گزارش و تحلیل

مصاحبه با وزیر ارتباطات ایران: همکاری مسکو و تهران برای جایگزینی غرب در حوزه فن‌آوری اطلاعات+ویدئو

© Sputnikعیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2022
اشتراک
وزیر ارتباطات و فن آوری ایران در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک بر این نکته اشاره نمود که روسیه مقصد محصولات دانشبنیان ایرانی در حوزه آیسیتی می باشد. 36 شرکت بزرگ ایرانی و روسی با برگزاری چند دور نشست بی‌واسطه در مسکو، راه‌های توسعه همکاری‌ها و تبادل تجربیات در زمینه "آی‌سی‌تی" را بررسی کردند.
به گزارش اسپوتنیک، مذاکراتی بین وزارت توسعه دیجیتال فدراسیون روسیه و "روس تخ" با نمایندگان وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد. در نتیجه، یک کارگروه مشترک برای همکاری در حوزه‌های دولت الکترونیک، اطلاعات، تجهیزات الکترونیکی و امنیت سایبری تشکیل شد.
خبرگزاری اسپوتنیک با عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی اختصاصی با اسپوتنیک ایران، به تفصیل درباره تمامی توافقات و پروژه های مشترک روسیه و ایران در حوزه فناوری های پیشرفته به گفتگو نشست.
اسپوتنیک: محورهای اصلی گفت‌ و‌ گو حضرتعالی با همتای روس چه بود؟ به صورت کلی جنس روابط دو کشور در حوزه ارتباطات از چه نوع هست؟
احتمالا در جریان هستید که وزارت و فناوری اطلاعات در ایران وظایف متعددی برعهده دارد، چون این وزارتخانه در کشورهای مختلف وظایف متفاوتی دارد؛ ما در حوزه ارتباطات، یعنی بحث تنظیم اپراتورهای مخابراتی را برعهده داریم، در حوزه فناوری اطلاعات مسئولیت ملی برای توسعه خدمات و سرویس‌های دیجیتال در کشور، در حوزه پست و لجستیک در ایران بر عهده وزارت ارتباطات هست و در نهایت بحث فعالیت‌های فضایی. ما در هر چهار حوزه مذاکرات خوبی با وزیر محترم ارتباطات و توسعه دیجیتال روسیه داشتیم، البته از دو ماه پیش نیز تعاملات بخش خصوصی را بین دو کشور آغاز کرده بودیم و در این جلسات برخی مشکلات و موانع برای توسعه همکاری‌ها شناسایی گردید که در این نشست‌هایی که ما با مسئولین مرتبط داشتیم در این دو روز، مطرح شدند و در قالب یک یادداشت تفاهم برای رفع این موانع مطرح شد.
در تمامی این حوزه‌ها برای توسعه همکاری‌های دو جانبه تفاهمات خوبی انجام شد، یعنی هم در حوزه ارتباطات، هم در حوزه فناوری اطلاعات و هم در حوزه پست. امیدواریم که این تفاهمات جنبه اجرایی پیدا کنند تا دو کشور بتوانند از ظرفیت‌هایی که دو طرف دارند به شکل بهتری از گذشته استفاده کنند.

اسپوتنیک: مذاکرات بیشتر بر محور شرکت‌های خصوصی بوده است یا دولتی؟
هر دو، یکسری توافقات برای تسهیل تبادل فناوری بین دو کشور در بخش خصوصی و در بخش دولتی داشتیم؛ هر دو محور در حال پیگیری هستند.
اسپوتنیک: در شرایطی که غرب تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را در حوزه فناوری اطلاعات نه تنها علیه ایران بلکه علیه فدراسیون روسیه نیز اعمال کرده است، دو کشور چه پروژه‌های مشترکی برای توسعه نرم افزارهای استراتژیک خود دارند؟
خوشبختانه ظرفیت‌های خیلی خوبی در دو کشور وجود دارد و حتما اطلاع دارید که بعنوان مثال در جمهوری اسلامی ایران ما پلتفرم‌های بومی خودمان را برای بسیاری از موضوعات داریم و مردم عزیزمان از آنها استفاده می‌کنند، از تجارت الکترونیک گرفته تا جابجایی مسافر، خرید و فروش، بیمه و به صورت کلی در خدمات دیجیتال ظرفیت بسیار خوبی در کشور داریم. در روسیه نیز پلتفرم‌های بومی خوبی وجود دارد که ما هم در این حوزه اعلام آمادگی کرده‌ایم که زمینه فعالیت پلتفرم‌های دو طرف را در دو کشور فراهم کنیم. در حوزه نرم افزارهای پایه که بسیار کلیدی هستند، بعنوان مثال در زمینه پایگاه‌های داده که دو کشور تا حدودی به نسخه‌های غربی که عمدتا هم با لایسنس می‌باشند، وابسته هستند و در شرایط تحریم برای تامین دو کشور با مشکل مواجه می‌شوند، تصمیم گرفتیم که سرمایه گذاری مشترک انجام بدهیم. بعنوان مثال در حوزه پایگاه داده، دیتابیس‌های مشترک داشته باشیم و از آنها برای نیازمندی‌های دو کشور مخصوصا در بخش دولتی که حساس هستند از پایگاه‌های بومی استفاده کنیم. برای تحقیق و توسعه بر روی این موضوعات تفاهمات خوبی با مسئولین کشور روسیه داشتیم.
مخابرات استان تهران، شبکه اینترنتی وزارت بهداشت ایران را قطع کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.09.2021
مخابرات استان تهران، شبکه اینترنتی وزارت بهداشت ایران را قطع کرد
اسپوتنیک: آیا پلتفرم های بومی دو کشور روسیه و ایران می توانند جایگزینی برای پلتفرم های بین المللی شوند؟ آیا دو کشور قرار است در این زمینه همکاری کنند؟
پلتفرم های دو کشور، همانطور که در بالا گفتم بسیار قوی هستند، درایران پلتفرم های چند ده میلیونی با کاربران چند ده میلیونی داریم و هم در روسیه پلتفرم های چند صد میلیونی داریم با تعداد کاربران بسیار زیاد که متناسب با جمعیت دو کشور است که پاسخگوی نیاز های دو کشور است. در بعضی حوزه ها هنوز ما نیازمند استفاده از پلتفرم های خارجی داریم، در این راستا همکاری های دو کشور می تواند نیاز دو کشور را تامین کند، ما در این دو حوزه ظرفیت داریم و می توانیم همکاری های سازنده ای داشته باشیم، می توانیم از ظرفیت های بومی استفاده کنیم تا مردم عزیزمان از ظرفیت های کشور خود استفاده کنند. خرید و فروش، تجارت ، آموزش الکترونیک در حوزه ها و در زمینه های مختلف می بینیم که پلتفرم های ایرانی مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
اسپوتنیک: این تبادل تجربه میان ایران و روسیه، بر چه اساسی این ارتباط چگونه باید برقرار شود؟
اولین گام این است که دو طرف از نیازها و ظرفیت های یکدیگر آگاه شوند، لازمه ان نشست های مشترک بین دو طرف در بخش خصوصی برگزار شود، در واقع فرایندی که در دو ماه گذشته بین دو کشور انجام شد و در سفر هیات ایرانی به روسیه به عنوان یک الگوی خوبی برای ایران در حوزه های مختلف در حوزه سخت افراز و نرم افزار در اقامت خود در مسکو، به کشورهای روسیه بر سر توانایی ها و ظرفیت های خود ارائه دهند.
در قدم بعدی استفاده از توانایی های دو کشور است، که لازمه آن اعتماد است.مخصوصا در تجهیزات مخابراتی، تجهیزات فن آوری اطلاعات، برندهای غربی پیش از این در این حوزه ها یکه تاز بودند و اعتماد زیادی به آنها وجود داشت، این اعتماد سازی اکنون برای دو کشور (ایران و روسیه) زمان بر است، لازمه آن ایجاد تجهیزات است و مورد استفاده و آزمون دو طرف قرار بگیرد، به طور آزمایشی از ان استفاده شود و یک جا زیر بار برود، و به مرور این استفاده شود، این فرایند اگر بخواهد روند معمول پیش بگیرد ممکن است چند ماه زمان ببرد، سالها طول بکشد. اما ارائه دو طرف بر این است که این روند را کوتاه کند و محصولی که هم در شبکه مخابراتی ایران استفاده می شود و ایرانی است و نیاز اپراتور روسی است، این محصول می تواند با تایدیه ها در جمهوری اسلامی انجام شود، حتی با سفر یک هیات روسی به ایران و دیدن کارکرد این تجهیزات، این اعتماد خاطر را برای طرف روس ایجاد کند.
روسیه مقصد محصولات دانش‌ بنیان ایرانی در حوزه ICT - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2022
روسیه مقصد محصولات دانش‌ بنیان ایرانی در حوزه ICT
موضوع دیگر می توان روی توسعه همکاری میان ایران و روسیه انجام شود ، بحث تحقیق و توسعه بر روی نیازهای دو کشور است، هم ایران و هم روسیه بر روی موضوعاتی که ما در زیرساختارهای ارتباطی به کشورهای دیگر وابستگی داریم می توانند تحقیقاتی را انجام دهند، تا بتوانیم روسیه و ایران محصول مشترکی در این زمینه ایجاد کنند، در همه این زمینه ها ما تفاهم نامه های لازم را امضا نموده ایم و امیدواریم در زمینه عملی نیز اجرا گردد.
اسپوتنیک: آیا ایران و روسیه آمادگی خرید فن آوری خاصی را در این حوزه از یکدیگر دارند؟
بله، نشستهایی که این چند روز داشتیم، دلیل بر این امر است. چند شرکت ایرانی چند تفاهم نامه ای را با چند شرکت روس امضا نمودند. عرضه محصولات ایران به شکل کاربردی در حال کار است که مورد نیاز روسیه است. از آن سو، ایران نیز نیازمندی هایی دارد که حتما روسیه در حوزه تضمین و تامین امنیت سیستم های ارتباطی کمک کند (روسیه در این زمینه پیشتاز است، در ایران نیز پیشرفت های زیادی در این زمینه انجام شده است)، بنابر این دو کشور می توانند به یکدیگر کمک کنند این زیرساختی که تبدیل به رکن اصلی زندگی همه شده است، تامین شود. (همه زندگی مردم در فضای دیجیتال است، ما می توانیم این فضا را امن سازیم و اجازه ندهیم کسی از این فضا برای نقض حقوق مردم استفاده کند) این امر نیاز به ابزارآلاتی دارد که خوشبختانه دو کشور آن را دارند.
اسپوتنیک: چشم انداز همکاری ایران و روسیه در زمینه فضا را چطور می بینید؟
کشور روسیه یکی از کشورهای پیشرو و بازیگران اصلی صنعت فضایی در دنیا است، ان طرف ایران نیز ممکن است که کمی دیر شروع کرده باشد، تقریبا 20 سال، اما ایران اکنون دارای ظرفیت های خوبی در حوزه ساخت ماهواره های مختلف و پرتاب آن به لایه های پایین تر زمین که اصطلاحا لئو به آن می گویند، بسیار خوب است. ایران سه چهار ماه قبل نخستین ماهواره بومی خود با پرتابگر کاملا بومی خود به مدار فرستاد. ما از تجربه و دانش دانشمندان کشور دوست و برادر روسیه استفاده کنیم تا بتوانیم توانمندی های خود را در حوزه فضایی ارتقا بدهیم، و پروژه های مشترک بتوانیم در این زمینه ایجاد کنیم تا بتوانیم از ظرفیت های فضا برای خلق رفاه و آسایش مردم عزیز کشورمان استفاده کنیم؟
اسپوتنیک: شما در واقع چشم انداز پروژه های مشترک خوبی بین ایران و روسیه را می بینید؟
بله پروژه های مشترکی میان ایران و روسیه در حال برنامه ریزی است که ان شاء الله بتوانیم اجرا کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала