رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: مذاکره کلاس انشاء نیست

CC BY 4.0 / IRNA / رییس سازمان انرژی اتمی ایران: مذاکره کلاس انشاء نیست
رییس سازمان انرژی اتمی ایران: مذاکره کلاس انشاء نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2022
اشتراک
رییس سازمان انرژی اتمی ایران، با بیان اینکه ایران سایت هسته‌ای معرفی نشده ندارد، تاکید کرد: سوالات آژانس قبل از بازگشت همه طرف‌ها به برجام باید حل و فصل شوند در غیر این صورت روز "باز اجرایی" وجود نخواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل ازایسنا، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، با بیان این‌ که فن‌ آوری هسته‌ای یکی از پیشران‌ های اصلی و تعیین کننده در توسعه علم و فن‌آوری است، گفت: حوزه هسته‌ای بر خلاف اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اساساً در انحصار ابرقدرت‌ هاست و با ساز و کاری که در محیط بین‌الملل ایجاد کرده­‌اند، اجازه نمی‌دهند این فن‌ آوری به طور استاندارد در اختیار همه کشورها قرار گیرد و رفتاری مبتنی بر استاندارد دو گانه را در پیش گرفته‌اند. با ایران هم در چارچوب همین رفتارهای دو گانه برخورد می­‌کنند و با شیوه‌ها و ابزارهای مختلف سعی کرده‌اند مانع پیشرفت ایران شوند، اما برخلاف میل‌ آنها و با همه مزاحمت‌ها از جمله تهدید به بمباران تاسیسات هسته‌ای کشور، ترور دانشمندان و انواع خرابکاری تلاش برای از بین بردن انگیزه متخصصان‌ مان، خوشبختانه ایران از صنعت هسته‌ای پیشرفته­‌ای برخوردار شد.
وی ادامه داد: نسبت به محدودیت‌ هایی که برای ما در مذاکرات و برجام ایجاد شده بود و در حالی که تصور می‌کردند ما بعد از سال هشتم، دو آبشار میانی ۲۰ و ۳۰ سانتریفیوژ از نوع IR-۶ داشته باشیم، توانستیم ظرف یک سال از هزار دستگاه عبور کنیم و چند برابر تصورات آنها پیشرفت داشته باشیم.
رییس سازمان انرژی اتمی درباره حفظ سانتریفیوژهای IR-۶ در صورت بازگشت به برجام به ویژه که ایران در این بخش از برجام بسیار جلوتر است، گفت: از نظر ما مهم فرایند غنی‌ سازی و هدف‌ گذاری کمّی آن است که برای راکتورهای تحقیقاتی و قدرت و نیز تهیه تارگت‌ هایی که در فرایند پرتودهی و شتاب‌ دهنده‌ها مورد استفاده است، انجام شود.
اسلامی درباره پاسخ به این پرسش که اگر بخواهیم به برجام ۲۰۱۵ بازگردیم، تکلیف تعهدات متقابل ایران و ۱+۵ که هر کدام در یک تاریخ متفاوت قرار دارند چه می شود؟ اجرای برخی تعهدات بسیار جلوتر از زمان تعیین شده است و برخی اصلا اجرایی نشده است، تصریح کرد: تاریخ‌ های برجام یعنی روز مبدا، روز صفر و روز آغاز هستند؛ هر چقدر از این تاریخ‌ها گذشته، ملاک همان است. آنچه ما همواره در روند مذاکرات بر آن تاکید داشتیم این بوده است که همان جدول زمانی که در برجام ۲۰۱۵ است، باید باقی بماند و ملاک باشد.
وی در پاسخ به اینکه ایران در برنامه خود در سال‌های گذشته اعلام کرده بود که سانتریفیوژهای IR-۶ جایگزین ماشین‌های IR-۱ خواهد شد، آیا این ماشین‌ها قرار است از رده خارج شوند؟ گفت: ما هیچ ­‌کدام از ماشین‌ های نسل‌ های گذشته که برچیده می‌شوند را دور نمی‌اندازیم. هر کدام از اینها مزیتی دارند، این طور نیست که دیگر استفاده نداشته باشند. هر کدام در جای خود استفاده می‌شود و آنها را به هیچ وجه از دست نمی‌دهیم.
اسلامی درباره تولید و حفظ تارگت ۶۰ درصد اظهار کرد: ما توانستیم اصلاحاتی را در فرایندهای مربوط به غنی‌ سازی انجام دهیم و استفاده از مواد غنی شده را برای بهره‌ برداری عملی در زمینه‌ هایی به جز تولید سوخت یا ذخیره مواد غنی‌ شده آماده کنیم، مثل غن ی‌سازی ۲۰ درصد که برای تولید تارگت یا سوخت راکتور تهران مورد استفاده قرار گرفته است. اما تکمیل، ادامه و تولید تارگت ۶۰ درصد که در دنیا کمتر کشوری مبادرت به آن کرده است یک کار تحقیقاتی پیشرفته بود تا ما بتوانیم با بهره‌ وری موثر تارگت‌ها را برای تولید رادیودارو استفاده کنیم.
معاون رییس جمهور ایران در پاسخ به این‌ که برخی گزارش‌ های رسانه ای مدعی هستند ایران از درخواستش برای بسته شدن سوالات پادمانی عبور کرده است؟ اظهار کرد: آنچه ما نوشتیم قاطع است. ما قصد و تاکیدمان این است که اگر برای روز "باز اجرا" این سوالات بسته نشود، یعنی روز "باز اجرا"یی وجود ندارد. عقب‌ نشینی هم نکردیم و نمی‌توانیم هم عقب‌ نشینی کنیم. ما نمی‌توانیم بنشینیم مردم ایران را به دلایل واهی تحریم کنند.
وی درباره اثر مذاکراتی واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام گفت: واضح است که اقدامات ایران اثر مثبت داشت، آنها همان شب تماس گرفتند و گفتند تصمیم ­‌شان این است که به برجام برگردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала