آژانس انرژی اتمی: لغو تدریجی تعهدات ایران به معنای ساخت سلاح هسته‌ ای نیست

© AP Photo / Ronald Zakرافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2022
اشتراک
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: کناره گیری تدریجی ایران از تعهدات خود در چارچوب برنامه هسته ای به این معنا نیست که تهران درگیر تولید سلاح های هسته ای است.
به گزارش اسپوتنیک، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مصاحبه ای که روز جمعه با روزنامه اسپانیایی Pais منتشر شد، بیان کرد: یک چارچوب قانونی وجود داشت که مستلزم تعدادی محدودیت داوطلبانه برای ایران بود که بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک بود.
به گفته وی، پس از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، تصمیم به خروج از این توافق گرفت، ایران به تدریج و پیوسته از تعهدات مختلف خارج می شود.
مدیرکل آژانس گفت: امروز ما یک برنامه هسته ای داریم که به شدت رشد کرده است، بسیار بیشتر از سال ۲۰۱۵. این بدان معنا نیست که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است، اما هیچ کشوری که توسعه نظامی ندارد، ۶۰ درصد [اورانیوم] را در این سطح غنی‌ سازی نمی‌کند.
گروسی توضیح داد: بنابراین، ما در شرایط بسیار سختی قرار داریم، زیرا ایران نه تنها قاطعانه و با سرعت به جلو پیش می‌رود، بلکه در عین حال دید آژانس را در همه این حوزه‌ها کاهش می‌دهد و این چیزی است که من فکر می‌کنم، از جمله موارد دیگر، یک موقعیت حساس است.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ با ایران برای غلبه بر بحران توسعه هسته ای این کشور توسط پنج دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان امضا شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از این توافق خارج شود. جو بایدن رهبر کنونی آمریکا، بارها تمایل خود را برای بازگرداندن واشنگتن به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.
روسیه، بریتانیا، آلمان، چین، آمریکا و فرانسه از آوریل سال گذشته در وین در حال مذاکره با ایران برای بازگرداندن برجام به شکل اولیه آن هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала