گزارش و تحلیل

کنعانی: تکمیل کریدور شمال-جنوب نیازمند اقدام کشورهای مسیر است

© Photo / IRNA ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2022
اشتراک
در سندی که به امضای شاهین مصطفی اف، معاون نخست وزیر آذربایجان، الکسی نواک، معاون نخست وزیر روسیه و رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران رسید، طرفین بر تشدید تلاش های مشترک برای توسعه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب توافق کردند. همچنین بر اهمیت بحث های آتی مربوط به تکمیل ساخت و راه اندازی خط ریلی رشت (ایران) آستارا (ایران) تاکید می شود.
جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران توافق کردند که تا سال 2030 حمل و نقل از طریق کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را به میزان 30 میلیون تن در سال تضمین کنند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در بحث تکمیل مسیر کریدور شمال-جنوب توافقی میان سه کشور مبنی بر اجرای بخش رشت-آستارا وجود دارد تا مسیر تکمیل شود و به افزایش امکان استفاده از ظرفیت‌ های ترانزیتی مسیر منجر شود.
چشم انداز آتی این مسیر چشم انداز روشن و دلگرم‌ کننده ای است، این مسیری است که به لحاظ اقتصادی از نگاه متخصصان و صاحبنظران اقتصادی و ترانزیتی هم به لحاظ زمان در نقل و انتقال کالا و هم به لحاظ کاستن از هزینه های حمل و نقلی مسیر کاملا مقرون به صرفه‌ ای است.
بنابراین توجیه اقتصادی دارد، اراده مشترک بین کشور های منطقه مشخصا جمهوری اسلامی ایران،جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه برای تکمیل قسمت های باقی مانده و افزایش ظرفیت بهره برداری در این زمینه وجود دارد و انگیزه‌ های منطقه‌ ای و بین‌المللی نیز برای استفاده از این مسیر در حال افزایش است بنابراین چشم انداز استفاده از این مسیر و نقشی که این مسیر میتواند در ترانزیت بین‌المللی کالا و انرژی داشته باشد دلگرم کننده است اما به طور طبیعی تسریع در بهره‌برداری نیازمند اقدام ملی و اقدام مشترک کشور های واقع در این مسیر است.
Контейнерный терминал порта Оля Астраханской области - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2022
امضای توافقنامه سه جانبه مسکو، تهران و باکو در توسعه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب
آقای دکتر ناصر کنعانی ضمن تاکید بر منفعت دوجانبه ی فعالیت ایران در سازمان همکاری شانگهای بیان کرد: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای به تصویب سران این سازمان رسیده و گام‌ های اجرایی برای عضویت رسمی و عملی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان در حال طی شدن است.
به طور طبیعی سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک سازمان چند جانبه منطقه‌ ای ظرفیت های زیادی را در حوزه های اقتصادی، در حوزه های تجاری، در حوزه های فنی و صنعتی و مهمتر از همه ترانزیتی و به ویژه انرژی دارد.
جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک کشور مهم منطقه‌ ای دارای منابع مهم انرژی و ظرفیت های بزرگ اقتصادی است و با قرار گرفتن در مسیر مهم ترانزیتی کریدور شمال-جنوب، در منطقه ظرفیت های زیادی دارد که می تواند در خدمت اهداف سازمان قرار بگیرد و بنابراین عضویت در سازمان همکاری‌ های شانگهای یک مصلحت و منفعت دو سویه، برای جمهوری اسلامی ایران به منظور استفاده از ظرفیت های بزرگ نهفته در این سازمان و برای سازمان استفاده از ظرفیت های ایران که می‌تواند با ظرفیت های خود در خدمت اهداف اقتصادی، تجاری، بازرگانی و ترانزیتی سازمان همکاری شانگهای باشد است.
در نشست آتی سازمان همکاری‌ های شانگهای یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران برای دریافت جایگاه دولت عضو سازمان به طور رسمی امضا خواهد شد البته که به طور طبیعی در کنار برگزاری این اجلاس نشست های دو و چند جانبه نیز بین روسای مختلف شرکت کننده برگزار خواهد شد.
وی افزود: میان جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه موضوعات عدیده‌ ای به طور خاص اقتصادی وجود دارد.
به طور طبیعی نشست شانگهای با دیدار های دو و چند جانبه فرصت خوبی خواهد بود تا روسای جمهور مسائل را در سطح عالی مورد بررسی و گفتگو قرار دهند و برای ایجاد فضایی مناسب تر جهت تقویت روابط در حوزه های مورد علاقه و مورد اهتمام کشور ها ریل گذاری کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در ارتباط با تعامل با کشور های همسایه به ویژه عربستان اظهار داشت: ما معتقدیم کشور های منطقه نیازمند اتخاذ تدابیری برای تقویت صلح، ثبات و آرامش در منطقه هستند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2022
روند مذاکرات با عربستان مثبت است
به طور طبیعی ثبات در منطقه زمینه سازه توسعه اقتصادی خواهد بود، موضوعی که مورد نیاز و توجه همه کشور های منطقه است آن چیزی که می‌تواند به ایجاد ثبات در منطقه کمک کنند توجه به مصالح ملی و مصالح عمومی منطقه است ما با تمرکز بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ های جمعی برای ایجاد شرایط بهتری در منطقه، تاکید کردیم آمادگی داریم با کشور های همسایه و دوست در منطقه تعامل کنیم.
برای ایجاد شرایطی بهتر به منظور تامین منافع و مصالح مشترک، معتقدیم چنین رویکردی می تواند تبیین کننده منافع و مصالح همه کشور های منطقه باشد، اتخاذ سیاست های غیر سازنده در مسیر مذاکرات کشور ها مناسب نیست.
در خصوص عربستان سعودی بارها تاکید کردیم ناظر بر نگاه جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت حل و فصل اختلافات منطقه‌ ای و استفاده از ظرفیت‌ های جمعی برای تامین مصالح مشترک وارد گفتگو ها شدیم و گفتگو ها در هر مرحله که ادامه پیدا کرد توافقاتی حاصل شد و همانطور که قبلا تاکید کردیم با انجام توافق مراحل قبلی زمینه برای نشست‌ های بعدی در سطوح دیگر فراهم خواهد شد.
بنابراین تاکید ما برای اتخاذ رویکردهای سازنده است و جمهوری اسلامی ایران هر اقدام سازنده ای به طور متناسب پاسخ خواهد داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала