انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سریلانکا تا مارس ۲۰۲۳ میلادی

© AP Photo / Eranga Jayawardenaسریلانکا
سریلانکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.07.2022
اشتراک
کارشناس: پول حاصل از صادرات نفت ایران به سریلانکا در این کشور بلوکه شده و امکان ترخیص آن وجود نداشت. به راه حلی مکتوب رسیدیم تا این پول و سود آن در سال‌های گذشته در قالب کالاهایی مانند چای به ایران بازگردد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از منابع سیاسی ارشد، روز 11 ژوئیه (دوشنبه)، به دنبال تصمیم رئیس جمهور سریلانکا برای تقدیم استعفای خود در بحبوحه اعتراضات گسترده در این کشور که به خاطر بحران اقتصادی کنونی صورت گرفت، سریلانکا تا پیش از مارس ۲۰۲۳ انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را برگزار خواهد کرد.
پیشتر، رسانه‌های سریلانکا گزارش دادند که گوتابایا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری این کشور رسما تصمیم خود درباره کناره‌گیری از قدرت را به اطلاع رانیل ویکرام‌سینگه، نخست‌وزیر سریلانکا رسانده است.
به دنبال نارضایتی مردم سریلانکا از عملکرد دولت در مبارزه با بحران اقتصادی، هزاران معترض روز شنبه در کلمبو پایتخت تجاری سریلانکا موانع پلیس را شکستند و اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهوری این کشور را تصرف کردند. براساس گزارشات دست‌کم ۱۰۰ تن از جمله نیروهای پلیس و خبرنگاران در نتیجه این اعتراضات زخمی شدند.
ماهیندا یاپا آبیواردانا، رئیس پارلمان سریلانکا نیز به عنوان رهبر موقت این کشور منصوب شد.
معترضان به اقامتگاه رئیس جمهور سریلانکا حمله کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2022
معترضان به اقامتگاه رئیس جمهور سریلانکا حمله کردند
گفتنی است، اواخر سال گذشته 1400، رییس سازمان توسعه تجارت از فراهم شدن مقدمات آزادسازی طلب معوق ایران در سریلانکا خبر داد.
علیرضا پیمان پاک اظهار کرد: " متاسفانه تجار و فعالان اقتصادی سریلانکا، تصور دقیقی از ظرفیت‌های اقتصاد ایران و توان ما برای صادرات غیرنفتی نداشتند و در این سفر تلاش شد تا مقدمات لازم برای افزایش همکاری‌ها فراهم شود. پس از سفر ما ابتدا کمیته مشترک اقتصادی دو کشور تشکیل خواهد شد و پس از آن با محوریت بخش خصوصی به سمت تاسیس اتاق بازرگانی مشترک حرکت می‌کنیم.
در مقابل جدا از چای، امکان واردات برخی مواد اولیه یا محصولاتی مانند کائوچو نیز به ایران وجود دارد که البته باید مذاکرات دقیق برای تعیین نرخ و قرارداد نهایی انجام شود اما آنچه که با قاطعیت می‌توان از آن سخن گفت این است که هم سریلانکا برای ما بازار بسیار مطلوبی است و هم می‌توان برخی نیازهای کشور را از طریق این کشور پاسخ داد.
از حدود ۹ سال پیش، حدود ۲۵۰ میلیون دلار پول حاصل از صادرات نفت ایران به سریلانکا در این کشور بلوکه شده و امکان ترخیص آن وجود نداشت. خوشبختانه در مذاکرات اخیر ما به راه حلی مکتوب رسیدیم تا این پول و سود آن در سال‌های گذشته در قالب کالاهایی مانند چای به ایران بازگردد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала