گزارش و تحلیل

خاجی: سازمان ملل باید درباره ی محاصره ی اقتصادی یمن تصمیم بگیرد

© AFP 2023 / Mohammed Huwais/AFOخاجی: سازمان ملل باید درباره ی محاصره ی اقتصادی یمن تصمیم بگیرد
خاجی: سازمان ملل باید درباره ی محاصره ی اقتصادی یمن تصمیم بگیرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.07.2022
اشتراک
یمن، کشوری در جنوب شبه جزیره عربستان و انتهای آسیای غربی که در دوران باستان از آن تلویحا به نام عربستان خوشبخت نیز نام برده شده.
اکنون از ۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی برابر ۶ فروردین ۱۳۹۴ با حملهٔ هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی با نام عملیات طوفان قاطعیت (به عربی: عملیة عاصِفة الحزم) دچار جنگ شده.
بر اساس برخی گزارشات این جنگ تا سال۲۰۲۱ میلادی بیش از صد و سی هزار کشته بر جای گذاشته که برخی گزارشات دیگر نیز این آمار را بسیار بالاتر اعلام کردند، این درحالیست این این جنگ تا کنون بسیاری را آواره کرده و بحران غذایی جدی در این کشور بوجود آورد.
اما آتش‌ بس این جنگ در یمن از دوم آوریل اجرا شد و دوم ژوئن به مدت دو ماه تمدید شد.
عبدالعزیز بن حبتور نخست وزیر دولت نجات ملی یمن ضمن انتقاد از عدم پایبندی ائتلاف سعودی به آتش بس در یمن، تاکید کرد:
تمدید مهلت آتش بس در یمن باید به اجرای توافقات اقتصادی و مالی منوط شود.
ائتلاف سعودی یک کشتی حامل سوخت انصارالله یمن را توقیف کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2022
عربستان کشتی حامل سوخت یمن را توقیف کرد
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در ادامه رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران درخصوص حل و فصل بحران یمن، با هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه جدید دبیرکل سازمان ملل در امور یمن ، به صورت ویدئویی گفت وگو و تبادل نظر کرد.
در این گفت وگو، طرفین آخرین تحولات مرتبط با تحولات جاری در يمن و همچنين آتش بس و راهکارهای همکاری بین طرفین درگیر در یمن را مورد بررسی قرار دادند.
مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر تداوم نقش سازنده ایران به منظور دستیابی به صلح عادلانه از طریق راه حل سیاسی ، بویژه رفع کامل محاصره مردم یمن تاکید کرد.
فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با ابراز خرسندی نسبت به تلاش های سازنده جمهوری اسلامی ایران در جهت حل بحران یمن، خواستار تداوم این همکاری‌ها برای استقرار صلح در یمن شد.
پتروزللا، نماینده ویژه وزارت خارجه ایتالیا در امور یمن و افغانستان، صبح امروز با علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار و دو طرف در خصوص آخرین تحولات مربوط به بحران یمن و روند صلح در این کشور گفتگو کردند.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.06.2022
استقبال ایران از تمدید آتش بس در یمن
طرفین در این دیدار آخرین وضعیت آتش بس در یمن را مورد ارزیابی قرار داده و بر لزوم اجراء مفاد توافقنامه آتش بس، به ویژه مسائل انسان دوستانه تاکید کردند.
خاجی در این دیدار ضمن تشریح تلاش های میانجی گرانه و انساندوستانه جمهوری اسلامی ایران در پایان دادن به جنگ تحمیلی علیه مردم بی دفاع و مظلوم یمن و همچنین برقراری یک آتش بس و صلح عادلانه، اظهار داشت: " جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر این باور بود که بحران یمن راه حل نظامی نداشته و حل این بحران بایستی از طریق گفتگوهای سیاسی یمنی-یمنی انجام گیرد.
وی ضمن تاکید بر ضرورت تعجیل در اتخاذ راهبردی عملگرایانه در جهت حل و فصل بحران یمن، خاطر نشان کرد: "اکنون زمان تصمیم گیری توسط سازمان ملل در راستای رفع محاصره اقتصادی مردم یمن و تقویت آتش بس فرا رسیده است".
خاجی همچنین ابراز داشت: "جمهوری اسلامی ایران از هرگونه آتش بس و ابتکار صلحی که منجر به پایان دادن به رنج و آلام مردم یمن و برقرای صلح و امنیت پایدار شود، حمایت می کند"
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала