ایران، هاب تولید رادیوایزوتوپ‌ها با کاربری پزشکی در منطقه

© Fotolia / Borna Mirahmadianجزئیاتی از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری تهران
جزئیاتی از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.07.2022
اشتراک
معاون سازمان انرژی اتمی ایران: تصویب قانون اقدام راهبردی موجب تولید سوخت ۶۰ درصدی و راه اندازی سانتریفیوژهای IR۶ شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی اظهار داشت که تصویب قانون اقدام راهبردی موجب تولید سوخت ۶۰ درصدی و راه اندازی سانتریفیوژهای IR۶ شد.
وی در ادامه گفت: "دستاوردهای سازمان انرژی اتمی برگه برنده تیم مذاکره کننده است، بیشترین ترس طرف مذاکره کننده غربی، علم و دانش بومی موجود در کشور است.
این بخش از صنعت هسته ای مصداقی از اقدام در حوزه اقتصاد مقاومتی به شمار می رود زیرا در صنعت، کشاورزی و سلامت تأثیرگذار است و باید توجه داشت پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل فقدان نقشه راه بلند مدت، شاهد انجام فعالیت های خوبی به صورت پراکنده بودیم و به دستاوردهای مهمی مانند خودکفایی در تولید و نیز صادرات رادیوداروها دست یافتیم، اما همچنان از جایگاه مورد انتظار استفاده از پرتوها با توجه به ظرفیت های فراوان کشور در بخش های دیگر فاصله داریم.
اکنون یکی از کشورهای خوب و توانمند در حوزه کاربرد پرتوها در بخش سلامت محسوب می شویم و خوشبختانه بیش از ۲۰۰ مرکز پزشکی هسته ای در کشور وجود دارد و با توجه به پتانسیل و توسعه این دانش در دنیا و همچنین بر اساس ظرفیت های موجود، نیروی انسانی متخصص و آزمایشگاه های پیشرفته نیازمند ارتقاء جایگاه ایران در سطح جهان هستیم و باید توجه داشت که برخی از کشورهای منطقه نیز در این بخش با سرعت زیادی در حرکت هستند.
مذاکرات ایران و روسیه درباره چگونگی اجرای پروژه «ایزوتوپ پایدار» - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2019
مذاکرات ایران و روسیه درباره چگونگی اجرای پروژه «ایزوتوپ پایدار»
تولید سالانه بیش از ۳۰۰ هزار کیت در بخش رادیوداروها، وجود ۱۰۰ پرتودرمانی مجهز به شتابدهنده های خطی با کاربرد درمانی از جمله دستاوردهای حوزه کاربرد پرتوها در بخش سلامت کشور محسوب می شوند.
باید به پرتودهی کمتر از ۱۰ درصد تجهیزات پزشکی یک بار مصرف نیز اشاره شود. این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد این آمار در جهان به بیش از ۴۵ درصد می رسد. پرتودهی تجهیزات پزشکی یک بار مصرف با اشعه الکترون و گاما، مزایای فراوانی دارد که از جمله آن ها می توان به سرعت بالای استریل، عدم وجود باقیمانده استریل کننده های شیمیایی و حفظ کیفیت تجهیزات اشاره کرد.
سازمان انرژی اتمی به دنبال ایجاد نهضت در زمینه استفاده از پرتوها در صنایع نفت، پتروشیمی، گاز، پلیمر، چوب و کاغذ است و در سازمان انرژی اتمی هم سمینارهای متعدد و مشترک در حوزه نفت و کشاورزی با هدف تبیین فرصت های ورود حوزه فناوری هسته ای برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفته است.
در بخش تولید برق، بر اساس سند جامع راهبردی سازمان انرژی اتمی در افق ۱۴۲۰ ،تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته ای پیش بینی شده که رویکرد سازمان تولید رآکتور کاملا ایرانی و بومی در کنار استفاده از ظرفیت های خارجی است؛ برای تولید رادیوایزوتوپ ها از رآکتور اراک استفاده خواهد شد و هدف اصلی تبدیل شدن ایران به هاب تولید رادیوایزوتوپ ها با کاربری پزشکی در منطقه است.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.04.2022
ایران: ماشین‌های تولید قطعات سانتریفیوژ به مکانی امن‌تر جابه جا شدند
درباره فناوری های نو، در این حوزه، هدف گذر از مرحله پژوهش و حرکت به سمت تجاری سازی و مردمی سازی محصولات است. فناوری های کوانتومی و گداخت هسته ای نمونه ای از این بخش است. در حوزه چرخه سوخت هسته ای کشور به بلوغ رسیده و اکنون یکی از ۱۳ کشور دارای چرخه کامل سوخت هسته ای به شمار می آییم.
تأثیر تحریم ها، موجب خودباوری بیشتر، شناسایی ظرفیت های داخلی، عامل گذر از مرزهای دانش و تحقق واقعی شد. حدود ۹۰ درصد تجهیزات حوزه فناوری هسته‌ای، تولید داخل و نتیجه پشتکار دانشمندان ایرانی است و این امر اگر وابسته به خارج از مرزها بود محقق نمی‌شد.
درباره نقش سازمان انرژی اتمی در برجام و حمایت از تیم مذاکره کننده، نظام سلطه با کلیت رویکرد کشور و روش مدیریتی موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مخالف است، اکنون دستاوردها و اقدامات انجام شده در سازمان انرژی اتمی به عنوان برگه برنده برای تیم مذاکره محسوب می شود و بیشترین ترس طرف مذاکره کننده غربی، علم و دانش بومی موجود در کشور است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала