جزئیات دیگری از پروژه ایران- روسیه

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر ارائه طرح های توسعه میادین نفتی ایران توسط گازپروم نفت و لوک ایل
ارائه طرح های توسعه میادین نفتی ایران توسط گازپروم نفت و لوک ایل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.07.2022
اشتراک
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: شرکت‌های روس پس از شکست برجام، پروژه‌های نفتی ایران را ترک نکردند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تفاهم‌نامه نفتی ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه اظهار داشت که قرارداد توسعه ۷ میدان نفتی به ارزش ۴ میلیارد دلار با روس‌ها امضا شده و در شرایط تحریم در حال پیشرفت است.
وی در ادامه گفت: "صنعت نفت همان‌طور که یک صنعت درآمدزا بوده، یک صنعت سرمایه‌بر نیز است، در نتیجه برای تحقق برنامه‌های توسعه و سایر تکالیف شرکت نفت برای تامین بخشی از بودجه کشور، جذب سرمایه در صنعت نفت ضروری است.
یکی از برنامه‌های شرکت ملی نفت برای جذب سرمایه خارجی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های روسی است. از گذشته نیز ما با شرکت‌های معتبر روسی تفاهم‌نامه و قراردادهایی را امضا کرده بودیم که به نتیجه رسیده است.
وزارت نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2020
هفتاد و دو حلقه چاه نفت و گاز حفاری شد
تاکنون همین مسیر را برای توسعه ۷ میدان نفتی با سرمایه‌گذاری روس‌ها پشت سر گذاشتیم که تبدیل به قراردادهایی به ارزش ۴ میلیارد دلار شده‌اند و اکنون در مرحله عملیات اجرایی است. از این ۷ میدان، ۲ میدان پایدار غرب و آبان جزو میدان‌ها مشترک هستند.
شرکت گازپروم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی در حوزه توسعه میدان‌ها نفت و گاز است و یکی از غول‌های بزرگ انرژی دنیاست، در گذشته خیلی تلاش شد که همکاری مشترکی با این شرکت انجام شود، اما موفقیت‌آمیز نبود.
ذخایر گازی ایران و روسیه در مجموع ۷۰ تریلیون مترمکعب است و ۳۰ درصد ذخایر گازی جهان را شامل می‌شود. این دو کشور پیشتاز تامین انرژی گاز در جهان هستند. تحکیم روابط دو کشور باعث هم‌افزایی و افزایش قدرت در عرصه بین‌المللی است زیرا مناسبات سیاسی مستقل از مناسبات اقتصادی به‌ویژه در حوزه انرژی شکل نمی‌گیرد.
تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم شامل ۶ محور است که عبارت‌اند از سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌ها نفتی و گازی، سرمایه‌گذاری جهت تکمیل پروژه نیمه‌تمام ایران-ال.ان.جی، تعریف پروژه‌های جدید ال‌ان‌جی شناور (FLNG) و ال‌ان‌جی کوچک مقیاس (MiniLNG)، سوآپ گاز، سوآپ فرآورده نفتی، احداث خطوط فشار قوی صادراتی و انتقال فناوری مربوط به نفت و گاز.
بررسی حضور  گازپروم در پروژه های نفتی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2019
بررسی حضور " گازپروم" در پروژه های نفتی ایران
روسیه جزو بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت خام است و تبحر آنها، تولید نفت در اقلیم‌های بسیار سخت و دشوار است. توانمندی و فنّاوری شرکت‌های روسی در تولید نفت بسیار بالاست و در نتیجه در توسعه میدان‌ها نفتی و گازی ایران بی‌شک از پس کار برمی‌آیند کما اینکه سابقه آنها در ایران نیز این موضوع را نشان می‌دهد.
شرکت‌های روسی به هیچ وجه در شرایط پس از شکست برجام، پروژه‌های نفتی ایران را ترک نکردند و همین الان در تحریم در میدان‌ها نفت ایران فعالیت می‌کنند و از ظرفیت پیمانکاران داخلی استفاده می‌کنند. پروژه‌های روس‌ها در میدان‌ها پایدار غرب، آبان، دالپری، چشمه‌خوش و پایدار شرق در حال اجراست. روس‌ها از شرکت ایرانی نفت و گاز غرب جهت بهره‌برداری از میدان‌ها نفتی استفاده می‌کنند.
ظرفیت بالایی برای سوآپ و ترانزیت گاز روسیه از مسیر ایران وجود دارد که می‌توان یک بازی برد-برد را برای طرفین تعریف کرد. توسعه میدان‌ها گازی ایران توسط روسیه بر اساس اصل "همکاری سازنده به جای رقابت بازدارنده" اجرایی خواهد شد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала