چرا در ایران به فکر جابجایی تعطیلات هفتگی افتادند؟

© Photo / IRNAمعاون رئیس جمهور ایران: اضافه شدن تولید برق تقریباً غیر ممکن است
معاون رئیس جمهور ایران: اضافه شدن تولید برق تقریباً غیر ممکن است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2022
اشتراک
کارشناس: این خاموشی‌ها علاوه بر بخش خانگی در بخش صنعت نیز دامن صنعت گران کشور را گرفت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، سال گذشته دلایل متعددی مثل افت تولید برقابی‌ها به دلیل خالی‌شدن مخازن سدها، فعالیت ماینرها، افزایش دمای هوا برای خاموشی‌های گسترده عنوان می‌شد.
یکی از مسائل مهم در این زمینه، عقب‌ماندگی پیاپی از برنامه افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها بود به این معنا که در حالی در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود که شاهد افزایش بیست پنج هزار مگاوات ظرفیت تولید برق کشور در سال باشیم اما این رقم به طور متوسط در ۱۰ سال گذشته حدود دو هزار و ۵۰۰ مگاوات بود و حتی گاهی این رقم به کمتر از دو هزار مگاوات نیز رسیده بود.
همین عقب‌ماندگی سبب شد تا مردم در تابستان پارسال عواقب این امر را با تحمل خاموشی‌ها و زیان دیدن با تمام وجود حس کنند.
از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین دلایل خاموشی‌ها در سال گذشته، کاهش بارندگی‌ها و افت ۵۰ درصدی مخازن سدها برای تولید برق از نیروگاه‌های برقابی بود البته روایت تأیید نشده‌ای هم در سال گذشته وجود داشت مبنی بر اینکه، تکرار سیل ۱۳۹۹ به نادرستی پیش‌بینی شده بود و به همین دلیل، بخشی از منابع سدها باهدف مدیریت سیل خالی شد اما هیچ بارش یا سِیلی، جای خالی آب رها شده را پُر نکرد.
به‌هرحال دلیل کمبود منابع مخازن سدها در سال گذشته هر چه بود، وزارت نیرو امکان تولید برق از نیروگاه‌های برقابی را از دست داد و به‌این‌ترتیب، حدود ۸ هزار مگاوات از برق تولیدی نیروگاه‌های برقابی از مدار خارج شد.
کولر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2022
افزایش شدید مصرف برق: تهرانی‌ها به حداکثر صرفه جویی فرا خوانده شدند
سال گذشته در تاریخ ۴ تیرماه سال ۱۴۰۰ میزان اوج بار به ۵۵ هزار ۷۷۷ مگاوات رسیده بود و شرایط تأمین برق با دشواری بسیار زیادی همراه شده در این بازه خاموشی‌های مکرر، برای بخش خانگی مشکلات قابل‌توجهی برای مردم ایجاد کرد.
این خاموشی‌ها علاوه بر بخش خانگی در بخش صنعت نیز دامن صنعت گران کشور را گرفت و باوجوداینکه محدودیت برق به طور روزانه برای همه صنایع اجرا می‌شد و در مقاطعی برق صنایع بزرگ نظیر فولاد مبارکه اصفهان به طور کامل برای جلوگیری از تخریب شبکه برق قطع می‌شد.
یکی از امکان‌های مدیریت بار مصرف برق، انتقال روز تعطیلی هفتگی از روز جمعه به یکی از روزهای هفته است که دوره اجرای آن ابتدای تیرماه تا انتهای مردادماه در نظر گرفته شده و حداقل دوره همکاری باید ۴ روز غیرمستمر باشد.
یکی دیگر از امکان‌های مدیریت بار مصرف که در اختیار صنایع قرار داده شده است، کاهش بار برنامه‌ریزی شده در ساعات اوج بار مصرف است.
دوره همکاری در این برنامه از ۱۶ خردادماه آغاز شده و تا ۱۵ شهریورماه حداکثر به مدت ۳۰۰ ساعت برای هر صنعت ادامه خواهد داشت.
در این طرح دو بازه ساعات همکاری موردنیاز ۱۲ الی ۱۸ و ۲۰ الی ۲۳ و به عبارتی ساعات اوج مصرف برق در شبکه در نظر گرفته شده که مشترک می‌تواند ساعات همکاری خود را درون این دو بازه زمانی انتخاب کند.
در این طرح نیز حداقل دوره همکاری پنج‌روز غیرمستمر است و همکاری در هر روز باید بیش از دو ساعت باشد که در این بازه زمانی صنایع باید میزان مصرف برق خود را بر اساس جداولی که به همین منظور و بر اساس متوسط دیماند مصرفی تهیه شده است، کاهش دهند.
رد احتمال خرابکاری در تاسیسات برق ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2022
جایگاه ایران در تولید برق غرب آسیا
مشترکان همکار در طرح فوق نیز بر اساس نرخ خرید دیماند و نرخ خرید انرژی و متناسب با ساعات همکاری مشمول پاداش همکاری خواهند شد؛ پاداشی که هر چه ساعات همکاری بیشتر باشد، افزایش خواهد یافت و در صورت همکاری مشترک در کل روزهای هفته در ماه‌های تیر و مرداد کل مبلغ پاداش تا ۴۰ درصد نیز قابل‌افزایش است که رقم‌های قابل‌توجهی خواهد بود.
چنان‌که پیش‌تر علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو با اشاره به آمار مشترکان صنعتی کشور اعلام کرد: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۶۳۰ هزار مشترک صنعتی در کشور، ۵۸۰ هزار مشترک بدون هیچ محدودیت و برنامه مدیریت مصرف، از انرژی کامل در اوج بار سال ۱۴۰۱ استفاده می‌کنند. این در حالی است که سال گذشته برق ۴۹ هزار و ۵۵۸ مشترک صنعتی هر روز هفته از ساعت ۱۱ صبح لغایت ۲۰ قطع می‌شد، اما در سال جاری این محدودیت به ۱۲ ساعت در هفته طی یک روز و تنها از ساعت ۱۱ تا ۲۳ رسیده است.
به گفته محرابیان، شرایط برای ۴۴۲ مشترک بزرگ صنعتی نیز به نحوی برنامه‌ریزی شده که میزان نیاز برق هر صنعت باتوجه‌به جنبه‌های متفاوت از جمله مدیریت بازار به نحوی رقم بخورد که در سه ماه محدودیت تنها یک ماه با مدیریت مصرف برق سروکار داشته باشند و طی دو ماه دیگر به طور کامل تأمین انرژی شوند.
وزیر نیرو شاخص کل بورس را به‌عنوان یک نمونه از فضای اقتصادی کشور طی فعالیت پس از شروع فصل گرم مورد اشاره قرارداد که از ۱۵ خرداد از میزان یک میلیون و ۵۱۴ هزار و ۳۳۱ در تاریخ ۱۶ خردادماه با افزایش ۳.۹ درصدی به یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۶۵ رسیده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала