رئیس سازمان جاسوسی انگلیس در باره برجام چه گفت؟

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniشرط لندن برای میزبانی نشست سران پنج قدرت بزرگ جهان
شرط لندن برای میزبانی نشست سران پنج قدرت بزرگ جهان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2022
اشتراک
سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، ایالات متحده را در دستیابی به اهدافش ناکام گذاشت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت " english.aawsat"، رئیس سازمان جاسوسی انگلیس روز 21 ژوئیه (پنجشنبه) در مورد احیای توافقنامه هسته ای تاریخی 2015 با ایران ابراز تردید کرد و گفت که آیت الله علی خامنه ای، علیرغم دیپلماسی ماراتن با ایالات متحده، همچنان مخالفت می‌کند.
ریچارد مور، رئیس سرویس جاسوسی خارجی انگلیس گفت: " من فکر نمی کنم که رهبر ایران بخواهد اجام مذاکرات برای رسیدن به توافق را قطع کند. ایرانی‌ها نیز نمی‌خواهند مذاکرات را پایان دهند و آن را تا مدتی ادامه خواهند داد. من همچنان معتقدم علی‌رغم محدودیت‌های توافق هسته‌ای(برجام) توافق همچنان بهترین روشی است که برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران هنوز در دسترس است. توافق برای احیای برجام آماده روی میز است و آمریکا و اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که خواستار بازگشت به آن هستند".
بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا در ایران منجر شده بود.
جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2022
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا: احیای برجام، قیمت گاز را کاهش می‌دهد
جمهوری اسلامی ایران دو مقوله "راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها" و "اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام" را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.
گفتنی است، توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала