گزارش و تحلیل

عمویی: گفتگو های ایران و روسیه برای توافق بلند مدت پیشتر آغاز شده بود

© Photo / IRNAایران و روسیه
ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2022
اشتراک
سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱، ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه برای حضور در هفتمین "نشست سران روند آستانه" به تهران سفر می کند.
این پنجمین سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران است. سفری که تحت عنوان اصلی شرکت در نشست سران روند آستانه به تهران صورت می‌گیرد، اما قطعا مانند سفر های قبلی در مذاکرات دوجانبه سران ایران و روسیه، موضوعات دیگری هم مطرح م یشود.
سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱، ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه برای حضور در هفتمین "نشست سران روند آستانه" به تهران سفر می کند.
این سفر اولین حضور رئیس جمهور روسیه در ایران بعد از ریاست جمهوری آیت الله سید ابراهیم رییسی و سفر ایشان در سال گذشته به مسکو است.
بسیاری بر این باورند که با توجه به رفت و آمد های اقتصادی در ماههای گذشته میان دو کشور احتمال توافقی اقتصادی و طولانی مدت بالا است.
ایران و روسیه سعی در کنار گذاشتن دلار و یورو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2022
گزارش و تحلیل
ایران و روسیه سعی در کنار گذاشتن دلار و یورو
آقای دکتر ابوالفضل عمویی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "سفر آقای پوتین و آقای اردوغان به تهران سفر مهمی و ادامه روند صلح آستانه است.
ایران پیشتر نیز میزبان بوده و میزبانی مجددا در دولت سیزدهم ادامه یافته، در شرایط فعلی حضور دو رئیس جمهور مهم در منطقه ما در تهران نشان دهنده پیام همکاری های ایران، روسیه و ترکیه است؛ این همکاری ها در بازگشت نسبی امنیت به سوریه موثر بوده و فراتر از آن می‌تواند در موضوعات دیگر قابل بهره‌ برداری باشد و در همین چارچوب روابط دوجانبه نیز میان ایران_ترکیه و ایران_روسیه دنبال خواهد شد.
آقای اردوغان در حاشیه سفر خود شورای عالی ایران و ترکیه را برگزار می‌کند که در واقع عالی ترین سطح تعاملات ایران و ترکیه است و روسای جمهور مقابل یکدیگر با حضور وزرا، همکاری های دو کشور را مدیریت خواهند کرد.
در شرایط فعلی آقای پوتین نیز همکاری های اقتصادی ایران و روسیه را بهبود بخشیده و جنبه های جدیدی از همکاری را در بازار های اقتصادی شاهد هستیم.
یکی از محور های اصلی، تقویت حوزه حمل و نقل شمال_جنوب(کریدور شمال_جنوب) است که برای جمع بندی آن، این سفر تاثیر مثبتی در این چارچوب خواهد گذاشت.
فکر می کنم نفس این سفر یک گام موثر جهت نشان دادن این است که در دولت جدید با همراهی مجلس شورای اسلامی روند تقویت دیپلماسی همسایگی به خوبی پیش می رود".
چرا آمریکایی ها ادعا می کنند ایران برای روسیه پهپاد فرستاده؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2022
گزارش و تحلیل
چرا آمریکایی ها ادعا می کنند ایران برای روسیه پهپاد فرستاده؟
وی همچنین تاکید کرد: "در حال حاضر یک توافق همکاری پنج ساله با روسیه داریم که به صورت پیوسته تمدید می‌شود اما گفتگو های ما برای طراحی یک توافق بلند مدت آغاز شده مهمترین ویژگی توافق این خواهد بود که دایره حوزه ارتباطات و همکاری ها را متنوع و طولانی‌ مدت طراحی می‌کند.
چنین توافقی میتواند چشم انداز روشنی را از جهت حوزه های همکاری من جمله اقتصادی، بانکی، مالی، سیاسی، تجاری و فرهنگی نشان دهد از این جهت اگر در طراحی توافق که در حال حاضر بین طرفین مورد تبادل است درجه بالایی از اهمیت گنجانده شود می توان نقشه راه دو کشور را روشن کرد.
ایران و روسیه به جهت ظرفیتهای متنوع که دارند و به جهت اشتراکات و توانمندی هایی که در سال های گذشته در همکاری نشان دادند فرصت خوبی برای توسعه ارتباطات دارا هستند.
در بخش همکاری های امنیتی در سوریه توانستیم با همکاری با روسیه منجر به ایجاد امنیت و مبارزه با تروریسم شویم در حوزه حمل و نقل نیز گفتگو های خوبی برای بهبود شرایط داریم و بر این باوریم این موضوع می تواند منافع دو کشور را تامین کند".
آقای دکتر ابوالفضل عمویی سفر بایدن به منطقه را اطمینان بخشی این کشور به کشور های عرب دانست و اظهار داشت: "حضور آمریکایی‌ ها در منطقه حضور ایهام برانگیز است، آنها فاصله زیادی از منطقه ما دارند و در واقع هیچ دولتی در کشورهای منطقه آنها را برای این حضور دعوت نکرده از این جهت سوال اصلی این است که آنها وقتی چالشهای داخلی دارند و در حوزه همسایه خود مسائلی را دارند چرا در منطقه ما متمرکز شدند؟
سعید محمد مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2022
ایجاد منطقه آزاد مشترک بین ایران و روسیه
برای منطقه تا کنون اصل حضور آمریکایی ها نه تنها امنیت به بار نیاورده بلکه موجب ناامنی در عراق و افغانستان شده که بخش عمده‌ ای از مشکلات منطقه را به تبع توسعه تروریسم بوجود آورده است.
این موضوع زحمات زیادی را برای کشور های منطقه از جمله کشور ما در جهت مبارزه با تروریسم فراهم کرده، ما از حضور دوستانه و در چارچوب حقوق بین الملل کشور های دیگر منطقه استقبال میکنیم.
برداشت ما از حضور روسیه و چین در منطقه شریک تجاری و سیاسی است و بر این باوریم که مانعی برای توسعه ارتباطات وجود ندارد اما زمانی که نفس حضور خارجی مانند ایالات متحده موجب نقض حاکمیت های ملی صلح، ثبات و امنیت می شود قطعاً این حضور سوال برانگیز خواهد بود.
سفر بایدن به منطقه نشان دهنده تضعیف موقعیت آمریکا در این منطقه است بسیاری از کشور ها در منطقه با حضور آمریکا در منطقه مخالف هستند همچنین توان آمریکا برای حضور در مناطق مختلف جهان مورد سوال است.
سخنرانی های بایدن به نوعی اطمینان بخش برای برخی کشور های عربی بود که بقای خود را در گرو حضور و حمایت ایالات متحده آمریکا می‌دانند از دید ما دولتی که از ملت خود باشد نیاز به حمایت خارجی ندارد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала