اعلام مخالفت شدید آمریکا با عملیات نظامی احتمالی ترکیه در سوریه

© AFP 2023 / Delil Souleimanاعلام مخالفت شدید آمریکا با عملیات نظامی احتمالی ترکیه در سوریه
اعلام مخالفت شدید آمریکا با عملیات نظامی احتمالی ترکیه در سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2022
اشتراک
یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که واشنگتن با عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه بشدت مخالف است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، دانا استرول معاون وزیر دفاع آمریکا در امور غرب آسیا در اندیشکده خاورمیانه گفت: ما بشدت با هرگونه عملیات ترکیه در شمال سوریه مخالفیم و مخالفت خود را به ترکیه بطور طور خاص اعلام کرده‌ایم زیرا نه تنها تاثیرات انسانی دارد، بلکه داعش نیز از آن سوء استفاده خواهد کرد.
این مقام پنتاگون خاطرنشان کرد که این موضوع نه تنها به حدود ۱۰ هزار جنگجوی گروه تروریستی داعش مربوط می شود که تحت بازداشت نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه نظامیان کرد) هستند، بلکه حدود ۶۰ هزار آواره در اردوگاه های الحول و الروج در شمال سوریه را نیز در بر می گیرد که در برابر افراطی شدن و سوء استفاده آسیب پذیر هستند.
میانجی گری ایران میان ترکیه و سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.07.2022
گزارش و تحلیل
میانجی گری ایران میان ترکیه و سوریه
معاون وزیر دفاع آمریکا مدعی شد ایالات متحده نگرانی‌های مشروع آنکارا را به رسمیت می‌شناسد.
وی همچنین گفت: داعش همچنان یک تهدید واقعی و قوی است و برای نفوذ به مراکز جمعیتی تلاش می‌کند و همزمان در دسته‌های کوچک در مناطق روستایی نیز فعالیت دارد.
این مقام پنتاگون مدعی شد واشنگتن متعهد به حفظ حضور نیروهای خود در عراق و سوریه برای دستیابی به شکست پایدار داعش است.
وی افزود: پنهان نیست که داعش می خواهد حمله ژانویه به زندان الحسکه را تکرار کند. ما شبکه رهبری داعش را تحقیر می‌کنیم. رهبران داعش را که توانایی الهام بخشیدن و برنامه ریزی حملات را دارند از مخفیگاه‌هایشان بیرون می‌آوریم.
معاون پنتاگون اضافه کرد: واشنگتن بودجه‌ای برای ساخت تاسیسات جدید برای زندانیان داعشی در نظر گرفته است و بازداشتگاههای تامین مالی شده در پایگاه‌های حیاتی شمال شرق سوریه در الحول و الروج نیز بازسازی می‌شوند.
وی با بیان اینکه آمریکا هنوز حدود ۹۰۰ نظامی در سوریه دارد، گفت: در سوریه، ما با روسیه هماهنگ نیستیم. فقط در حال رفع مناقشه هستیم.
به گزارش ایرنا، "خلوصی آکار" وزیر دفاع ترکیه ۱۹ تیرماه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ترکیه در نشست ناتو در مادرید توصیه‌ای درباره اجتناب یا تعویق عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه دریافت کرد، گفت: "در دیدارهای دوجانبه ما در حاشیه اجلاس سران ناتو در مادرید، این موضوع مطرح نشد و همانطوری که رئیس‌جمهور ترکیه گفته به این نصیحت گوش نخواهد کرد. همانگونه که قبلا گفته بودیم ما هر کاری را که برای تضمین امنیت کشورمان لازم است، انجام داده‌ایم و مصمم هستیم که در آینده این کار را انجام دهیم و قادر به انجام آن هستیم".
پیشتر ابراهیم کالن سخنگو و مشاور امنیتی رئیس جمهوری ترکیه گفته بود که آنکارا هر لحظه آماده عملیات نظامی جدید در شمال سوریه است.
هفته گذشته، "مولود چاووش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه NTV (ان تی وی) اظهار کرد، واشنگتن و مسکو در مورد عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه حق دخالت و اظهارنظر ندارند وقتی صحبت از امنیت ملی می شود، مهم نیست که این و آن چه می گویند، بنابراین ترکیه آنچه را که لازم است در چارچوب قوانین بین المللی انجام می دهد.
وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه روسیه و آمریکا حق ندارند در این باره به ترکیه چیزی بگویند، اظهار کرد که ما از اقدام‌های روسیه ناراضی هستیم و این را شفاف اعلام می‌کنیم.
مقام های بلندپایه روسیه و آمریکا پیش از این در اظهارات رسمی خود چندین بار مخالفت خود را با انجام عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اعلام کردند و از آنکارا خواستار در پیش گرفتن راه حل مسالمت آمیز برای اوضاع سوریه شده بودند.
در روزهای اخیر مقام های ترکیه بارها از احتمال آغاز دور جدید حملات به شمال سوریه و اعلام آمادگی در این خصوص سخن گفته اند و این اظهارات نگرانی هایی را در ارتباط با شعله ور شدن دوباره درگیری ها در شمال سوریه بین طرف های مختلف حاضر در آن و بروز مشکل برای مردم این مناطق ایجاد کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала