نخست وزیر پیشین بریتانیا از افول دوران سلطه غرب خبر داد

© Sputnik / Alexey Danichev /  مراجعه به بانک تصاویر بلر به جرم اقدام به معامله با قذافی محکوم کرد
بلر به جرم اقدام به معامله با قذافی محکوم کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2022
اشتراک
بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا: دوران سلطه غرب رو به پایان است.
به گزارش اسپوتنیک، تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا در سخنرانی سالانه خود در رویداد بنیاد دیچلی گفت: دوران سیطره سیاسی و اقتصادی غرب رو به پایان است و جهان به سمت مفهوم دوقطبی و احتمالاً چندقطبی حرکت می کند. متن سخنرانی این سیاستمدار در وب سایت موسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی منتشر شده است.
وی گفت: "بزرگترین تغییر ژئوپلیتیکی در این قرن از چین رخ خواهد داد نه روسیه. ما به پایان سلطه سیاسی و اقتصادی غرب نزدیک می شویم. جهان حداقل دو قطبی و احتمالا چند قطبی خواهد بود."
این سیاستمدار چین را "دومین ابرقدرت جهان" نامید. به نظر او، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، قصد خود را برای بازگرداندن تایوان به کنترل پکن پنهان نمی کند. نخست‌وزیر پیشین همچنین گفت که چین تحت رهبری شی برای نفوذ می‌جنگد و این کار را "تهاجمی" انجام می‌دهد. بلر معتقد است که روسیه و احتمالا ایران به متحدان پکن تبدیل خواهند شد.
بلر از آنچه او سیاست "قدرت به اضافه تعامل" در قبال چین می‌خواند حمایت می‌کند: باید "به اندازه کافی قوی" بود تا بتواند با آنچه که موقعیت آینده چین به ارمغان می‌آورد مقابله کند، و نباید به دنبال "غفلت کامل" یا بستن خطوط تعامل و همکاری بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала