گزارش و تحلیل

فاصله ایران با تغییر نقشه ژئوپلیتیکی و اقتصادی جهان تنها یک کریدور است

© Photo / The Islamic Republic Of Iran Railwaysنقشه کریدور ریلی شمال - جنوب
نقشه کریدور ریلی شمال - جنوب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2022
اشتراک
با تکمیل و راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب و جابجایی سالانه حدودا 110 میلیون تن کالا از طریق آن، نقشه ژئوپلیتیکی و اقتصادی دنیا عوض خواهد شد.
اسپوتنیک - رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان در ارتباط تصویری با اسدالله عباسی، استاندار گیلان تصریح کرد: تاتارستان در حال بررسی امکان ادغام مراکز لجستیکی خود در کریدور حمل و نقل شمال-جنوب است. زنجیره‌هایی که در امتداد رودخانه های کاما و ولگا و در امتداد دریای خزر در مسیر بنادر ایران قرار دارند، فرصتی را برای ارسال کالا از طریق دریا و افزایش تجارت بین تاجیکستان و ایران فراهم می‌کند.
اسدالله عباسی نیز در این گفت‌و‌گو به نوبه خود از شرکت‌های تاتارستان برای توسعه پروژه‌ها در منطقه آزاد اقتصادی نزدیک دریای خزر و برپایی نمایشگاه‌هایی از محصولات تولیدکنندگان تاتارستان و استان گیلان در کازان و رشت دعوت کرد.
در این راستا خبرگزاری با رجب صفروف، رئیس شورای روابط عمومی روسیه و ایران همکلام شده است که مشروح آن در ذیل تقدیمتان می‌شود:
جناب آقای صفروف، تاتارستان و گیلان چه کالاهایی می‌توانند به یکدیگر عرضه کنند و چقدر زمان می‌برد تا تاتارستان به کریدور شمال-جنوب بپیوندد؟
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.01.2022
گزارش و تحلیل
ارزیابی رجب صفروف، رئیس شورای روابط عمومی روسیه و ایران از دیدار با ابراهیم رئیسی + ویدئو
اولا اینکه تاتارستان خود به تنهایی نمی‌تواند به کریدور شمال-جنوب بپیوندد زیراکه تاتارستان جزئی از خاک روسیه است و این یک پروژه بین‌المللی است و پس از پیوستن روسیه، تاتارستان نیز به صورت اتوماتیک وارد این موضوع می‌شود؛ یعنی به صورت جداگانه و یا در قالب یک پروژه خاص، پیوستن تاتارستان به کریدور شمال-جنوب صحبت درستی نیست.
صحبت از این است که در مسیر کریدور شمال-جنوب، تاتارستان می‌تواند زیرساخت‌های فنی و لجستیکی را فراهم کند و مانند یک هاب اقتصادی برای گسترش کالاها به سایر مناطق روسیه عمل کند و احتمالا نیز رهبران جمهوری تاتارستان همین موضوع را در نظر دارند. از سوی دیگر جمهوری تاتارستان امکانات بسیار وسیع و پیشرفته‌ای در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی دارد که می‌تواند برای ایران مهم باشد و کارخانه‌های موجود در این جمهوری نیز می‌توانند مواد اولیه خود را از ایران تامین کنند.
در هر صورت نزدیکی تاتارستان و داشتن مرز دریایی از طریق خزر اولویت‌های خوبی برای این جمهوری فراهم می‌دارد که قابل مقایسه با آستاراخان است، البته باید در نظر داشت که توانمندی تاتارستان متفاوت است. من فکر می‌کنم که امکان همکاری خوبی بین تاتارستان و استان‌های شمالی ایران وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.
هم طرف ایرانی و هم طرف روسی خیلی علاقه‌مند هستند که این کریدور راه بیافتد و از آن نیز چیز زیادی باقی نمانده است؛ از این کریدور تقریبا 176 کیلومتر باقی مانده است که در طرف ایران بوده و اگر اشتباه نکنم از رشت تا آستارا است. طرف روس حتی آماده است که کل سرمایه‌گذاری این پروژه را برعهده بگیرد و تحت شرط و شرایط خاصی این سرمایه‌گذاری اکنون به نتیجه نهایی نرسیده است. تا آنجا که من اطلاع دارم دولت آقای رئیسی راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب در اواخر سال 1401 را اولویت خود اعلام کرده است و اکنون با تمام امکاناتی که دولت در اختیار دارد، ساخت قسمت مذکور ادامه دارد و البته خط راه آهنی که قرار است این مسیر را تکمیل کند مشکلات زیرساختی دارد که تکنولوژی امروزه اجازه حل تمامی این مشکلات را می‌دهد.
محمدرضا پور ابراهیمی داورانی ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2022
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: کریدور شمال به جنوب سبب توسعه فعالیت اقتصادی ایران-روسیه می‌شود
بودجه‌ای که طرف ایرانی برای تکمیل این پروژه بدان نیاز دارد در حدود 1 و نیم میلیارد یورو است، طرف روسیه نیز در جلسات اخیر اعلام کرده است که آماده سرمایه‌گذاری برای این پروژه هستند اما طرف ایرانی در نظر دارد که خود این پروژه را به انجام برساند. تکمیل راه با سرعت خوبی در حال انجام است و من فکر می‌کنم حداکثر طی مدت یکسال کریدور به راه خواهد افتاد و با به راه افتادن آن نقشه ژئوپلیتیکی و اقتصادی دنیا عوض خواهد شد و تردد از کانال سوئز 10 تا 12 درصد کاهش خواهد داشت و بسیاری از کشورها الالخصوص، چین، پاکستان، هند، ژاپن و حتی خود آمریکا اگر منافع اقتصادی را در نظر بگیرند، از این مسیر استفاده خواهند کرد. با تکمیل شدن کریدور در سال 110 میلیون تن کالا از این طریق جابجا خواهد شد و این بیشترین مبلغ در این راستا در دنیا خواهد بود بنابراین من فکر می‌کنم که این کریدور، یک کریدور حیاتی است و ایران تنها از طریق ترانزیت از خاک خود صدها میلیون یورو سود خواهد کرد و از همه مهمتر بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا به این کریدور وابستگی پیدا کرده و تامین صلح و ثبات در ایران جزو اولویت‌های آنها خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала