چین برای پرتاب اولین کاوشگر خورشیدی خود به فضا آماده می شود

© Photo / Steve Gribben چین برای پرتاب اولین کاوشگر خورشیدی خود به فضا آماده می شود
چین برای پرتاب اولین کاوشگر خورشیدی خود به فضا آماده می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2022
اشتراک
چین قرار است به زودی طی ماه های آینده اولین کاوشگر خورشیدی جامع خود را پرتاب کند که گامی مهم در جهت درک بهتر از خورشید محسوب می‌ شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از چاینادیلی، این اولین گام بشر برای توسعه یک کاوشگر خورشیدی نیست؛ آژانس فضایی آمریکا "ناسا" در تاریخ ۱۲ آگوست ۲۰۱۸ مطابق با ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ نخستین کاوشگر خورشیدی خود موسوم به "پارکر" را سوار بر موشک "دلتا-۴" متعلق به اتحادیه پرتاب‌های آمریکا (ULA) روانه مدار خورشید کرد تا بخش‌هایی از رازهای نهفته این ستاره را افشا کند.
حال به گفته رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین، چین اولین کاوشگر خورشیدی جامع خود(رصدخانه خورشیدی مبتنی بر فضای پیشرفته) را در ماه اکتبر به فضا پرتاب خواهد کرد و فصل جدیدی از اکتشافات این کشور درباره خورشید را باز خواهد کرد.
این موسسه تحقیقاتی از دوشنبه در حال جمع‌آوری پیشنهادات مردمی برای نامگذاری این ابزار ۸۸۸ کیلوگرمی است و تا ۲۴ ژوئیه نیز این نظرسنجی ادامه خواهد داشت. قرار است این کاوشگر در مداری هم گردش (synchronous orbit) خورشید کار کند.
این ماهواره به سه محموله یعنی تصویربردار مغناطیسی حامل تمام خورشیدی (All-Solar Vector Magnetic Imager)، تلسکوپ خورشیدی لیمان آلفا (Lyman Alpha Solar Telescope) و تصویرگر پرتو ایکس سخت خورشیدی (Solar Hard X-ray Imager) مجهز است. این کاوشگر حاصل بیش از پنج سال کار دانشمندان و مهندسان چینی است و قرار است بیش از چهار سال کار کند.
هدف آن مطالعه شراره‌های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشیدی و همچنین بررسی میدان مغناطیسی خورشید است. این اطلاعات بینش‌های ارزشمندی را در مورد آب و هوای فضایی که برای عملکرد ایمن ابزارها در مدار و زیرساخت‌های الکترونیکی روی زمین حیاتی است، ارائه خواهد داد.
خروج جرم از تاج خورشیدی، فورانِ پر جرم از باد خورشیدی و افزایش میدان‌های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می‌آید و در فضا منتشر می‌شود. خروج جرم از تاج خورشیدی معمولاً با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است.
اگرچه خورشید حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، اما فعالیت‌های آن می‌تواند ذرات پرانرژی تولید کند که در فضا حرکت می‌کنند و بسیاری از آنها می‌توانند به جو زمین برسند و بر انواع سیستم‌های فناوری تاثیر بگذارند.
در اکتبر ۲۰۰۳، این سیاره شاهد برخی از قوی‌ترین طوفان‌های خورشیدی در تاریخ بود که هواپیماها، ماهواره‌های تحقیقاتی و سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی را مختل کردند، که بعدا این طوفان‌ها، طوفان‌های هالووین (Halloween Storms) سال ۲۰۰۳ نام گرفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала