بلینکن: آمریکا انتظار گفتگوی بایدن و شی در هفته های آینده را دارد

© AP Photo / Damian Dovarganesبلینکن: آمریکا انتظار گفتگوی بایدن و شی در هفته های آینده را دارد
بلینکن: آمریکا انتظار گفتگوی بایدن و شی در هفته های آینده را دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2022
اشتراک
بلینکن می گوید که ایالات متحده انتظار دارد بایدن و شی در هفته های آینده صحبت کنند
به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه گفت که آمریکا انتظار دارد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ رهبر چین، در هفته های آینده فرصت سخنرانی داشته باشند.
با این حال، هنگامی که در یک کنفرانس خبری در تایلند از بلینکن پرسیده شد که آیا بایدن و شی ممکن است اولین دیدار رو در رو به عنوان رهبران در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی در ماه نوامبر داشته باشند، بلینکن گفت که نمی تواند بگوید در آن صورت چه اتفاقی می افتد.
وی همچنین گفت که نمی تواند بگوید که ایالات متحده چه کسانی را به اجلاس APEC در تایلند در همان ماه می فرستد.
بلینکن در پاسخ به سوالی گفت: در رابطه با رئیس جمهور شی و بایدن، انتظار ما این است که آنها در هفته های آینده فرصتی برای صحبت داشته باشند و من نمی توانم در مورد آنچه ممکن است در پاییز اتفاق بیفتد صحبت کنم.
طرح اقدامات در صورت درگیری با چین در آمریکا اعلام شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2022
طرح اقدامات در صورت درگیری با چین در آمریکا اعلام شد
ایالات متحده چین را رقیب راهبردی اصلی خود می نامد و می گوید تعامل در سطح بالا برای پایدار نگه داشتن روابط دشوار با پکن و جلوگیری از انحراف سهواً به درگیری مهم است.
بلینکن در پاسخ به سوال جداگانه ای گفت: در حالیکه ما بسیار مشتاقانه منتظر شرکت در نشست APEC هستیم... هنوز نمی توانم در مورد اینکه چه کسی شرکت خواهد کرد صحبت کنم، اما ایالات متحده حضور خواهد داشت.
بلینکن یک روز پس از یک جلسه بیش از پنج ساعته با وانگ یی وزیر امور خارجه چین، در جزیره بالی اندونزی صحبت کرد، جایی که وی برای گردهمایی وزرای خارجه گروه ۲۰ رفت. هم بلینکن و هم وانگ مذاکرات روز شنبه - اولین گفتگوی حضوریشان از اکتبر - را "صادقانه" توصیف کردند. رسانه های چینی گفتند وانگ به بلینکن گفته که جهت گیری روابط ایالات متحده و چین به دلیل مشکل با تصورات ایالات متحده در خطر "بیراهه" شدن بیشتر است.
بلینکن پس از مذاکرات درباره "همسویی" چین با روسیه ابراز نگرانی کرد و مستقیما از رابطه شی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انتقاد کرد.
در اواخر ژوئن، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده، گفت که انتظار می رود بایدن و شی در چند هفته آینده دوباره صحبت کنند و انتظار می رود مقامات ایالات متحده در دیدار با وانگ تلاش کنند تا این موضوع را ثابت کنند و احتمال رو در روی را بررسی کنند. دیدار رو در رو، شاید در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در نوامبر انجام گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه تایلند روز جمعه به خبرنگاران گفت که وانگ یی در سفر روز سه‌ شنبه به تایلند به همتای تایلندی خود گفت که شی که در طول همه‌ گیری کووید-۱۹ چین را ترک نکرده است، اگر تعهدات دیگری نداشته باشد، در نشست APEC شرکت خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала