گزارش و تحلیل

تجارت ۹ میلیارد دلاری ایران در خرداد ماه/ تراز تجاری ایران در آخرین ماه بهار مثبت ۲۰۴ میلیون دلار

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / گمرک ایران
گمرک ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2022
اشتراک
سخنگوی گمرک ایران گفت: تجارت خارجی غیر نفتی کشور در خرداد ماه با رشد 3 درصدی به 8.9 میلیارد دلار رسید که با پیشتازی صادرات کشور از واردات در این ماه، تراز تجاری کشور مثبت 204 میلیون دلار را نشان می دهد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص کارنامه یک ماهه تجارت غیرنفتی کشور در خرداد ماه اظهار داشت: تجارت غیرنفتی کشور در سومین ماه سال با 13 میلیون و 622 هزار تن کالا به 8 میلیارد و 902 میلیون دلار رسید.
وی افزود: سهم صادرات از این میزان تجارت خارجی غیر نفتی، 10میلیون و 650 هزار تن کالا و به ارزش 4 میلیارد و 553 میلیون دلار بود و واردات نیز سهم 2 میلیون و 972 هزار تنی کالا به ارزش 4 میلیارد و 349 میلیون دلار داشته است.
لطیفی در ادامه گفت: با تداوم پیشتازی صادرات بر واردات، در خرداد ماه تراز تجاری کشور مثبت 204 میلیون دلار بوده است.
سخنگوی گمرک در خصوص تغییرات تجارت در خرداد ماه بیان کرد: صادرات کشور در خرداد امسال نسبت به خرداد سال قبل تغییری در ارزش کالای صادراتی نداشته، اما واردات کشور در این ماه 6.5 درصد افزایش یافته است.
لطیفی در خصوص میزان ترانزیت خارجی در خرداد ماه گفت: 1 میلیون و 114 هزار تن کالای خارجی در این ماه از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به خرداد سال گذشته 213 هزار تن بیشتر بوده و با رشد 24 درصدی همراه بوده است.
همچنین اخیرا در جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع "پیگیری توافقات کمیسیون اقتصادی قطر و کوبا" که به ریاست دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور اعضای ستاد مرکب از مدیران دستگاه‌های ذیربط برگزار گردید، دکتر صفری ضمن ابراز خرسندی از سخنرانی مؤثر ریاست جمهوری در اجلاس بریکس، بر اهمیت حضور وزارت خانه ها و نهادهای مرتبط در کمیته های تخصصی بریکس تأکید کرد.
معاون دیپلماسی اقتصادی همچنین شرکت در نمایشگاه شانگهای؛ مختص به کالاهای وارداتی به چین را موجب جهش بزرگ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطر نشان کرد: " از آنجایی که چین بازاری گسترده است، توسعه صادرات با آن برابر با صادرات به چندین کشور است".
علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2022
اولین بندر دریایی روسیه کانتینرهای یخچالی ایران را می پذیرد/ اسبربانک آماده تبادلات مالی با ایران
وی همچنین اشاره کرد که در حوزه کالاهای دانش بنیان و برخی محصولات کشاورزی مجوزهای لازم اخذ شده و بخش خصوصی با حضور به موقع در این نمایشگاه می تواند سود خوبی از بازار بزرگ چین به دست آورد.
در ادامه این جلسه مصوبات کمیسیون مشترک قطر و کوبا پیگیری شد و رایزنی ها برای رفع موانع برخی موافقت نامه ها صورت گرفت. توافقات حوزه انرژی ، دارو و حوزه دانش بنیان در کمیسیون مشترک کوبا از جمله موضوعاتی بود که مقرر شد وزارتخانه های مربوطه مسئول رفع موانع پیش رو شوند.
در ادامه حاضرین در این جلسه در خصوص چگونگی همکاری دستگاه‌ها، موانع پیش رو و راهکارهای ارتقا همکاری های فیمابین بحث، و محورها و پیشنهادات خود را ارائه کردند.
در این نشست همچنین تصمیماتی برای برگزاری کمیسیون مشترک کامبوج و برونئی صورت گرفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала