صیانت اجباری برای کاربران ایرانی فعال شد +عکس

CC0 / Pixabay/Simon / مدل های کسب و کار گوگل و فیسبوک حقوق بشر را تهدید می کنند
مدل های کسب و کار گوگل و فیسبوک حقوق بشر را تهدید می کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2022
اشتراک
دستکاری در اینترنت و Safe Searchاجباری، شهروندان ایرانی را خشمگین کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری‌های ایرانی و گزارش‌های منتشر شده در فضای مجازی حاکی از این است که از روزهای گذشته قابلیت جستجوی امن گوگل به‌ صورت اجباری برای کاربران فعال شده است و امکان غیرفعال کردن آن هم وجود ندارد. به نظر می‌رسد.
قابلیتSafeSearch در گوگل، همان جستجوی امن که برای مخفی کردن برخی نتایج گوگل از دید کودکان می‌باشد. در حالت عادی می‌توان این قابلیت را فعال یا غیرفعال کرد اما ظاهراً اپراتورهای اینترنتی همراه و ثابت ایران، با دستکاری و هایجک DNS، کاری کرده‌اند که این قابلیت برای همه کاربران ایرانی در هر سنی فعال شده و امکان غیرفعال کردن آن نیز وجود ندارد، از طرفی سرعت دسترسی به نتیج گوگل را نیز کاهش می‌دهد.
حسین درواری، کارشناس آی‌تی در توئیتر نوشت: «چنین کاری احتمالاً نشانگر ایجاد سانسور و اختلال بیشتر در سرویس‌های گوگل در آینده نیز خواهد بود.»
کاربران معتقدند این اقدام، نتایج گوگل را برای حالت زیر ۱۳ سال نمایش داده نمی‌شود و به دنبال این اتفاق بسیاری از کسب و کارها در حوزه پزشکی، سلامت، روانشناسی، فروشگاهی و… از نتایج حذف می‌شوند و لطمه شدیدی خواهند خورد.
کاربران همچنین به این مورد که مهدی سالم، مشاور وزیر ارتباطات در توئیتر طی یک نظرسنجی از کاربران پرسیده بود آیا تمایل به استفاده از اینترنت امن کودکان دارند یا خیر اشاره می‌کنند .و عنوان می‌کنند که در این نظرسنجی بیش از ۸۰ درصد کاربران "خیر" را انتخاب کرده بودند. و به نظر می‌رسد مسئولین تصمیم گرفته‌اند "اینترنت مثلاً امن" را برای همه کاربران در همه سنین به اجبار فعال کنند. جمعی از کاربران نیز عنوان می‌کنند با پرداخت و افزایش ۲ تا ۳ برابری تعرفه و قیمت اینترنت، کیفیت آن بسیارپایین است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала