گزارش و تحلیل

ائتلاف نظامی منطقه ای بر علیه ایران محکوم به شکست است؟

© Flickr / Blondinrikard Fröbergجیبوتی رابطه دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد
جیبوتی رابطه دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2022
اشتراک
همزمان با سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه بحث تشکیل یک ائتلاف منطقه ای بر علیه ایران مجددا بر سر زبان ها افتاده.
آمریکایی ها یاد گرفته اند برای اینکه سر برخی رهبران عرب را شیره بمالند هر وقت می خواهند به منطقه سفر کنند و از آنها باج بگیرند چنین چیزی را مطرح کنند.
برخی رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تلاش می کنند با موج سواری بر باورهای مذهبی وهابی دشمن با شیعیان برای خود محبوبیت و مشروعیت کسب کنند و برخی دیگر به دلیل اینکه موقعیت خودشان را گروی تایید سیاسی لابی های صهیونیستی در آمریکا و اروپا می دانند با این موج همراهی می کنند.
بر عکس برخی القاءات که معمولا توسط رسانه های وابسته به دشمنان ملت ایران برای ایجاد تفرقه میان ایرانی ها القا می شود، این دشمنی و خصومت دیرینه هیچ ربطی به نظام حاکم بر ایران ندارد و اگر کتاب های تاریخی را ورق بزنید می بینید که این دشمنی دیرینه صدها سال است که وجود دارد و اینها صدها سال است که رویای نابودی ایرانی ها را در سر دارند.
آقای علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران چند روز پیش درباره اسرائیلی ها سخنی گفت که البته درباره بقیه آنهایی که رویای نابودی ایرانی ها را دارد نیز صدق می کند.
بایدن نام وزیر بهداشت و خدمات اجتماعی در دولت خود را فراموش کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2022
گزارش و تحلیل
بایدن در خاور میانه چه چیزی را گم کرده است؟
وی در گفتگوی کوتاهی با یکی از رسانه ها اظهار داشته بود که اسرائیلی ها خواب حمله به ایران را هم نباید ببینند چون اگر ببینند باید مطمئن باشند از این خواب بیدار نخواهند شد.
در واقع دیگران هم در منطقه باید توجه داشته باشند که آنها نیز حتی خواب حمله و بابودی ایران را هم نبایند ببینند چون اگر چنین خوابی را ببینند باید مطمئن باشند که از آن خواب بیدار نخواهند شد.
اینگونه نیست که اینها بخواهند شعار نابودی ایران را به زبان بیاورند و برای نابودی ایران نقشه و برنامه بچینند و تصور کنند که ایرانی ها هم نشسته اند منتظر هستند که کی اینها می خواهند این شعار ها را عملی کنند.
بر عکس اینها که بسیار سر و صدا راه می اندازند ایرانیها بی سر و صدا کار خود را انجام می دهند و خوب تجربه ثابت کرده که ایرانی ها بسیار در سیاست های خود برای مقابله با اینها موفق بودند و هستند.
اگر اینگونه نبود بعد از چهار دهه از شدید ترین انواع محاصره های اقتصادی و جنگ های گرم مانند جنگ عراق بر علیه ایران که تقریبا اکثر کشورهای جهان مستقیم یا غیر مستقیم در آن از عراق حمایت می کردند و انواع جنگ های سرد که صدها ملیارد دلار برایشان هزینه داشته، آنها مجبور نبودند امروز التماس ایران کنند که مقداری از نفوذ منطقه ای اش را بکاهد یا در زمینه تولید موشک و پهباد و ... تأنی به خرج دهد.
بحث مسابقه تسلیحاتی در صورتی که ایران به تسلیحات هسته ای برسد هم یک بحث توخالی که به درد تبلیغات رسانه ای می خورد بیش نیست.
آنها به خوبی می دانند اگر ایران تصمیم بگیرد تسلیحات هسته ای تولید کند هیچ کشوری در منطقه وجود ندارد که توان رقابت با ایران را داشته باشد و اگر اینگونه بود امروزه دیگران در منطقه در حال رقابت در ساخت موشک و پهباد و ... با ایران بودند.
به عنوان مثال علیرغم کل سرمایه گذاری که عربستان سعودی برای تجهیز نظامی خود انجام می دهد اما هنوز برای تولید موشک مجبور هستند به چینی ها التماس کنند که کارخانه تولید موشک برای آنها ایجاد کنند.
بماند، این بحث ها می تواند ما را به مباحث دیگر بکشاند و مقاله را خیلی طولانی کند.
علیرغم اینکه برخی کشورهای عربی مثل مصر حدود چهار دهه است که با اسرائیل معاهده صلح امضا کرده اند اما همین امروزه امکان ندارد یک شهروند اسرائیلی بتواند در خیابان های قاهره قدم بزند و بگوید که اسرائیلی است و مطمئن باشد سالم به هتل محل اقامت خود بر می گردد.
همین شرایط درباره بقیه کشورهای عربی نیز صدق می کند.
دونالد ترامپ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2022
ترامپ: آمریکا بیهوده به کشورهای دیگر درس اخلاق می دهد
یعنی تصور اینکه یک اسرائیلی بتواند راحت بدون محافظ در خیابان های امان (اردن) یا امارات یا بحرین و یا سودان و یا ... قدم بزند تصوری ساده لوحانه بیش نیست.
اگر اینگونه نبود قطعا مثلا اسرائیلیها نیاز نداشتند پوشش خبری برای سفر اتباع خود به دبی راه بیاندازند تا بخواهند مثلا به جامعه جهانی بگویند شرایط حضور اسرائیلی ها در دبی عادی شده.
همه این به اصطلاح توریست ها افرادی بودند که با حمایت شدید امنیتی وارد امارات شده بودند و خودشان نیز افراد آموزش دیده نظامی بودند و نه افراد عادی.
حتی اگر به کشورهای دیگر اسلامی مانند ترکیه نیز رجوع کنید می بینید که شرایط تردد اسرائیلی ها خیلی بهتر از کشورهای عربی نیست، اسرائیلی ها حتی در ترکیه هم مجبور می باشند هویت خود را مخفی کنند و به خوبی می دانند که عموم مردم ترکیه اگر متوجه شوند آنها اسرائیلی هستند ممکن است به آنها حمله ور شوند.
پس تصور اینکه بتوان یک ائتلاف درست کرد که اسرائیل در آن باشد، حد اقل فعلا، تصوری ساده لوحانه بیش نیست چون قطعا سربازان کشورهای اسلامی به هیچ وجه حاضر نخواهند بود در کنار سربازان اسرائیلی بایستند و یا شرایطی برای حمایت از اسرائیل فراهم کنند.
اینجا باید توجه داشت که ممکن است میان برخی کشورهای مسلمان اختلاف وجود داشته باشد و حتی با هم در حال جنگ باشند اما بحث اسرائیل بحثی جدا است و هیچ سرباز مسلمانی حاضر نخواهد بود کنار یک سرباز اسرائیلی بر علیه سرباز مسلمان دیگری بجنگد.
درباره اینکه آمریکایی ها می خواهند سیستم های دفاعی منطقه را به هم متصل کنند هم باید گفت ، آیا این سیستم ها با هم متصل نبوده که حالا می خواهند متصل کنند؟
یعنی باید خیلی ساده لوح باشیم که تصور کنیم که سیستم های راداری آمریکایی موجود در منطقه و سیستم های راداری کشورهای عربی که توسط آمریکایی ها اداره می شود با هم مرتبط نمی باشد و بالطبع آمریکا یعنی اسرائیل، یعنی همه این سیستم ها اتوماتیک با اسرائیل مرتبط است و فقط آنها الان در صدد هستند که اگر بشود این ارتباط را علنی کنند، و بس.
مضاف بر همه اینها باید توجه داشت که بسیاری از کشورهایی که درباره آن صحبت می شود کلا هیچ مشکلی با ایران ندارند که بخواهند وارد درگیری مستقیم با ایران شوند، مانند مصر و ترکیه و عراق و... و چه بسا که منافع مشترک اینها با ایران حتی بیشتر از تضاد منافع آنها با ایران است و حتی اینها با همدیگر مشکلات بیشتری دارند که بسیار بیشتر از مشکلات آنها با ایران است.
به عنوان مثال امروزه اختلافات ترکیه با مصر به دلیل حمایت ترکیه از اخوان المسلمین و دشمنی حکومت مصر با اخوانی ها بسیار بیشتر از اختلافات سطحی ایران و مصر است و حتی در برخی موارد مثل جریان سوریه می بینیم که مصری ها با ایرانی ها همسو هستند.
جان بولتون  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2022
انتقاد بولتون از تلاش های رئیس جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام
همچنین مثلا اختلافات عقیدتی فیما بین ترکیه و عربستان سعودی برای رهبری جهان تسنن بسیار بیشتر از اختلافاتی است که فیما بین ایران و عربستان سعودی وجود دارد چون بیشتر نفوذ ایرانی ها در میان شیعیان منطقه است که کلا عربستانی ها نمی توانند با ایرانی ها در این زمینه رقابت کنند و بیشتر نفوذ سعودی ها در میان بخش های بسیار تندرو سلفی اهل تسنن است که آنها نیز کلا با ایران و شیعیان زاویه دارند و جایگاهی برای نفوذ ایران در میان آنها وجود ندارد.
حتی وقتی که بحث نفوذ ایران در کشورهای عربی می شود باید توجه داشت که تعداد عرب های ایرانی بسیار بیشتر از تعداد عرب ها در بسیاری از کشورهای عربی است و چه بسا حتی ارتباطات قبیله ای و خانوادگی میان ایرانی ها با قبایل و عشایر موجود در این کشورها بسیار نزدیک تر از حتی ارتباطات قبیله ای و عشیره ای حاکمان با این کشورها با مردم است و اگر حتی از این زاویه وارد شویم ایران بیشتر از بسیاری کشورهای عربی درباره حق و حقوق شهروندان این کشورهای حقانیت دارد.
هزار و یک دلیل دیگر هم وجود دارد که خارج از حوصله این مقاله می باشد که می تواند دلیل بر عدم موفقیت هرگونه ائتلاف بر علیه ایران در منطقه باشد و تنها بهانه ایجاد چنین ائتلافی فقط می تواند عادی سازی رابطه برخی عرب ها با اسرائیل وایجاد فضا سازی رسانه ای برای این جریان باشد و بس.
فقط در پایان هم باید به این نکته اشاره کنم که هیچ وقت اسرائیلی ها نباید دلشان را به این عادی سازی ها خوش کنند چون فراموش نکنید روزی شاه ایران دوست و متحد اسرائیل در منطقه به حساب می آمد ولی چون عموم مردم ایران مخالف اسرائیل بودند در یک شبانه روز ایران از دوست و متحد اسرائیل به دشمن خونی اسرائیل تبدیل شد.
این جریان می تواند درباره همه کشورهای دیگر منطقه که امروزه رهبرانشان کتف بسته به سمت عادی سازی رابطه با اسرائیل پیش می روند هم صدق کند و به یکباره همه چیز بر عکس شود.
به نظر می رسد اگر واقعا سیاستمدارانی در اسرائیل هستند که به دنبال بقای قوم یهود می باشند باید تلاش کنند مشکل یهودی ها و فلسطینی ها را به گونه ای حل کنند که کل جامعه جهانی راه حل را قبول داشته باشد و فعلا تنها راه منطقی همان جریان رفراندوم است که آیت الله خامنه ای مطرح کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала