منابع دیپلماتیک از گفت‌وگوی مصر و ایران در عمان خبر دادند

© Sputnik / Eduard Pesovآزادی تعداد زیادی از اعضای اخوان المسلمین در مصر
آزادی تعداد زیادی از اعضای اخوان المسلمین در مصر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2022
اشتراک
منابع دیپلماتیک مصر امروز چهارشنبه به رسانه های عربی منطقه گفته اند که هیات هایی از ایران و مصر این هفته در عمان دیدار و گفت وگو کرده اند؛ این خبر هنوز از سوی منابع رسمی تایید یا تکذیب نشده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، این منابع گفته اند که در جریان سفر اخیر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به مسقط، دیداری میان دو هیات بلندپایه ایرانی و مصری صورت گرفته است و دو طرف در این دیدار بر سر گسترش روابط بین دو کشور توافق کرده اند.
پایگاه خبری "العربی الجدید" به نقل از منابع دیپلماتیک مصر گزارش داد که در "این دیدار یک مقام بلندپایه مصری با هماهنگی طرف عمانی حضور داشت".
منابع دیپلماتیک تأکید کردند که "این دیدار به طور کلی جنبه امنیتی داشت و در آن به وضعیت نوار غزه و سوریه نیز پرداخته شد".
بر اساس این گزارش، "نقاط توافقی زیادی بین دو طرف وجود داشت و ممکن است در دوره آتی مستقیماً شاهد هماهنگی قاهره و تهران در مورد مسائل و موضوعات مرتبط با غزه باشیم".
رهبران عربستان و مصر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2022
عربستان و مصر درمورد برنامه موشکی ایران بیانیه مشترک صادر کردند
به گفته این منابع، "در این دیدار با توجه به تمایل قاهره و تهران برای دستیابی به سطح مناسبی از روابط، بر سر هماهنگی مشترک در مجامع بین المللی توافق حاصل شد".
هیأت مصری همراه السیسی شامل سامح شکری وزیر امور خارجه، عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات، هاله السعید وزیر برنامه ریزی و تعدادی دیگر از مقامات این کشور بود.
در همین پیوند، امیرعبداللهیان نیز در جریان سفر اخیرش به دمشق با تأکید بر لزوم گسترش روابط مصر و ایران اظهار داشت که "ما اکنون در قاهره دفتر حفاظت منافع داریم و متقابلا طرف مقابل هم در تهران دفتر حفاظت منافع دارد. توضیح من ناظر بر این مساله است که مصر کشور مهمی در جهان اسلام است و ما روابط طبیعی و رو به توسعه‌ تهران و قاهره را به نفع دو کشور و دو ملت و منطقه می‌دانیم".
دیدار بین مقامات بلندپایه مصری و ایرانی در عمان در حالی صورت می‌گیرد که فضاسازی رسانه‌ای در خصوص ایجاد تشکیلاتی موسوم به ناتوی عربی در منطقه، در آستانه سفر جو بایدن به منطقه شکل گرفته است.
رهبران سیاسی و نظامی مصر تاکنون بارها با مشارکت کشورشان در هر گونه ائتلاف نظامی علیه کشورهای جهان و منطقه از جمله ایران مخالفت کرده و در رسانه‌های گروهی مصری بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند.
چندی پیش تارنمای خبری "العربی الجدید" به نقل از منابع آگاه مصری خبر داده بود که یک جریان قوی موجود در داخل نیروهای مسلح مصر و موسسه امنیت ملی وابسته به دستگاه اطلاعات عمومی این کشور اخیرا مخالفت کامل خود را با ایده مشارکت مصر در هر گونه ائتلاف نظامی علیه ایران اعلام کرده است.
منابع آگاه مصری تأکید کردند که فرماندهان بلندپایه نظامی در نشست های شکل گرفته در درون نیروهای مسلح با صراحت اعلام کردند که به طور کامل مخالف مشارکت مصر در هر گونه رویارویی نظامی مستقیم با ایران هستند. این موضوع بارها در نشست های برگزار شده در سطح موسسه امنیت ملی مصر تکرار شده است.
این منابع مصری مخالفت کشورشان با مشارکت در رویارویی نظامی مستقیم با ایران را تنها منحصر به عبدالفتاح السیسی ندانسته بلکه آن را " نمایانگر اندیشه و نقطه نظر موجود در درون موسسه نظامی مصر " دانستند زیرا به گفته آنان " به دلایل بسیاری نیازی به درگیری با ایران وجود ندارد از جمله اینکه ایران به هیچ وجه تا کنون با مصر دشمنی نکرده است بلکه برعکس وجود یک توافق غیرعلنی میان نهادهای تشکیل دهنده نظام حاکم عدم تجاوز مصر به کشورهای جهان را تضمین می کند".
در سال های اخیر ایران بارها علاقه‌مندی خود را برای گسترش روابط با مصر اعلام کرده و تلاش داشته که سیگنال های مثبتی برای این کشور در راستای اجرای سیاست توسعه روابط با کشورهای منطقه ارسال کند؛ سیگنال‌های مثبتی که به نظر می‌رسد به نتیجه مشخصی در زمینه گسترش روابط دیپلماتیک بین دو کشور رسیده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала