رسانه آمریکایی: قدرت بازدارندگی ایران در منطقه بدون سلاح هسته ای کافیست

© Photo / The Ministry of Defence of the Islamic Republic of Iranرسانه آمریکایی: قدرت بازدارندگی ایران در منطقه بدون سلاح هسته ای کافیست
رسانه آمریکایی: قدرت بازدارندگی ایران در منطقه بدون سلاح هسته ای کافیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2022
اشتراک
نیوزویک نوشت که ایران بدون نیاز به سلاح هسته ای، اکنون از قدرت بازدارندگی کافی در منطقه برخوردار است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نیوزویک، دنیل آر. دیپِتریس" کارشناس مسائل دفاعی این رسانه آمریکایی در تحلیلی نوشت: عبارت "همه گزینه ها روی میز است" معنی خاصی دارد که اقدام نظامی یکی از احتمالات است. این جمله ای است که اغلب روسای جمهور آمریکا برای ارسال یک پیام قوی به یک رقیب یا دشمن استفاده می کنند.
وی در این تحلیل خاطر نشان کرد: در جهان تنها ایران است که روسای جمهوری آمریکا بارها این جمله را علیه آن استفاده کرده اند. چهار رئیس جمهوری سابق آمریکا از زمان جورج دبلیو بوش تاکنون این جمله را در قبال ایران تکرار کرده‌اند.
نوسینده درباره دلایل عدم بکارگیری این اقدام می نویسد، می‌دانیم ایران اقدام نظامی را تلافی می‌کند زیرا قبلا نیز این کار را انجام داده است، زمانی که در پاسخ به ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، دهها موشک بالستیک به دو پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی در عراق اصابت کردند.
در ادامه این مطلب نویسنده درخصوص عدم تمایل ایران به سوی سلاح هسته ای نوشته : اول اینکه، دشمنان ایران در خاورمیانه، اکنون نیز به اندازه کافی از حمله به قلمرو ایران به دلیل حضور گروههایی مانند حزب‌الله در لبنان، حوثی‌ها (انصارالله) در یمن و گروههای فلسطینی و نیز گروههایی در عراق و سوریه، بازداشته شده‌اند.
در این مطلب با اشاره به توان هر یک از این گروهها نوشته شده است که در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای، بازدارندگی تهران را بسیار بیش از این خواهد کرد؟
نویسنده این مطلب ادامه داده، دوم اینکه سلاح هسته‌ای در واقع کمکی به تقویت قدرت در منطقه نمی‌کند. توسعه تسلیحات هسته‌ای، چه رسد به استفاده از آنها منجر به افزایش تنش در منطقه و پاسخ دیگر قدرت‌های بزرگ خواهد شد و هدف این تسلیحات را که تضمین امنیت است، تضعیف خواهد کرد.
از سوی دیگر، ممکن است دیگر کشورهای منطقه را نیز وادار و ترغیب به دنبال کردن چنین مسیری کند. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از اعلام این موضوع ابایی نداشته و دشوار است تصور شود رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز همین مسیر را دنبال نخواهد کرد.
نویسنده در پایان نوشته است که آیا این رقابت در منطقه، در راستای منافع امنیتی ایران است؟ و اگر نیست، ورود به آن چه نفعی دارد؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала