موضوع سوریه در دستور کار اجلاس سه جانبه تهران

© AFP 2023 / Stringerگزارش روزنامه المستقبل از دلایل تغییر امیر عبداللهیان
گزارش روزنامه المستقبل از دلایل تغییر امیر عبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2022
اشتراک
عبداللهیان: ما تلاش خواهیم کرد تا هدف مهم روند آستانه که کاهش تنش در مناطق درگیری در سوریه است را تثبیت کنیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما تلاش خواهیم کرد تا هدف مهم روند آستانه که کاهش تنش در مناطق درگیری در سوریه است را تثبیت کنیم.
وزیر امور خارجه بازگشت آوارگان سوری به منازل و شهرهایشان و کمک به صلح و ثبات و امنیت در سوریه را از جمله موضوعاتی خواند که در دستورکار نشست سه جانبه سران روند آستانه در تهران قرار دارد.
وی در آستانه برگزاری هفتمین نشست سران روند آستانه در تهران در ادامه افزود: "نشست در شرایطی برگزار می‌شود که هدف مهم فرمت آستانه که کاهش تنش در مناطق درگیری در سوریه بود را بتوانیم تثبیت کنیم.
در جریان سفری که اخیراً به آنکارا و دمشق داشتم حامل پیام رئیس جمهور بودم که بتوانیم بحرانی که اکنون در حوزه امنیتی بین ترکیه و سوریه به وجود آمده را مدیریت کنیم. طرف ترک از احتمال وقوع عملیات نظامی تا عمق ۳۰ کیلومتری مرز سوریه صحبت می‌کند و ما تلاش کردیم از مسیر سیاسی این بحران و نگرانی امنیتی ترکیه برطرف شود.
کردهای سوریه کنترل میدان عظیم نفتی  کشور را بدست گرفتند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2022
درخواست کردهای سوریه از ایران و روسیه
طبعاً در این شرایط حساس یکی از موضوعات در دستورکار این است که به جای توسل به جنگ و آوارگی بیشتر موج جدیدی از مردم سوریه بتوانیم از مسیر سیاسی به حل و فصل این موضوع هم کمک کنیم.
بازگشت آوارگان سوری به منازل و شهرهای خودشان، کمک به صلح و ثبات و امنیت در سوریه از جمله موضوعاتی است که در دستورکار این نشست سه جانبه قرار دارد.
در سفر اخیرم به آنکارا و دمشق پیامی از رئیس جمهور ایران دادم که بحران امنیتی میان ترکیه و سوریه قابل حل است. طرف ترکیه ای در مورد احتمال انجام عملیات نظامی در فاصله 30 کیلومتری از مرزهای سوریه صحبت می کند و ما سعی کرده ایم این بحران و نگرانی های امنیتی ترکیه را از نظر سیاسی حل کنیم.
در این مقطع حساس، یکی از موضوعاتی که در دستور کار قرار دارد، جلوگیری از جنگ و آوارگی بیشتر موج جدید سوری هاست".
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی آنها به عنوان روسای کشورهای ضامن روند آستانه که در سال 2017 برای برقراری صلح در سوریه آغاز شد، در تهران گرد هم می‌آیند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала