ایالات متحده، اسرائیل و لیزر کورکننده جدید روسیه

© Fotolia / Losevsky Pavelلیزر در آزمایشگاه
لیزر در آزمایشگاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2022
اشتراک
جروزالم پست به آمریکا و اسرائیل در مورد خطر سلاح های ضد ماهواره ای جدید روسیه هشدار داد.
اسپوتنیک به نقل از جروزالم پست چاپ اسرائیل می نویسد: حداقل از سال 2021، ماهواره های ایالات متحده مورد حمله روسیه و چین قرار گرفتند. اما اکنون این تهدید در حال افزایش است. هفته گذشته، هفته نامه The Space Review تحقیقاتی را منتشر کرد. در این گزارش آمده است که مسکو برای از کار انداختن ماهواره‌های خارجی بر فراز خاک روسیه، در حال توسعه یک سیستم لیزری جدید در کوه‌های قفقاز بزرگ است.
عامل تعیین کننده
این آخرین پیشرفت نه تنها به تغییر موازنه قدرت در جنگ فضایی، بلکه بازنویسی قواعد بازی جنگی و جاسوسی در زمین را تهدید می کند. در نوامبر 2021، به دلیل وجود پاره هایی که به خدمه تهدید می کرد، ناسا یک پیاده روی برنامه ریزی شده از ایستگاه فضایی بین المللی به فضا را به حالت تعلیق درآورد. منبع مشخصی خطر فاش نشده است. اما این تنها چند هفته پس از آزمایش یک سلاح ضد ماهواره روسی که ابری از زباله را به مدار پایینی زمین فرستاد، رخ داد.
این وسیله جدید، برخلاف سلاح قبلی، تجهیزات را کور می کند، یعنی سیستم های الکترواپتیکی ماهواره ها را با لیزر حالت جامد سرکوب می کند. البته یک نکته مثبت خاص در این است که هیچ قطعه خطرناک هدایت نشده ای در مدار زمین باقی نمی ماند. اما در عین حال، جدیدترین سلاح‌ها ممکن است ارزان‌تر و استفاده از آنها آسان‌تر باشد. و این امر به روسیه اجازه خواهد داد تا اطلاعات آمریکا و شاید حتی اسرائیل را در مناطق کلیدی کور کند.
برای دهه ها، واشنگتن قدرت خود را در سراسر جهان گسترش داده است، تا حد زیادی به لطف برتری ایالات متحده در اطلاعات ماهواره ای. این کار همچنین به اسراییل کمک کرد - تصرف کشتی "کارین A" در سال 2001 یا توافق اخیر در مورد هشدار اولیه و به اشتراک گذاری اطلاعات. البته امروزه نظارت ماهواره ای اسرائیل قدرتمندتر از سال 2001 است، اما هنوز با توانایی های آمریکا فاصله دارد. اگر روسیه آمریکا را کور کند، اسرائیل نیز به طور غیر مستقیم کور خواهد شد. و اگر روسیه با کور کردن ماهواره‌ های اسرائیلی در ازای کمک‌های اخیر تهران در قالب تحویل پهپاد برای عملیات اوکراین به ایران کمک کند چه؟
Лазерные лучи - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2016
ارتش روسیه سلاح لیزری تحویل گرفت
روسیه و چین در برابر تمام جهان
مشکل تنها به روسیه محدود نمی شود.
در جلسات متعدد و همچنین در گزارش سالانه اطلاعات ملی، مقامات ارشد امنیت داخلی ایالات متحده خاطرنشان کردند که چین در حال توسعه تسلیحات ضد ماهواره با قابلیت های مختلف است: از کور کردن و پخش پارازیت گرفته تا حملات جنبشی از زمین و فضا.
اگر آمریکا برتری ماهواره های فضایی را از دست بدهد، نه تنها مانع جمع آوری اطلاعات می شود، بلکه ارتباطات جهانی نیروهای هوایی، زمینی و دریایی ایالات متحده را نیز تضعیف می کند.
اسرائیل ممکن است از هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان یک راه حل موقت استفاده کند. اطلاعات اسرائیل عمدتاً در منطقه آن فعالیت می کند و به جای ماهواره، هواپیماهای بدون سرنشین برای آن کافی خواهد بود. اما اگر هدف بسیار فراتر از آن باشد، نظارت ماهواره ای برتری و مزیت بزرگی را فراهم می کند.
در پایان سال 2021، تیم کریسمن، تحلیلگر سابق فضایی سیا، در مصاحبه ای به جروزالم پست گفت که حفظ برتری فضایی تا حد زیادی در ایالات متحده نادیده گرفته شده است. چین می تواند در رقابت برای تسلط در فضا از ایالات متحده پیشی بگیرد و پیامدهای گسترده ای برای درگیری های آینده خواهد داشت. در مورد روسیه هم همینطور است، حداقل در نبرد برای ماهواره ها. هر دو کشور می توانند از تسلیحات نامتقارن استفاده کنند تا اگر نگوییم کل قابلیت های فضایی ایالات متحده را نابود کنند، حداقل آنها را از بازی خارج کنند.
چه اقداماتی باید انجام شود؟
آمریکا و اسرائیل قادر خواهند بود روسیه، چین و متحدانشان مانند ایران را با تهدید به نابودی ماهواره های شان مهار کنند. یک رویکرد جایگزین - پرتاب "ماهواره های محافظ" است. یک رویکرد ترکیبی از هر دو قابلیت بازدارندگی تهاجمی و قابلیت‌های دفاعی جدید نیز ممکن است. اما نکته اینجاست که در تعدادی از نقاط مسابقه فضایی نظامی، ایالات متحده، غرب و اسرائیل در حال حاضر هم عقب مانده اند و برخورد بدون مسئولیت به این مشکل می تواند خیلی زودتر از آنچه که به نظر می رسید عواقب جدی را ببار بیاورد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала