چرا روسیه به دنبال ترانزیت تولیدات خود از مرز سرخس است؟

© Depositphotos.com / TTstudioقطار اتمی
قطار اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2022
اشتراک
یک کنسرسیوم فعال در حوزه انرژی روسیه امکان ترانزیت محصولات خود از طریق مرز سرخس و خاک ایران را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از " ایرنا"، حسن نورزی زاده، سرپرست فرمانداری سرخس، روز 19 ژوئیه (سه شنبه) بیان کرد که نمایندگان یک کنسرسیوم فعال در حوزه انرژی روسیه به تازگی با سفر به شهرستان مرزی سرخس امکان ترانزیت محصولات خود از طریق مرز سرخس و خاک ایران را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.
وی ادامه داد: "این مجموعه فعال در حوزه نفت، انرژی و پتروشیمی در مذاکرات خود مسیر ریلی سرخس - بندرعباس را برای ترانزیت سالانه سه میلیون تن محصولات پتروشیمی مورد بررسی و ارزیابی قرار داده اند.
هفته گذشته قطار حامل کالای ترانزیتی روسیه به مقصد هند به این شهرستان وارد شد که بسیار با اهمیت بود و می تواند منشا رونق بیشتر ترانزیت و تجارت از این مرز ریلی شود".
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2022
وزیر ارتباطات از امکانات ایران برای تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای ترانزیت دیتا خبر داد
گفتنی است، سال گذشته ۳.۲ میلیون تن از مبادلات تجاری خارجی کشور شامل صادرات، واردات و ترانزیت به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار از مرزهای جاده ای و ریلی این شهرستان انجام شد بر این اساس ۱.۷ میلیون تن از این اقلام ترانزیت ورودی و حدود ۷۰۰ هزار تن نیز ترانزیت خروجی است که بیشتر آن از طریق مرز ریلی سرخس صورت گرفته است.
پایانه مرزی "سرخس" در شمال شرقی خراسان رضوی با قدمت ۲۸ ساله در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد. خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد. این نوار مرزی در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد خراسان رضوی واقع است.
۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور و حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала