- اسپوتنیک ایران  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه در تاریخ 24 فوریه عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین هدف از این عملیات را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند."

جنگ اوکراین ترانزیت کالا به آسیای مرکزی از طریق ایران را افزایش داد

© Sputnik / Siyavash Sobhgani وصل شدن اینترنت موبایل در تهران
وصل شدن اینترنت موبایل در تهران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2022
اشتراک
رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: وقوع جنگ اوکراین یکی از دلایل افزایش حمل کالای ترانزیتی به کشورهای آسیای مرکزی از طریق ترکیه و مرزهای خراسان رضوی به ترکمنستان بوده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل ایرنا، مرتضی مجردی رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، روز سه شنبه اظهار داشت: پنج کشور آسیای مرکزی بخشی از کالای مورد نیاز خود را از کشورهای اروپایی تامین می کنند، پیش از جنگ اوکراین، این کالاها از مسیر روسیه به این کشورها ترانزیت می شد اما اکنون با توجه به مناقشه بین روسیه و کشورهای اروپایی این ترانزیت کالا از طریق ترکیه و مرزهای ایران با کشور ترکمنستان تغییر مسیر داده است.
وی بیان کرد: طی چهار ماه سال جاری ۳۸۷ هزار تن کالا از مرزهای سرخس و لطف آباد خراسان رضوی در قالب ترانزیت خروجی به کشورهای آسیای مرکزی حمل شده است که رشد ۸۴ درصدی را نشان می دهد.
رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: ترانزیت ورودی کالا نیز طی بازه زمانی یاد شده به ۱۰۹ هزار تن رسیده که نشان دهنده افزایش ۷۳ درصد حمل کالای ترانزیتی کشورهای آسیای مرکزی از مرزهای خراسان رضوی به ترکیه بوده است.
مجردی علت عمده افزایش ترانزیت را آغاز حمل یکسره بار از کشور ترکمنستان طی تیرماه عنوان کرد و گفت: بواسطه محدودیتهای ناشی از کرونا حمل بار ترانزیتی تنها از طریق جابجایی یدک و "ترانشیپمنت" کالا با ناوگان ترکمنستانی در مرزها صورت می گرفت که با توافقات دوجانبه از ابتدای تیرماه امسال حمل یکسره نیز از مسیر ایران-ترکمنستان -ازبکستان و بالعکس نیز آغاز شد.
وی گفت: بیشتر کالای ترانزیتی حمل شده به صورت یکسره بوسیله ناوگان ترکیه در مسیر این کشور تا کشورهای مقصد آسیای مرکزی حمل می شود.
خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد که این مرز در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌ آباد واقع است.
ترکمنستان دارای چهار گذرگاه در ایران است که گذرگاه مرزی سرخس، لطف آباد، باجگیران (هر سه در خراسان رضوی) و اینچه برون (در گلستان) با ایران است که عمده ترددهای تجاری ریلی و جاده ای به ترتیب از طریق سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала