گزارش و تحلیل

عزیزی: اروپایی ها زغال سنگ بخرند

© Photo / IRNAنشست کمیسیون مشترک برجام در وین
نشست کمیسیون مشترک برجام در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.09.2022
اشتراک
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه در رابطه با مذاکرات احیای برجام، به خبرگزاری فرانسه گفت: متاسفانه با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا و با توجه به اینکه بسیاری از مسائل همچنان قطعی نشده است، ما در نوعی بن‌ بست مانده‌ایم.
این در حالی است که ایران کماکان مطالبات اولیه خود را از مذاکرات احیای برجام دارد که به گفته مقامات ایرانی مهمترین آن ارائه ضمانت از سوی طرف آمریکایی و اروپایی است.
ابراهیم عزیزی، نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مجلس شورای اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: بن بستی که امروز در مذاکرات وین شاهد هستیم بدلیل زیاده خواهی آمریکایی‌ ها و طرف های مذاکره به ویژه اروپا و آمریکا است و موضوع دوم عدم اراده جدی دولت آمریکا و هیئت حاکمه آمریکا است که البته بیشتر تحت فشار لابی صهیونیست ها قرار دارند و رفتار سیاسی خود را تنظیم می کنند؛ آنچه امروز می بینیم محصول بی ارادگی و زیاد خواهی طرف های مقابل به ویژه آمریکایی ها و اروپایی ها هست.
وی افزود: قطعا آمریکایی‌ ها و اروپایی‌ ها در تلاش هستند تا تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند اما باید بدانند که ایران از خطوط قرمز خود کوتاه نمی‌آید و آنها را با ریزبینی پیگیری می کند چرا که این موضوع از راهبرد های جمهوری اسلامی ایران است و نمی‌توانیم بپذیریم آنها هم تهدید کنند، هم تحریم کنند و هم دعوت به مذاکره و توافق.
آنچه امروز شاهد هستیم رفتار های متناقض و خارج از عرف سیاسی دولت آمریکا است البته از نظامی سیاسی که همیشه نقض عهد کرده و بر پیمان های خود ماندگار نبوده انتظار بیشتری نمی توان داشت، دولت ضعیفی که اکنون آقای بایدن سرپرستی آن را در آمریکا برعهده دارد تحت شدید ترین فشار صهیونیست‌ ها است و امروز دولتها و ملتها اقدامات آمریکا را می بینند و می دانند عدم توافق و به نتیجه نرسیدن مذاکرات بر عهده کدام طرف است آمریکایی‌ ها اکنون عامل بن بست و بی نتیجه ماندن مذاکرات هستند.
نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر بحران فعلی انرژی در اروپا بیان کرد: اروپایی ها شرایط بسیار سختی را پیش رو دارند سرمای اروپا و عدم تامین انرژی مورد نیاز به نظر می رسد که شرایط سخت و غیرقابل تحملی را ایجاد می‌کند که از هم اکنون شواهد و قرائن آن قابل مشاهده است.
مردم اروپا از امروز باید دوباره به فکر ذغال سنگ باشند و باید به فکر برخی وسایل گرمایش ادوار گذشته باشند تا محصول بی ارادگی و مستقل نبودن سیاستمداران خود را درو کنند.
اروپایی ها مدتهاست که در مسائل سیاسی پیرو و زیر سلطه آمریکایی ها هستند و تصمیمات آنها را بدون هیچگونه استقلالی از سوی خود اجرا میکنند،به همین خاطر این عدم اراده و بی عملی موجب شده تا نتوانند تصمیم بگیرند و مشکلات زیادی را برای مردم اروپا به وجود آورده.
جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.09.2022
بورل: مذاکرات احیای برجام به بن بست رسیده است
من بر این باورم که مردم اروپا باید تکلیف خود را با این سیاستمداران وابسته به آمریکا مشخص کنند البته که اکنون شاهد اعتراضات گسترده‌ ای در سرتاسر اروپا هستیم.
نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مواضع و راهبرد های خود را به وضوح اعلام کرده و روی آن جلو می‌رود.
آمریکایی‌ ها و اروپایی‌ ها باید از این اقدامات درسهای خوبی گرفته باشند حضور ایران به عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای و اتحاد قوی جمهوری اسلامی ایران، چین و فدراسیون روسیه و سایر بلوک های منطقه ای نشان دهنده بی نتیجه ماندن سیاست های آمریکا است.
این همکاری ها نشان دهنده عقیم ماندن اقدامات آمریکایی‌ ها است و نشان دهنده این است که هیچکدام از اقدامات آمریکا علیه ایران اسلامی منجر به نتیجه نشده؛ امروز جمهوری اسلامی ایران عضو دائم سازمان همکاری شانگهای می‌شود و به عنوان یکی از موثرترین اعضای شانگهای علی‌ رغم فشار های فزاینده‌ ای که از سوی آمریکا و بعضاً برخی کشور های اروپایی متحمل شدیم اعلام میشود و میبینیم که سازمان همکاری شانگهای هیچ اعتنایی به این فشار های سیاسی نمی کند.
وی تاکید کرد: آمریکا اگر درک واضح و روشنی از سیاست داشته باشد باید پیام این عضویت را به خوبی درک کند و پیام آن این است که آمریکا باید تکلیف خود را روشن کند و بداند دوران تحریم، فشار و یکجانبه‌ گرایی به سر رسیده.
آنچه امروز سزاوار است این است که آمریکا باید پاسخ شکست های خود را بگیرد و بر فشار های خود نسبت به کشور های دیگر پاسخگو باشد، ما بر روی منافع خود ایستاده ایم و به واسطه اندیشه های بلند و گفتمان قوی از مذاکره هراس نداشتیم و استقبال کردیم و با اراده نیز وارد شدیم اما به نظر می رسد امروز مسائل بین المللی نیازمند یک بازنگری است و سازمانهای بین‌المللی باید در وظایف خود بار دیگر تامل کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала