گزارش و تحلیل

تاجیک: ایرانیان تحت فشار نتیجه نمیدهند

© Photo / IRNAنشست کمیسیون مشترک برجام در وین
نشست کمیسیون مشترک برجام در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.09.2022
اشتراک
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه در رابطه با مذاکرات احیای برجام، به خبرگزاری فرانسه گفت: متاسفانه با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا و با توجه به اینکه بسیاری از مسائل همچنان قطعی نشده است، ما در نوعی بن بست ماندهایم.
اسپوتنیک - این در حالی است که اروپا با شروع فصل سرما برای تامین انرژی خود به مشکل خواهد خورد چرا که خط لوله نورد استریم که گاز روسیه را در سرتاسر اروپا پخش میکرد به واسطه تحریم های روسیه قطع شده است و آخرین امید اروپا برای تامین انرژی یعنی ایران نیز تحت تحریم های ایالات متحده ی آمریکا است.
آقای دکتر نصرالله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن و دیپلمات ایرانی در زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
دو بازیگر اصلی مذاکرات احیای برجام ایران و آمریکا هستند هم ایرانی ها در سطح سخنگوی وزارت امور خارجه از برجام ابراز امیدواری کردند و به طور مشخص گفتند که شدت اختلافات به حدی نیست تا مانع از احیای برجام شود و هم سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ند پرایس اعلام کرده تا زمانی که احیای برجام برای امنیت ملی آمریکا منافع داشته باشد آن را دنبال می کنند بنابراین دو طرف اظهارات مثبتی داشتند و به نظر می آید به عنوان یک ناظر بیرونی اگر کاملاً بی‌طرفانه به این روند نگاه کنیم دو طرف اصلی علاقه‌ مندند تا برجام احیا شود و سازه برجام فرو نریزد.
قطعاً هم در جهت امنیت ملی و هم در جهت منافع ملی آمریکایی‌ ها است که برجام احیا شود و هم قطعاً به هم خوردن برجام و صحنه سیاسی_اجتماعی خاورمیانه برای اروپا که در حلقه تمدنی خاورمیانه و ایران قرار دارد هیچ منافعی ندارد.
در پی خوش بینی جوزف بورل هنگامی که یک ماه پیش متن نهایی شده خود را به دو طرف داد در انتظار این بود که مذاکرات به نتیجه سریع برسد، اما اگر بخواهیم در یک جمله موضوع را بیان کنیم می توان گفت آقای بورل تا حدی خسته به نظر می رسد و پس از آن خوش بینی شدید به مرحله ای رسیده که دو طرف هنوز فاصله دارند.
جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.09.2022
بورل: مذاکرات احیای برجام به بن بست رسیده است
روحیات و شیوه های تصمیم گیری مذاکره کنندگان، تصمیم‌ گیران، تصمیم‌ سازان و اعضای تیم مذاکره کننده ی ایرانی برای جهانیان تقریباً قابل مشاهده است، همگان می دانند که ایرانیان تحت فشار نتیجه خوبی را نمی دهند بنابراین اروپایی‌ ها نیز می‌دانند که با تحت فشار قرار دادن ایران نتیجه مطلوب خود را دریافت نمی کنند.
در حالیکه با همکاری سازنده و صادقانه شاید بتوان با ایرانیان به دلیل روحیه ی عاطفی بیشتر نتیجه گرفت، البته که ممکن است بخش کوچکی از صحبت های آقای بورل برای تحت فشار قرار دادن ایرانیان باشد اما بیشتر می توان استنباط کرد که این صحبت ها بر اثر ناامیدی آقای بورل از نتیجه سریع مدنظر خود باشد.
فرایند طی شده در روند مذاکرات احیای برجام و حرکات سینوسی آن تا حدی شرایط را برای آقای بورل اینگونه رقم زده اما هنوز نمی توان این نتیجه گیری را نتیجه گیری اروپا دانست.
سفیر سابق ایران در اردن، بحران انرژی شکل گرفته در اروپا را حاصل مولفه های فراوانی دانست و اظهار داشت:
در ابتدا بازگشت ایران به برجام و به تبع آن به بازار انرژی بیشتر نفت گرایانه است تا گاز گرایانه، ما در بخش نفت در بازار انرژی می توانیم نهایتا انباشت نفت خود را به بازار انرژی جهان عرضه کنیم اما متاسفانه در اثر تحریم ها و عدم سرمایه گذاری صنایع انرژی ما چه در بحث نفت و چه در بحث گاز دارای قدرت چندانی نیست که بتوانیم حجم بالایی ارزه داشته باشیم باز هم شرایط در نفت بسیار بهتر از گاز است.
برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2022
گزارش و تحلیل
توپ برجام در زمین آمریکا و تسلیم شدن تروئیکای اروپایی
در بخش دوم راه هایی است که اروپا پیدا می کند، به هر شکل اروپایی‌ ها نیز برای خود راهکار هایی را پیدا می کنند تا فشار زیادی را متحمل نشوند درست است گزارشاتی از سرمای سخت اروپا و خاموشی های طولانی خارج میشود اما آنها تلاش میکنند تا راه‌ هایی را پیدا کنند و خود را از این شرایط خارج کنند، یکی از این راهکار ها حل مشکلات میان روسیه و اوکراین هست یا حتی راضی کردن برخی از کشور های رقیب ما مانند عربستان یا امارات برای ارائه ی بیشتر انرژی.
در بخش دیگر نیز باید به وزن وقایع توجه کرد نه ایران و نه روسیه نباید خیلی به سرمای اروپا وزن و بها دهند، به ویژه ایرانیان نباید این تصور را داشته باشند که سرمای زمستان در اروپا می تواند منجر به این شود که اروپایی ها امتیازات خوبی را در زمینه‌ ی برجام به ایران بدهند، آنها اگر بتوانند امتیازاتی را به مجموعه های دیگری چه آمریکا، چه کشور های عربی و چه بخش های دیگر بدهند تا مشکلات خود را حل کنند برایشان بسیار ساده تر است تا در ارتباط با ایران.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала