایالات متحده است.
کاهش نقش آمریکا در جهان در دستور روز مسکو و پکن
روسیه و چین.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала