گزارش و تحلیل

مشروح سخنان مهم پوتین در نشست تهران

© Photo / Nour newsدیدار ولادیمیر پوتین و آیت الله علی خامنه ای
دیدار ولادیمیر پوتین و آیت الله علی خامنه ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2022
اشتراک
رئیس جمهور روسیه در نشست تهران گفت که ما مذاکرات دوجانبه بسیار خوبی با رهبر معظم برگزار کردیم مسائل مختلف استراتژی همکاری ایران و روسیه را بررسی کردیم از هر دو طرف به توسعه همه جانبه و روابط حسنه با سود متقابل تاکید شد، اعلام شد تا به صورت دوجانبه در مسائل منطقه‌ ای همکاری داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در پایانه هفتمین نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه گفت:
دیدار روسای کشور های ضامن آستانه بسیار مفید و پر محتوا و در فضای کاری و سازنده با آقای رئیسی و آقای اردوغان برگزار شد.
به صورت مفصل مسائل بسیار مختلف و کلیدی همکاری فیمابین در خصوص سوریه را تاکید کردیم، تحکیم همکاری سه جانبه میان ایران، ترکیه و روسیه به نفع به دست آوردن پایدار امنیت و عادی‌سازی وضعیت سوریه تاکید شد، هر سه کشور موافق حل و فصل کامل بحران سوریه بر اساس راه حل سیاسی و گفتمان میان سوری‌ ها بودند، البته با رعایت کامل اصول اساسی حاکمیت، تمامیت ارضی.
وحدت و آینده سوریه بدون دخالت خارجی و به دست سوری ها باید انجام شود، ما توافق کردیم که فرمت آستانه ادامه پیدا کند و لبنان، اردن و همچنین نماینده سازمان ملل متحد به عنوان ناظر در این نشست ها حضور داشته باشند توافق کردیم اجلاس بعدی تا پایان امسال برگزار شود و روسیه میزبان خواهد بود، رایزنی وزرای امور خارجه سه کشور نیز در دستور کار است.
دیدار ولادیمیر پوتین و آیت الله علی خامنه ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2022
دیدار صمیمانه پوتین با رهبر ایران
آماده هستیم تا به کارکرد ثابت و پایدار این کمیته کمک کنیم تا نقش آستانه در حل و فصل مسائل سوریه نقش اصلی باشد، ما مسائل مختلف مبارزه با تروریسم را بررسی کردیم به دلیل کار موثر این سه کشور تهدیدات تروریستی در سوریه به شدت کاهش یافته است البته که نیرو های اصلی داعش از بین رفته اند.
بسیاری از کشور ها در شرق فرات تلاش می‌کنند تا حاکمیت سوریه را نقض کنند از طرف روسیه تاکید کردیم که این منطقه باید تحت کنترل دولت سوریه قرار بگیرد، کمک های بشردوستانه به سوریه با رعایت کامل حقوق بین الملل باید انجام شود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همچنین پیرامون دیدارهای دو جانبه خود با سران جمهوری اسلامی ایران بیان کرد:
ما مذاکرات دوجانبه بسیار خوبی با رهبر معظم برگزار کردیم مسائل مختلف استراتژی همکاری ایران و روسیه را بررسی کردیم از هر دو طرف به توسعه همه جانبه و روابط حسنه با سود متقابل تاکید شد، اعلام شد تا به صورت دوجانبه در مسائل منطقه‌ ای همکاری داشته باشیم.
در صحبت با رئیس‌جمهور ایران جنبه های مختلف همکاری های دوجانبه در زمینه‌ های سیاسی و اقتصادی را بررسی کردیم در بخش انرژی، صنعت و حمل و نقل فعالیت بسیاری انجام شد، استفاده از پول ملی برای تسویه حسابهای میان دو کشور تاکید شد.
نماینده های ما در خصوص برجام ارتباط مستقیم دارند از نظر ما حفظ برجام اهمیت بسیاری دارد و باید شرایطی برای احیای پایدار آن فراهم شود به نظر ما اگر برجام احیا شود تمام شرکت کنندگان آن باید تضمین کنند تا در خصوص توسعه بدون مانع همکاری فی مابین بدون هیچ تبعیضی فعالیت کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала