گزارش و تحلیل

یک سیلی کوبنده دیگر به جو بایدن

© Sputnik / Sergueï Gouneiev /  مراجعه به بانک تصاویر یک سیلی کوبنده دیگر به جو بایدن
یک سیلی کوبنده دیگر به جو بایدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.07.2022
اشتراک
نشریه قدس العربی: بعید است این روزها کسی به بایدن حسادت کند.
اسپوتنیک به نقل از قدس العربی روزنامه عربی زبان چاپ انگلیس می نویسد: جو بایدن در اواسط هفته آینده به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده اولین سفر خود به منطقه خاورمیانه را انجام خواهد داد. وی از اسرائیل و عربستان سعودی دیدن خواهد نمود. در عربستان سعودی سه اجلاس سران در دو روز برگزار می شود: با حضور سران ایالات متحده و پادشاهی؛ آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس با شرکت رهبران ایالات متحده و عربستان سعودی و جلسه کشورهای خلیج فارس که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در آن حضور خواهند داشت و ویدئو کنفرانس چهار جانبه (آمریکا-اسرائیل-امارات-هند).
جو بایدن هنگام آخرین سفر خود به اسرائیل به عنوان معاون رئیس جمهور ایالات متحده سیلی خورد. بنیامین نتانیاهو از تصمیم خود برای ساخت حدود 6 هزار واحد مسکونی در شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی خبر داده است. علاوه بر این، اکثریت جمهوری خواه از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا دعوت کرد و در آنجا او از تصمیم اوباما برای امضای توافقنامه پنج + یک با ایران در سال 2015 انتقاد کرد. پاسخ اوباما، تنها سه هفته مانده به پایان دوره ریاست جمهوری اش، خودداری آمریکا از وتوی قطعنامه 2334 شورای امنیت در 23 دسامبر 2016 بود که در آن از غیرقانونی بودن همه شهرک‌هایی که اسرائیل در اراضی فلسطین اشغالی از سال 1967 تأسیس کرده است، گفته می شود.
بایدن نام وزیر بهداشت و خدمات اجتماعی در دولت خود را فراموش کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.07.2022
چرا بایدن، پوتین را مسئول مشکلات آمریکا می‌داند؟
علایم زیادی وجود دارد که نشان می دهد ضربه دوم به جو بایدن از طرف عربی وارد خواهد شد. طبق گزارش رسانه‌ها، هفته گذشته در جریان نشست سران گروه 7 مکرون درباره محتوای تماس تلفنی خود با محمد بن زاید، رئیس ‌جمهور امارات متحده عربی، به بایدن اطلاع داد. مکرون: او به من دو چیز گفت. او ادعا می کند که در حداکثر ظرفیت تولید است. و یک چیز دیگر: "سعودی ها می توانند تولید خود را 150 هزار بشکه در روز افزایش دهند، شاید کمی بیشتر. اما آنها در طول شش ماه آینده ظرفیت اضافی خواهند داشت."
اما هدف اصلی بایدن از سفر به منطقه، تشویق عربستان سعودی به افزایش تولید نفت است، زیرا این امر به توقف روند بهبود اقتصادی در روسیه و افزایش قیمت نفت در اروپا کمک می کند. و آنچه اکنون برای بایدن مهمتر است، توقف افزایش قیمت بنزین در خود آمریکا در ارتباط با انتخابات میان دوره ای در ماه نوامبر است.
اغراق نباشد اگر گفته شود که بایدن این روزها یکی از بدترین مراحل زندگی سیاسی خود را پشت سر می گذارد.
1. فدراسیون روسیه و رئیس جمهور آن ولادیمیر پوتین حالشان خوب است. روسیه کنترل خود را در شرق و جنوب اوکراین برقرار می کند. قیمت بالای گاز و نفت خزانه آن را پر می کند. علاوه بر این، روسیه بزرگترین درآمد از افزایش قیمت مواد غذایی دریافت می کند و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان غلات است. همه بایدن را مقصر وضعیت فعلی می دانند که فعالانه تحریکات اوکراینی را تشویق کرده و به ارتش اوکراین تسلیحات می دهد.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2022
در آمریکا تعریف کردند که چگونه بایدن کشور خود را ویران می کند
2. سیاست رئیس جمهور آمریکا منجر به نزدیکی بی سابقه در دهه ها بین روسیه و چین، رقیب اصلی ایالات متحده شده است.
3. به خاطر سیاست آمریکا و وضعیت اوکراین، بسیاری از کشورهای اروپای غربی علایمی از بحران اقتصادی را نشان دادند: قیمت یورو در برابر دلار به پایین‌ ترین سطح خود در بیست سال اخیر رسید.
4. علاوه بر این، بوریس جانسون نزدیکترین متحد بایدن در بریتانیا بود.
خب، رئیس جمهور آمریکا خودش مسئولیت کامل وضعیت اسفناک خود را بر عهده دارد.
عربستان سعودی از سال 1945 متحد نزدیک آمریکا بوده است. ولی اکنون بایدن آن را "دولت سرکش" می نامد و خصومت خود را با حاکم واقعی کشور، ولیعهد محمد بن سلمان نشان می دهد. اما نقش پادشاهی در اوپک و اوپک پلاس برای نتیجه رویارویی اقتصادی بین روسیه و غرب بسیار مهم است و بایدن به ناچار رویارویی با ولیعهد را کنار گذاشته است. این امر خروج شرم آور او از افغانستان را در شب 31 اوت سال گذشته به یاد می آورد.
بایدن چیزی جز به رسمیت شناختن حاکمیت عربستان سعودی بر دو جزیره تیران و صنافیر در دریای سرخ را ندارد که مصر با بازگرداندن آنها به پادشاهی موافقت کرده است. در همین حال، اسرائیل از عربستان سعودی التماس می کند که آن را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسد.
عربستان سعودی در هر زمینه - امنیتی و اقتصادی و سیاسی جایگزین های زیادی برای آمریکا دارد، از مصر در جهان عرب گرفته تا چین، روسیه و حتی هند و پاکستان.
برای مصر تقریبا غیرممکن است که وارد یک ائتلاف نظامی شود که اسرائیل در آن به بهانه "تهدید ایرانی" واهی شرکت کند. علاوه بر این، این کاملا بر خلاف دکترین نظامی مصر از زمان فراعنه است.
ملک عبدالله دوم نیز علاقه ای به کنار گذاشتن سیاست های اتخاذ شده توسط پدر مرحومش، ملک حسین، ندارد. زمانی اردن حتی با وجود محکومیت حمله صدام حسین به کویت، در حمله به عراق شرکت نکرد.
و در مورد بغداد، هیچ مشکلی وجود ندارد، به ویژه پس از آنکه پارلمان آن کشور به اتفاق آرا، قانون جرم جنایی بخاطر داشتن روابط با اسرائیل را به امضا رساند.
اگر اعراب سیلی پرصدایی به صورت پرزیدنت بایدن بزنند، تعجب نخواهیم کرد. چون اوست که نویسنده این جمله است: "برای صهیونیست بودن لازم نیست یهودی باشی" و دوباره در عمل این گفته را ثابت می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала