گزارش و تحلیل

گیر مذاکرات احیای توافق هسته ای کجاست؟

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2022
اشتراک
یکی از سوال هایی که این روزها بسیار متداول است این می باشد که گیر مذکرات احیای توافق هسته ای کجاست و چرا طرفین نمی توانند به نتیجه برسند؟
امروزه دیگر همه سیاست مداران به خوبی می دانند جنگ رسانه ای نیمی از جنگ است و امروزه ما ایرانی ها در حال جنگ سیاسی با آمریکا هستیم.
در حالی که مذاکره کننده های قبلی ایران به این مساله واقف بودند و آقای ظریف بسیار تلاش می کرد با رسانه ها ارتباط داشته باشد و تا جایی که می شد در جنگ رسانه ای هم یک طرف ماجرا باشد.
اما متاسفانه تیم جدید مذاکره کننده ایران هنوز به این باور نرسیده اند و تلاش نمی کنند که در جنگ رسانه ای حتی به مقابله با طرف مقابل بپردازند و مشاهده می کنیم که آمریکایی ها و متحدین شان تلاش دارند نهایت استفاده را از جنگ روانی و رسانه ای بر علیه ایران انجام دهند و خوب طبیعتا آنها هم روی فضای جهانی و هم فضای داخلی ایران و بالطبع حتی روی تیم مذاکره کننده ایرانی هم به این ترتیب می توانند تاثیر بگذارند.
به نظر می رسد که هر چه سریعتر مسئولین مربوطه باید فکری برای این ماجرا کنند و ایران هم موقعیت خود در جنگ رسانه ای را تقویت کند وگرنه نیمی از بازی را از همین اول باخته ایم و نیاز نیست که یک تحلیلگر خبره باشیم تا متوجه شویم تاثیر روانی جنگ رسانه ای دشمن چه قدر روی داخل ایران تاثیر دارد و حتی فضای روانی جامعه ما را هم به هم ریخته.
اینجا باید توجه داشته باشیم که طرف مقابل از نیروهای بسیار زبده و خبره در امر جنگ رسانه ای وهمچنین سرمایه گذاری بسیار بسیار وسیع استفاده می کند و قدم به قدم اقدامات و حتی صحبت های سیاست مداران طرف مقابل در کمیته های متخصص جنگ های رسانه ای بر علیه ایران تدوین شده، از سخنگوی کاخ سفید گرفته تا سخنگوی وزارت خارجه تا مسئول میز ایران تا حتی متحدین آمریکا در منطقه و جهان همه بر اساس مطالعات و تحقیقات این کمیته ها سخن می گویند و همه اش هماهنگ شده است.
رابرت مالی: آمریکا و ایران نتوانستند به توافقی برای بازگرداندن برجام دست یابند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2022
رابرت مالی: آمریکا و ایران نتوانستند به توافقی برای بازگرداندن برجام دست یابند
واقعیت امر این است که اگر ایرانی ها مطمئن شوند طرف مقابل با حسن نیت به این مذاکرات آمده و می خواهد گره ای را بگشاید و مشکلی را حل کند قطعا آنها نیز واکنش متقابل نشان می دهند.
اما رفتار آمریکایی ها نشان می دهد که آنها از ابتدا با سوء نیت آمده اند وهدفشان آن چیزی که در ظاهر مطرح می کنند نیست.
این را دیگر همه در جهان قبول دارند، حتی متحدین اروپایی آمریکا در این گفتگوها.
این مطلب را از روی تحلیل مطرح نمی کنم، بلکه به استناد صحبت های خود محافل دیپلماتیک از جمله اروپایی مطرح می کنم.
همه متفق القول هستند که آمریکا در حال سنگ اندازی است تا بعدها به اهداف دیگری برسد و هیچ قصدی برای رفع کامل تحریم ها (طبق آن چیزی که در توافق هسته ای آمده) ندارد.
طبق برجام آمریکایی ها حق داشتند هر وقت بخواهند از آن خارج شوند اما هیچ جایی قید نشده که پس از خروج هر وقت دلشان بخواهد می توانند به برجام برگردند.
این در حالی است که ایران در برجام باقی مانده و آن را اجرا کرده و حتی تا به این لحظه همه اقدامات ایران طبق برجام است، حتی کاهش تعهدات ایران هم طبق حق و حقوق ایران در برجام می باشد.
برخی کشورهای عضو برجام اصرار دارند که اجرای برجام بدون ایالات متحده امکان پذیر نمی باشد چون این کشور در اجرای آن سنگ اندازی خواهد کرد و به این دلیل اصرار دارند که آمریکا به برجام برگردد.
خود آمریکایی ها هم اذعان دارند که اقدام ترامپ در خروج از برجام یک اقدام نسنجیده و حساب نشده بود و بیش از اینکه به سود آمریکا باشد به ضرر آن تمام شده و این جریان احتمالا در آموزش های سیاسی در آینده به عنوان بزرگترین خبط سیاسی که یک رئیس جمهوری می تواند انجام دهد آموزش داده خواهد شد.
البته باید توجه داشت که ایرانی ها با اقدامات خود در کاهش انجام تعهدات در برجام کاری کردند همه جهان از جمله خود آمریکایی ها بفهمند که چه اشتباهی مرتکب شده اند و اگر ایرانی ها تا به حال نشسته بودند برجام را مو به مو اجرا می کردند والتماس می کردند طرفهای مقابل به تعهدات خود عمل کنند قطعا هیچ کس توجهی به خواسته ایران نداشت.
این تصور که برخی در داخل دارند و فکر می کنند اگر ایران برود و هر توافقی که آمریکایی ها روی میز می گذارند امضا کند دیگر همه چیز حل است و همه تحریم ها رفع می شود و همه چیز گل و بلبل می شود، یک تصور خام است که قطعا اگر کسی حتی مقداری عملکرد آمریکا طی چند دهه اخیر را فقط مطالعه کرده باشد متوجه می شود که هیچ وقت آمریکایی ها حق هیچ کس را با رضایت سیاسی به او نداده اند و فقط کشورهایی که زورشان رسیده حق اش را از آنها گرفته اند.
نه اینکه تصور کنید بنده از روی خصومت و یا دشمنی این حرف ها را می زنم، اصلا اینگونه نیست، فقط سعی دارم با منطق فکر کنم نه با احساس و با منطق تحلیل کنم نه با احساس.
من هم مثل همه ایرانی ها دلم می خواهد همه تحریم ها رفع شود و با همه کشورهای جهان رابطه بسیار خوب و صمیمی داشته باشیم.
اما متاسفانه واقعیت امر این است که چنین چیزی وجود ندارد و تاریخ ثابت کرده هر کشوری که ضعیف باشد توسط گرگ ها خورده می شود.
امروزه آمریکایی ها می آیند و اظهار می دارند که می خواهند به برجام برگردند.
خوب بسیار عالی.
آمادگی ایران و اروپا برای دیدارهای جدید با هدف ازسرگیری برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2022
آمادگی ایران و اروپا برای دیدارهای جدید با هدف ازسرگیری برجام
اما بر چه اساس می خواهند برگردند.
آیا برجام بازی بچه گانه است که بچه ها هر وقت اجازه بزرگترها را داشتند بیایند بازی و بعد بی حساب کتاب بروند بیرون؟
بازگشت به برجام یعنی پذیرفتن انجام تعهدات در برجام نه اینکه آمریکا بخواهد وارد برجام شود و از امتیازات آن استفاده کند و ایران را ملزم کنند به تعهدات اش عمل کند ولی خودشان به تعهداتشان عمل نکنند.
اصل بازگشت به برجام در این است که طرف هم بپذیرد که باید همه تعهدات خود در برجام را بدون چون وچرا اجرا کند، اینکه من شرایط داخلی ام فلان است و اجازه فلان کار را نمی دهد مربوط به دیگر کشورها نیست.
اگر بزرگترها به یک بچه اجازه بازی کردن نمی دهند وی کلا نباید بیاید وارد بازی.
اگر دولت آمریکا نمی تواند به تعهدات خود عمل کند، خوب کاری ندارد همان جا خارج برجام بماند و هروقت که می توانست به تعهدات خود عمل کند بیاید، کسی زورش نکرده که بیاید دوباره وارد برجام شود.
بدیهی است بعد از کارهایی که آمریکا قبلا انجام داد امروزه همه چشمشان ترسیده باشد، مخصوصا ایرانی ها وراحت نپذیرند که آمریکا بدون اعطای تعهدات به برجام برگردد.
به عنوان مثال می گویم، در حال حاضر که آمریکا خارج برجام است این کشور نمی تواند بند ماشه را اجرا کند و تحریم های بین المللی را بر علیه ایران برگرداند، کاری که ترامپ خواست انجام دهد و چون قبل از آن از برجام خارج شده بود دیگران موافقت نکردند اجرا کند.
چه تضمینی وجود دارد که آمریکا به برجام برگردد و دو روز بعد بند ماشه در برجام را اجرا نکند؟
آنهایی که در جریان امور هستند به خوبی می دانند حتی زمانی که برجام اجرا شد دولت وقت آمریکا به بهانه های مختلف از اجرای تعهدات خود سر باز می زد و عملا ایران نمی توانست از امتیاز های برجام بهره ببرد.
بدیهی است اینبار ایران مطالبه کند که اجرای تعهدات ایران زمانی انجام می شود که اجرای تعهدات طرف مقابل به صورت عملی انجام شده باشد، یعنی اول بررسی شود که آیا تعهدات عملا اجرا شده بعد ایران به تعهدات خود عمل کند.
همچنین باید توجه داشت که طبق برجام می بایست همه تحریم ها بر علیه ایران لغو می شد و این تحریم ها به بهانه ها و عناوین دیگر بر نمی گشت.
آمریکایی ها علاوه بر اینکه همه تحریم های شورای امنیت را بر علیه ایران پیاده کردند، همان تحریم ها را به بهانه های مختلف دوباره و سه باره و چند باره بر علیه ایران وضع کردند.
حتی در برخی از این تحریم ها فقط تیتر را عوض کرده اند ولی متن همان است.
امروزه می آیند و می گویند ما تحریم های هسته ای را بر می داریم در حالی که باید همه تحریم های مرتبط با برجام برداشته شود و تحریم هایی که همان تحریم ها را به عناوین مختلف پوشش می دهد نیز برداشته شود وگر نه چه معنی دارد مثلا بگویند بانک مرکزی ایران به دلیل حمایت از برنامه هسته ای ایران دیگر تحریم نیست اما همچنان به دلیل آنچه آنها به عنوان نفوذ منطقه ای و یا حمایت از برنامه موشکی تحریم وضع کرده اند تحریم است، و تحریم ها همان ها هستند و هیچ فرقی نمی کنند.
عملا یعنی اگر این بانک از ذیل تحریم های هسته ای برداشته شود باز هم تحریم می ماند و فایده ای به حال ایران نمی کند.
این در حالی است که طبق متن برجام همه این تحریم ها باید برداشته شود و وقتی می گویند بانک مرکزی ایران دیگر تحریم نیست یعنی هیچ تحریمی نباید بر علیه بانک مرکزی ایران وجود داشته باشد.
شما تصور کنید که آمریکایی ها با فضاسازی رسانه ای امروزه در جهان تلاش دارند فضایی ایجاد کنند مبنی بر اینکه آنها در صدد بازگشت متقابل به برجام می باشند.
یعنی ماجرای خروج خود از برجام را به نوعی از اذهان مردم جهان پاک کنند و اینکه ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده ولی آنها عمل نکردند را لا پوشی کنند.
متاسفانه چون حافظه تاریخی مردم عموما کوتاه مدت است به همین دلیل هم آنها به خوبی می توانند از این مساله روانی استفاده کنند و ما به دلیل ضعف اطلاع رسانی خود نمی توانیم حرف حق خودمان را بر کرسی بنشانیم.
ایران امروزه داخل برجام است و اگر بنا باشد برجام را اجرا کند باید بتواند از مزایای آن بهره ببرد.
اگر آمریکایی ها می خواهند به برجام برگردند و یا اروپایی ها می خواهند آنها را به برجام برگردانند مساله بسیار ساده است.
همه امتیازهای برجام را به ایران بدهید و تضمین بدهید که دو سه ماه دیگر دوباره دبه در نمی آورید و بعد از ایران توقع داشته باشید به تعهدات خود در برجام عمل کند.
اگر دولت آقای بایدن در نیت خود صادق بود و می خواست این کار سر بگیرد قطعا همان روز اول که به کاخ سفید رسیده بود می توانست این کار را انجام دهد و حد اقل در دوره ریاست جمهوری خود سعی کند که مصداقیت آمریکا را نشان دهد و اعتماد ایرانی ها را جلب کند وبعد اگر اختلاف نظری با ایران دارد به صورت دیپلماتیک وارد عمل شود و مشکلات خود با ایران را حل و فصل کند.
تعلل و اصرار در اطاله امر نشان از آن دارد که قصد وغرض دیگری در کار است و نه قصدی برای اجرای برجام است و نه نیتی برای حل اختلافات با ایران.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала