مراسم امضای توافقنامه غلات در استانبول برگزار می شود

© Fotolia / Tarumarمراسم امضای توافقنامه غلات در استانبول برگزار می شود
مراسم امضای توافقنامه غلات در استانبول برگزار می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2022
اشتراک
توافقنامه صادرات غلات روز جمعه در دفتر ریاست جمهوری دلمه باغچه در مراسمی با حضور نمایندگان اوکراین و روسیه با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امضا می شود.
به گزارش اسپوتنیک، مراسم امضای سند نهایی تنظیم مسئله غلات روز جمعه در دفتر ریاست جمهوری دلمه باغچه در استانبول با حضور طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین نمایندگان طرف های اوکراینی و روسی برگزار می شود.
پیش از این مذاکراتی در استانبول بین هیئت های نظامی ترکیه، روسیه، اوکراین و هیئت سازمان ملل درباره حل و فصل مسئله غلات انجام شده بود. حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه، پس از نتایج آنها اعلام کرد که بر سر ایجاد مرکز هماهنگی در استانبول توافق شده است.
همانطور که یک منبع آگاه پیشتر به اسپوتنیک گفت: هیچ مانع مهمی برای امضای توافقنامه خروج کشتی های غلات در دریای سیاه وجود ندارد، فقط جزئیات فنی باقی مانده است.
به گفته وی، توافق در مورد غلات مستلزم ایجاد یک منطقه امنیتی برای بررسی کشتی ها در نزدیکی آب های اوکراین است و نه در خود بنادر، کنترل کشتی ها به طور مشترک توسط ترکیه و سازمان ملل برنامه ریزی شده است.
سازمان ملل بارها تهدید به بحران غذایی را به دلیل کمبود غلات اعلام کرده است، غرب روسیه را به مقابله با عرضه غلات اوکراین به بازارهای جهانی متهم کرد، مسکو قاطعانه چنین اتهاماتی را رد کرد. در همان زمان، مقامات کی یف خود موانع زیادی برای صادرات غلات برای صادرات ایجاد کردند: علاوه بر آتش‌ سوزی آشکار غلات در بندر ماریوپل، نیروهای اوکراینی در دریای سیاه شروع به مین گذاری کردند که اجازه نمی‌دهد غلات توسط کشتی به بازار جهانی منتقل شود.
ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهور روسیه، گفت: روسیه مانع صادرات غلات از اوکراین نمی‌شود و اگر کی یف بنادر را از مین پاکسازی کند، کشتی‌های دارای غلات بدون هیچ مشکلی می‌توانند آنجا را ترک کنند.
یک منبع آشنا با این مذاکرات قبلا به اسپوتنیک گفته بود که مکانیسم سازمان ملل در مورد غلات شامل حمل و نقل کشتی ها در مسیرهای امن است، که آنها مشخص شده اند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: ترکیه امیدوار است که طرح سازمان ملل در مورد غلات در روزهای آینده اجرایی شود.
وی افزود: امیدواریم این طرح در روزهای آینده عملیاتی شود. این فرآیند از یک نقطه کانونی که در استانبول مستقر خواهد شد انجام خواهد شد. علاوه بر کشورمان، مقامات روسیه، اوکراین و سازمان ملل نیز در اینجا حضور خواهند داشت. کشور ما که از اعتماد تمامی ذینفعان برخوردار است، با رویکرد بین سازمانی، هماهنگی های لازم را برای اجرای سالم فرآیند فراهم خواهد کرد.
اردوغان پس از بازگشت از ایران در هواپیما به خبرنگاران گفت: ما به تلاش های فشرده خود برای پایان دادن به این روند حساس که از نظر امنیت غذایی جهانی بسیار مهم است، ادامه می دهیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала