کیسه های خطرناک، تهدیدی برای انسان و طبیعت

© AP Photo / Nick Utزباله
زباله - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2022
اشتراک
وضعیت ایران از لحاظ مصرف پلاستیک چندان خوب نیست، بر اساس آمارهای جهانی ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله‌های ‌پلاستیکی است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، حسین عبیری گلپایگانی فعال محیط زیست ایران اظهار داشت که امروزه مصرف بیش از حد پلاستیک به معضلی برای انسان و محیط زیست تبدیل شده است از این رو دنیا و ایران در صدد کاهش مصرف آن هستند تا آسیب کمتری به محیط زیست و سلامت انسان وارد شود.
وی با اشاره به اینکه ۲۱ تیرماه روز بدون استفاده از کیسه های پلاستیکی نامگذاری شده است افزود: "کیسه های پلاستیکی به علت سبک بودن به راحتی به هوا بلند می شوند از این رو توانایی پخش شدن در مسافت های طولانی را دارند و بر روی درختان، بوته ها قرار می گیرند و در نهایت به رودخانه ها و دریاها می رسند که در این شرایط اگر حیوانی در این کیسه ها گرفتار شود مرگش حتمی خواهد بود.
بنابر یک آمار اگر هر خانواده ایرانی روزانه برای خرید خود از سه کیسه پلاستیکی استفاده کند و با فرض بر اینکه در ایران حدود ۲۰ میلیون خانوار داشته باشیم، روزانه حدود ۶۰ میلیون، ماهانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون و سالانه بیش از ۲۱ میلیارد کیسه پلاستیکی در کشور مصرف می شود، این در حالی است که با انجام یک سری کارهای ساده می توانیم تا حد زیادی از مصرف کیسه های پلاستیکی بکاهیم".
کیسه‌های حل‌شونده در آب، جایگزین کیسه‌های پلاستیکی می‌شوند +ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2019
کیسه‌های حل‌شونده در آب، جایگزین کیسه‌های پلاستیکی می‌شوند +ویدئو
نایلون یا پلاستیک امروزه به یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی بشر تبدیل شده است، در واقع تاریخچه مصرف پلاستیک نزدیک به یک قرن می رسد، در سال ۱۸۳۳ بود که اصطلاح پلیمر برای اولین بار مطرح شد و بعد از آن با سرعت پیش رفت و پلاستیک اختراع شد، در سال ۱۹۳۸ بود که برای اولین بار مصرف پلاستیک عمومی شد و در دنیا مورد استقبال قرار گرفت اما امروزه به بلایی برای طبیعت و فراتر از آن سلامت انسان تبدیل شده است، برخی شواهد نشان می دهد که هنوز اولین پلاستیک های تولید شده در دنیا باقی مانده اند.
برخی آمارها نشان می دهد سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تُن پلاستیک در جهان تولید می‌شود، در ایران نیز آمارها نشان می دهد این عدد بیش از ۱۷۰ هزار تن در سال است، البته به مرور کشورها با خطرات پلاستیک و آثار سوء آنها بر طبیعت آگاه شدند و در صدد کاهش مصرف آن برآمدند چون به این نتیجه رسیدند که پلاستیک گاها تا هزار سال در طبیعت ماندگاری دارند.
آمارها نشان می دهد که وضعیت ایران از لحاظ مصرف پلاستیک چندان خوب نیست، بر اساس آمارهای جهانی ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله‌های ‌پلاستیکی است و سالانه حدود ۴ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌کند که از زباله‌های تولید شده در کشور نیم میلیون تن به کیسه پلاستیکی اختصاص دارد یعنی هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که ۹۶ درصد آن مستقیم وارد سطل‌های زباله می‌شود.
این در حالی است که متوسط عمر مفید هر کیسه پلاستیکی در ایران فقط ۱۲ دقیقه است یعنی از مغازه تا منزل دوام دارد و بعد از آن وارد سطل زباله می شود، البته در مدت سه سالی که شاهد شیوع بیماری کووید ۱۹ بودیم مصرف پلاستیک در قالب دستکش و ظروف یکبار مصرف افزایش یافت که نتیجه آن شکل گیری حجم زیادی از پلاستیک در طبیعت است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала