گزارش و تحلیل

وال استریت هم اشتباه می کند؛ عملیات ویژه در اوکراین و اقتصاد روسیه

© Sputnik / Vladimir Trefilov وال استریت هم اشتباه می کند؛ عملیات ویژه در اوکراین و اقتصاد روسیه
 وال استریت هم اشتباه می کند؛ عملیات ویژه در اوکراین و اقتصاد روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2022
اشتراک
نشریه Business Insider در مورد اینکه چگونه بانک های ایالات متحده در حال تجدید نظر در پیش بینی خود هستند، مقاله ای نوشته است.
اسپوتنیک به نقل از Business Insider پرتال خبری آلمان می نویسد: هنگامی که نیروهای رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در اواخر فوریه وارد اوکراین شدند، بسیاری از تحلیلگران وال استریت به سرعت رکود اقتصادی روسیه را پیش بینی کردند. در اولین هفته‌ های درگیری، به نظر می‌ رسید که پیش ‌گویی‌ های غم‌انگیز به حقیقت می ‌پیوندند. متحدان غربی تحریم های اقتصادی سختی از جمله ممنوعیت واردات نفت روسیه و حذف روبل روسیه از بازارهای ارز بین المللی اعمال کرده اند.
رشد اقتصادی پابرجاست
در ماه مارس، بانک سرمایه گذاری عمده جی پی مورگان اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه دوم در مقایسه با سه ماهه قبلی 35 درصد کاهش خواهد یافت. گلدمن ساکس بدترین سقوط را برای اقتصاد روسیه از زمان فروپاشی اتحاد شوروی در اوایل دهه 1990 پیش بینی کرد.
با این حال، تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه تا 30 ژوئن با نرخ سالانه تنها 4 درصد کاهش یافت. دیده می شود که رشد اقتصادی روسیه حتی کمتر از زمان همه گیری کرونا کاهش یافته است: در سه ماهه دوم سال 2020 تولید ناخالص داخلی روسیه 7.4 درصد سقوط کرد.
در این شرایط جی پی مورگان به این نتیجه رسید که اقتصاد روسیه پایداری فوق العاده ای از خود نشان داده است. در گزارش مختصر اخیر استراتژیست های این بانک آمده است: "داده های موجود حداقل در حال حاضر نشان دهنده افت شدید فعالیت نیست. این به احتمال زیاد مربوط به یک رکود طولانی مدت، اما نه خیلی شدید است." اقتصاد با صادرات قدرتمندتر از حد انتظار از جمله نفت خام حمایت می شد. علاوه بر این، به گفته صندوق بین المللی پول، روسیه از تقاضای قوی مصرف کنندگان داخلی و همچنین برنامه کرملین برای مبارزه با بیکاری سود برده است.
افزایش صادرات نفت به آسیا
روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان پس از آمریکا و عربستان سعودی است. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، درآمدهای نفتی سال گذشته 45 درصد از بودجه فدرال روسیه را تشکیل داد.
در ماه مارس، ایالات متحده واردات انرژی از روسیه را تحریم کرد و اتحادیه اروپا در ماه مه با ممنوعیت مرحله‌ای موافقت کرد که در حال حاضر تا 75 درصد از خرید نفت روسیه را پوشش می‌دهد.
تحلیلگران وال استریت پیش بینی کردند که تحریم غرب به صادرات نفت روسیه ضربه خواهد زد. گلدمن ساکس در ماه مارس پیش بینی کرد که با توجه به اینکه قطع ارتباط آن با سیستم بانکی سوئیفت مانع از استفاده بانک مرکزی روسیه از ذخایر ارزی شد، بعید است مسکو خریداران دیگری برای نفت خام پیدا کند.علاوه بر این، همانطور که تحلیلگران خاطرنشان کردند، چین در سال های اخیر واردات نفت ایران و ونزوئلا را افزایش نداده است.
با این حال، بر اساس داده های بلومبرگ در ماه ژوئیه، روسیه همچنان 7.4 میلیون بشکه نفت در روز صادر می کند. خریدهای هندی نقش زیادی داشت. واردات دهلی نو برای پنج ماه متوالی افزایش یافت و در ماه ژوئن اندکی کاهش یافت. اما هند همچنان 1 میلیون بشکه نفت روسیه در روز مصرف می کند که 900 درصد بیشتر از ماه فوریه است.
اروپا هم نتوانسته است خود را از نفت روسیه دور کند. طبق گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا همچنان 2.8 میلیون بشکه نفت در روز وارد می کند که تنها 30 درصد کمتر از سطح روزانه 4 میلیون بشکه ای در ماه فوریه است.
احیای بخش های تولیدی و خدماتی
شاخص فعالیت تجاری بالای 50 نشان دهنده رشد و زیر 50 نشان دهنده کاهش است. با اعمال تحریم های غرب، وال استریت چیزی جز درد برای صنعت و بخش خدمات روسیه ندید: با آغاز عملیات ویژه در اوکراین، شاخص PMI روسیه از 50.8 در فوریه به 37.7 در ماه مارس کاهش یافت. استراتژیست های گلدمن ساکس با اشاره به کاهش شدید تولید، سفارشات جدید و به ویژه واردات قطعات خارجی، به مسکو هشدار دادند برای کاهش های بیشتر آماده شود.
با این حال، تنها پس از چند ماه، شاخص فعالیت تجاری روسیه به حالت رشد بازگشت. در آوریل به 44.4، در ژوئن به بالای 50 و ماه گذشته به 52.2 رسید. این بدان معناست که برخلاف تمام پیش بینی های وال استریت در مورد مرگ قریب الوقوع، اقتصاد روسیه در حال رونق است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала