وزیر خارجه ایران: موافقتنامه منطقه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نهایی می‌شود

© IRNAحسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2022
اشتراک
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد در حوزه همگرایی اقتصادی و تبادل تجاری ز در حال ایجاد بنیان‌های تجارت آزاد هستیم و بزودی موافقتنامه منطقه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را نهایی خواهیم کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، حسین امیرعبداللهیان امروز چهارشنبه پنجم مردادماه در سخنانی در بیستمین نشست شورای وزیران سازمانD۸، به صورت مجازی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی و تعمیقِ مناسبات با کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان از جمله اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ما همواره از تلاش‌های جمعی کشورهای در حال توسعه برای تحقق یک نظام اقتصادیِ بین المللیِ کارآمد و در کنار آن، دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، رفاه و سعادت مردم، حفظ ارزشها و فرهنگ‌های ملی و کسب جایگاهِ مناسب در مناسبات بین المللی حمایت کرده‌ایم.
تجارت آزاد ایران با اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2022
گزارش و تحلیل
تجارت آزاد ایران با اوراسیا
وی ادامه داد: به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران از اعضای فعال گروه‌بندی‌های بین المللی و منطقه‌ای و اقتصادی از جمله سازمان دی ۸ است. در حوزه همگرایی اقتصادی و تبادل تجاری نیز در حال ایجاد بنیان‌های تجارت آزاد هستیم و بزودی موافقتنامه منطقه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اورآسیا را نهایی خواهیم کرد.
وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد: سازمان دی ۸ علیرغم گسستگی جغرافیایی، از ظرفیت‌ها و نعمت‌های فراوان طبیعی و انسانی، ذخایر انرژی، اقتصادهای مکمل و بخش خصوصیِ علاقمند برخوردار است. بحران کرونا محاسبات و طراحی‌های اقتصادی و توسعه ای کشورها را برهم زد و جامعه جهانی را با یک نوع عدم قطعیت مواجه ساخت. بر این باوریم که کشورهای عضو دی ۸ باید علاوه بر سیاست‌ها و جهت گیری‌های ملی خود، گزینه‌های همکاریِ جمعی در دوران پساکرونا را مدنظر داشته باشند. علاوه برکرونا، کشورهای عضو با بحران ناامنی غذایی و امنیت انرژی مواجه هستند.
امیر عبداللهیان با بیان اینکه در این برهه حساس، جمهوری اسلامی ایران کماکان آماده است، همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را در خدمت رشدِ اقتصادی و توسعه و رفاه و پیشرفت ارزش‌های مشترک قرار دهد، گفت: یادآور می‌شوم با وجودِ اقداماتِ غیرقانونی یکجانبه ایالات متحده آمریکا و اعمال تحریم، جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اراده و توان داخلی خود به موفقیت های چشمگیر و دست آوردهای بزرگی در حوزه های مختلف دست یافته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала