رسانه: ماهواره ساخت روسیه به ایران قابلیت‌های نظارتی بی‌سابقه‌ای می‌دهد

© VNIIEM corp.Спутник дистанционного зондирования Земли "Канопус-В"
Спутник дистанционного зондирования Земли Канопус-В - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.08.2022
اشتراک
واشنگتن پست در گزارشی مدعی شد که ماهواره خیام که قرار است توسط موشک سایوز بی‌۲.۱ به فضا پرتاب شود، به ایران توانایی بی سابقه‌ای برای رصد در خاورمیانه می‌دهد.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز جمعه در مقاله‌ای می‌نویسد که ماهواره سنجش از دور خیام که توسط موشک سایوز بی‌۲.۱ از پایگاه فضایی بایکونور در ۹ اوت پرتاب می‌شود، به ایران توانایی بی سابقه‌ای برای رصد در خاورمیانه می‌دهد.
به گفته منابع این نشریه از میان مقامات کشورهای غربی، "ماهواره جدیدی که روسیه در حال آماده شدن برای پرتاب آن به دستور ایران در هفته آینده است، توانایی تهران در جمع آوری اطلاعات در مورد تأسیسات نظامی در خاورمیانه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد".
پایگاه فضایی بایکانور  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2022
ماهواره "خیام" طبق سفارش ایران از بایکانور به فضا پرتاب می شود
واشنگتن پست ادامه می‌دهد: روسیه با ساخت و راه اندازی سامانه کاناپوس-وی موافقت کرده است که بخشی از آن یک دوربین با وضوح بالا خواهد بود که به تهران قابلیت‌های بی سابقه‌ای از جمله نظارت تقریبا مستمر بر مواضع مهم در اسرائیل و خلیج فارس را می‌دهد.
در این مقاله آمده است، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، استفاده تهران از ماهواره‌ها را به دقت زیر نظر دارد. به گفته این نشریه، استفاده از خیام، "بهبود قابل توجهی [در سیستم‌های نظارتی] در مقایسه با توانمندی‌های ایران به همراه خواهد داشت".
به گفته این روزنامه، ایالات متحده سیستم های ردیابی قدرتمندتری در مدار زمین دارد. ایران مدت‌هاست که تحت نظارت مستمر دوربین‌های ماهواره‌ای با کیفیت بالا توسط آمریکا و اسرائیل بوده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала