رشد ۳ برابری واردات گوشی‌های مسافری به ویژه آیفون به ایران +عکس، ویدئو

© AFP 2023 / Justin Sullivan/Getty Imagesقیمت آیفون ۱۱ در ایران چقدرخواهد بود؟
قیمت آیفون ۱۱ در ایران چقدرخواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2022
اشتراک
در ۲۲ روز ابتدایی خرداد ماه، حدود ۴۰ هزار گوشی آیفون از طریق مسافران وارد ایران شد.
به گزارش اسپوتنیک، طبق آمار گمرک ایران، واردات موبایل به رویه مسافری در سه ماه نخست سال جاری نسبت به سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰، تقریباً سه برابر شد. به نظر می‌رسد قوانین جدید وارداتی باعث چنین رشد چشمگیری شد. سال گذشته که مانعی در مسیر واردات موبایل وجود نداشت، واردات مسافری گزینه آخر فعالان بازار و تجار بود.
از طرفی توقف توزیع ارز نیمایی در ایجاد چنین روندی نباید گذشت؛ چراکه اوایل سال جاری دولت ایران برای بهبود منابع ارزی کشور تصمیم به توقف تخصیص ارز نیمایی برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلاری گرف، اما در نهایت این تصمیم منوط به دریافت ارز صادرکنندگان خشکبار شد و با بسته شدن تالار دوم نیما تأمین ارز موبایل به دست‌انداز افتاد. اتفاقی که دیگر عامل رشد واردات گوشی‌های مسافری در ایران شناخته می‌شود.
محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در یک گفتگوی خبری عنوان کرد: از ابتدای سال تا ۲۲ خرداد، حدود ۱۰۰ هزار دستگاه موبایل از طریق رویه مسافری وارد کشور شد که عمدتاً این گوشی‌ها بالای ۶۰۰ دلار هستند و در میان آن‌ها ۹۰ هزار دستگاه گوشی آیفون دیده می‌شود. یعنی ۹۰ درصد واردات گوشی‌های مسافری به این برند تعلق دارد. با گذشت زمان میزان واردات سرعت بیشتری هم می‌گیرد. به‌ عنوان مثال فقط در بازه زمانی یک تا ۲۲ خرداد، ۴۰ هزار آیفون وارد کشور شد.
کاربران ایرانی عنوان می‌کنند که گوشی آیفون علاقه دارد و چرا باید واردات این گوشی ممنوع باشد که بدین شکل این گوشی‌ها به دست شهروندان ایرانی برسد؟! برخی از کاربران از اینکه از پاسپورت مسافران برای این کار استفاده می‌شود خبر می‌دهند و امیدوارند این مسائل که در نظم جامعه اختلال ایجاد می‌کنند بررسی و برطرف شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала